Víz nyomaira bukkant a NASA a Bennu aszteroidán

Az OSIRIS-REx szonda érdekes felfedezést tett a Bennu aszteroidán: oxigént és hidrogént talált az égitest felszínén . A csillagászok így azt feltételezik, hogy az objektum egykor víz jelenlétében alakult ki.

A kutatók azt gyanítják, hogy az oxigén-hidrogén molekulák a Bennu egészében fellelhetők. Azonban az aszteroida túl kicsi ahhoz, hogy folyamatosan folyékony vizet biztosítson, így a hidrogénből és oxigénből felépülő ásványi anyagoknak máshonnan – talán egy nagyobb aszteroidáról vagy csillagról – kell származniuk.

A mostani felfedezés segíthet megérteni az aszteroidák és a meteoritok felépítését, valamint a Naprendszer kezdeti időszakát is – mondta Ellen Howell, az UA Lunáris és Bolygólaboratóriumának vezető kutatója. Hozzátette: az úgynevezett hidroxil ásványok a Bennu összetételének jelentős részét képezik.

Az OSIRIS-REx küldetése nem kizárólag csak a Bennu tanulmányozására terjed ki. A szonda mintákat gyűjt az aszteroida felszínéről, amelyeket 2023-ban hoz a Földre. Ez az adatcsomag abban segíti majd a kutatókat, hogy megismerjék az objektum felépítését. A kutatócsoportnak először meg kell találnia a Bennunak azt a részét, ahol az űreszköz munkához láthat. A küldetés különlegessége, hogy az OSIRIS-Rex nem landol az aszteroida felszínén, egy robotkar segítségével gyűjt majd mintákat.

Dante Lauretta, az Arizonai Egyetem OSIRIS-REx kutatója megjegyezte, hogy a szonda és a tudományos eszközök jobban működnek, mint ahogy azt remélték. Itt az ideje, hogy a tudományos munka kezdetét vegye – tette hozzá. Az eszköz jelenleg 7 kilométeres távolságról vizsgálja a Bennut, amelyhez december 31-én közelebb kerül a tervek szerint. Az úgynevezett orbitális szakaszban a szonda elkezdheti az adatgyűjtést.

A címlapfotó illusztráció.