Kihalt csúcsragadozó csontjaira bukkantak egy múzeum fiókjában

Az Ohio Egyetem őslénykutatói egy ismeretlen húsevő emlősfajt fedeztek fel Kenyában, amely nagyobb, mint bármely napjainkban élő nagymacska.

A 22 millió éves leletre évtizedekkel ezelőtt bukkantak rá Kenyában egy emberszabású majmok után kutató feltárás során  olvasható a Science Daily híroldalán. A csontokat Kenyában, a Nairobi Nemzeti Múzeum szekrényében helyezték el, és nem tulajdonítottak nekik nagy jelentőséget mindaddig, amíg az Ohio Egyetemtől két kutató, Dr. Nancy Stevens és Dr. Matthew Borths meg nem találta azokat.

Borths azt nyilatkozta, éppen a disszertációjához gyűjtött anyagot a múzeumban, amikor a fiókot kihúzva különös csontokra lett figyelmes. A leletek már első látásra is egy eddig ismeretlen fajhoz tartoztak.

A kép illusztráció (Fotó: Twitter.com/LJBrouwers)

A kutatás alapján a Simbakubwa kutokaafrikának elnevezett ragadozó a Hyaenodon (hiéna fogú) fajok közé tartozott, mérete pedig még egy jegesmedvéét is meghaladta. Koponyája akkora volt, mint egy orrszarvúé, és óriási tépőfogakkal rendelkezett. Ez a félelmetes ragadozó a nyugat-afrikai ökoszisztéma részét képezte a korai emberszabású majmok idején.

Az állat nagy valószínűséggel a tápláléklánc csúcsán foglalt helyet Afrikában, mint ahogy az oroszlánok a modern időkben. De a Simbakubwa nem állt közeli rokonságban a nagymacskákkal, vagy más, ma is élő ragadozó emlőssel. Egy napjainkra kihalt emlőscsoporthoz tartozott. Ezek voltak az első ragadozó emlősök Afrikában. Körülbelül 45 millió évvel a nem madárszerű dinoszauruszok kihalását követően a Hyaenodon-fajok voltak Afrika csúcsragadozói. A tudósok nem tudják pontosan, mi vezetett a kihalásukhoz, de a Simbakubwa az utolsó egyedek között lehetett.

A tanulmány a Journal of Vertebrate Paleontology, Gerincesek őslénytanának folyóiratában jelent meg. A kutatók szerint az őskori lelet hatalmas segítséget jelent az evolúciós folyamatok feltárásában.