Tanulni szeretne? Csak feküdjön le aludni

 

Svájci tudósok szerint az ember összetett információkat, például szavakat és jelentéseket is képest alvás közben tudat alatt befogadni, majd éber állapotban ismét előhívni.

A svájci szakértők eredményeikről a Current Biology című szaklapban számoltak be. Peter Young, az alváskutatással és alvástannal foglalkozó német társaság vezetője szerint úttörő tanulmányról van szó. Ez az alvás megértésének új dimenziója – fogalmazott. A tudósok rámutattak, hogy az agy alváskor tudattalanul képes asszociatív dolgok megtanulására.

(Fotó: MTI/Bojár Sándor)

(Fotó: MTI/Bojár Sándor)

Katharina Henke pszichológiaprofesszor és kollégái, Marc Züst és Simon Ruch, a Berni Egyetem munkatársai 41 résztvevőnek alvás közben fejhallgatón keresztül kitalált szavakat játszottak le, melyeket különböző jelentésekhez kapcsoltak. Az egyik résztvevő például a guga – madár, a másik a guga – elefánt szópárt hallotta. Ébredés után feltették nekik a kérdést: a guga nagy vagy kis tárgy-e, belefér egy cipősdobozba, vagy sem? Ha a szópár második tagja egy bizonyos alvási fázisban érkezett, a résztvevők az ébredés után a fantáziaszavak 60 százalékát helyesen sorolták be annak megfelelően, ahogyan álmukban hallották.

Fontos megkülönböztetni az úgynevezett up-state alvási szakaszokat: ezek olyan fázisok, melyekben az összes agysejt együttesen aktív. Csak fél másodpercig tartanak és a passzív, aktivitás nélküli (down-state) fázis váltja őket. Azt, hogy melyik szakaszban található éppen az agy, EEG-műszerrel lehet megállapítani, amely méri az agy elektromos aktivitását. Az emlékképzés tehát tudatos és tudattalan állapotban is lehetséges.

Meg akartuk mutatni, hogy az ember a tudattalan állapotban is képes tanulni – fogalmazott Züst. Hozzátette: ebből nem következik az, hogy éjszakánként információval kell elárasztani magunkat abban a reményben, hogy megmarad belőle valami. Egyelőre ugyanis nem tudni, hogy annak nem lennének-e nem várt következményei.

Az alváskutató Young szerint a betegségek és balesetek utáni rehabilitációban is segíthet a módszer alkalmazása. A tanulmány ismét megerősítette az alvás fontosságát a tanulási folyamatban – mondta Young. Ismert tény, hogy az alvás hozzájárul a tanulás megerősítéséhez, tehát a korábban tanultak megszilárdításához.  „Aki esténként fuvolázik, annak a zenedarab eljátszása reggel jobban megy, mert a tanulás hatása az alvás idején konszolidálódik” – mondta.