A földi légkör után a marsit is meghódíthatja a NASA

 

Amikor a NASA eldöntötte, hogy a 2020-as Mars-misszióhoz egy kis helikoptert is hozzáad, megkereste a Földön élő legjobb repülőgép-innovátorokat.

„Egy levegőnél nehezebb járművet még sohasem sikerült reptetni a Mars ritka légkörében, de a repülőgép szakértőink segíthetnek ezen ebben a küldetésben” – mondta Susan Gorton, a projekt menedszere. Ha az első Mars helikopter projekt sikerrel jár, megalapozza az anyahajótól távol eső területek felderítését. Erre azonban nincsen garancia – írja a NASA.

Észvesztően hideg éjszakákat kell átvészelni

A helikopterrel foglalkozó csapat komolyan elgondolkodtató problémákkal néz szembe. A járműnek a Mars ritka légkörében kell repülnie, át kell vészelnie az észvesztően hideg éjszakákat, és alapvetően működnie kell egymagában is, miközben a Földön lévő vezérlője mérföldek millióira van tőle. Mindazonáltal a JPL-CalTech mérnökei előálltak egy olyan megoldással, amely képes leküzdeni ezeket az akadályokat, sőt akár többre is képes.

 

A Mars felszínén a légköri nyomás a Földi légkör körülbelül 30 500 méteres magasságában mérhető nyomással egyenértékű. Ilyen magasságban még egyetlen helikopter sem járt a Földön. A Mars helikopter 4,5 méteres magasságba tud emelkedni majd a Vörös bolygó fölé két pár rotor lapátjának köszönhetően, amelyek egyenként 1,2 méter hosszúak, és percenként 2400-szor forognak körbe. A rotorok ezzel mintegy tízezerszer lehetnek gyorsabbak a földi helikopterekénél.

A szerkezet kis mérete további előny a feladat során, mivel egy softball-labda méretével egyezik majd meg, valamint a tömege két kilogrammnál kisebb lesz.

Minden alkalommal egy kicsit távolabb, egyre hosszabb időre száll fel a gép

A tervek szerint a helikopter a Marson 5 felszállási kísérlet során minden alkalommal egy kicsit messzebb, egyben hosszabb időtartamra szállhat fel. A tetején lévő napelem fogja újratölteni az akkumulátorokat, amelyek a helikopter rotorjainak forgatására, és a test melegen tartására egyaránt szolgálnak majd. A fő cél mellett, amely a repülés maga, egy okostelefon adottságainak megfelelő kamera fényképeket készít a felszínről.

Az aerodinamika megtervezésénél és a méretek pontosításánál tesztekkel és szimulációkkal segített be a CalTech mérnök csapata. Munkájuk 2013 végén kezdődött, és tart a mai napig is. Egyikük részt vesz majd a végső tesztelésen is, amely az eszköz önálló repülését teszteli.

A Mars légköre folyamatos változásban van

A helikopter önvezérlésében az Urban Air Mobility cég is segédkezik. Másik repülő objektummal ugyan nem találkozhat, de a Mars légköre is bármikor változhat, a helikopter ezért erre felkészítve önálló döntések meghozatalára is képes majd, például arra, hogy szükséges-e leszállnia.

Egy esetleges siker esetén a NASA további helikopterek küldhet a Marsra valamint az új tudást más bolygók légköre esetében is kamatoztathatja.