Napról napra változik, mi számít autóvásárláskor extrának

 

Kormányfűtés, ülésszellőztetés, kanyarfényszóró és társai – hogy csak néhányat nevesítsünk a ma fellelhető extrákból, amelyek az autókat kényelmesebbé és biztonságosabbá teszik, és a lényeg, a motor is még elszánt fejlesztések tárgya. Nem mondhatjuk tehát, hogy a gyártók – dolguk végeztével – már csak a luxusra és a dizájnra koncentrálnak a tervezéskor.

A Mazda éppen a benzin- és a dízelmotor házasításán ügyködik, a Toyota – amellett, hogy már-már tökélyre fejlesztette a hibrid hajtást – erősen dolgozik a hidrogéncellás autók elterjesztésén, a BMW-nek pedig mintha mindegy lenne, hogy hány köbcentis a motor, képes kihozni akármennyi lóerőt, akármekkora motorból, a Fiat „jópofaságból már level százezer” – és a sor egyenlő az autógyárak listájának hosszával.

Hogy ki, illetve mi nyeri a „meghajtásháborút”, a villany, a hidrogén – még nem tudjuk. Azonban az évről évre bővebb és változatosabb extrák listájának alakulását már most is érdemes szemügyre venni.

Schneider János, az autókereskedéssel foglalkozó pécsi Schneider-csoport ügyvezetője már szakavatott módon tagolta az opciók sokaságát.

Frankfurt, 2017. szeptember 13. A BMW X7 Concept utastere a 67. Frankfurti Nemzetközi Autószalon második sajtónapján, 2017. szeptember 13-án. A járműipari seregszemlét idén szeptember 14. és 24. között rendezik a német nagyvárosban. (MTI/EPA/Sascha Steinbach)

A kép illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Sascha Steinbach)

Hogy mi számít extrának, az napról napra változik

Beszélhetünk kényelmi extrákról, vezetéstámogató rendszerekről, biztonsági kiegészítőkről – ezen belül létezik aktív és passzív –, aztán ott vannak még az infotainment néven csoportosítható extrák: a telefon, a navigáció és a hang- vagy filmlejátszást jelentő szórakoztató eszközök együttese – mondta Schneider János. Hozzátette: hogy mi számít extrának, és mi az, ami az alapfelszereltség része egy-egy modell esetében, az napról napra változik.

Azok a márkák, amelyek kereskedelmével cége foglalkozik, kellő rálátást biztosíthatnak mindenféle árkategóriájú autóra.

Nem az extráktól prémium egy autó

Régebben az autók kategóriába sorolását nagyban meghatározták a benne lévő kiegészítők, például olcsó kiskocsikban hiába kerestünk klímát. De miként tudja megtartani „prémiumságát” például egy BMW, ha már nem nagyon van olyan extrája, ami ne lenne elérhető egy nála jóval olcsóbb autóban?

Nem az extráktól – feleli a szakember –, habár, mondjuk, masszázsfunkció nem nagyon található olcsó autókban, de nem ez a lényeg. A „prémiumságot” a műszaki megoldások, a felhasznált anyagok minősége, a teljesítmény és a komfort adja. A gyártók azonban tovább finomítják a képet. Hiszen vannak típusok, amelyek egyesével „extrázhatók fel”, darabonként megszámítva az extrákat, mások pedig egyesével nem adják, csak csomagban, több okosfunkciót együtt.

Van, hogy jobb a gyártóra bízni

A csomagokban olyan dolgokat is elad a gyártó, amelyeket a vevő nem feltétlenül kérne, de a végeredmény azért pozitív. A gyárak néha jobban tudják, mi az, ami együtt használható jól vagy mutat szebben. Árban pedig valamelyest valóban olcsóbb az extra csomag. Persze érdekes belegondolni az extrákról szóló beszélgetésünk alatt abba is, hogy milyen gyorsan jelentek meg ezek az autókban.

Nem volt az ám nagyon rég, amikor még a jobboldali külső tükör is opcióként szerepelt az árlistán. Klímáról, ülésfűtésről vagy kormányfűtésről nem is beszélve… – meséli Schneider János.

Ha még nem lenne elég cirkalmas a kép, léteznek országokra jellemző extrák is. Például Svédországban nincs autó állófűtés nélkül. Görögországban pedig a klíma nélküli kocsi ismeretlen. Anno Magyarországon, amikor a gyakori autólopások időszakát éltük, az importőrök kifejezetten a különlegesen hatékony riasztók, indításgátlók mellett kardoskodtak a gyártóknál.

A kisautók rendre követik a nagyokat, vagyis előbb-utóbb megjelenik a kis- vagy az alsó középkategóriában is mindaz a luxus, biztonsági, avagy vezetési segédlet, ami röviddel azelőtt csak a felsőbb kategóriákban volt elérhető. Végeredményben, ebből a szempontból mindenki jól jár, és tán ezért van az, hogy ma idehaza minden autó vevőre talál, minden szinten, minden felszereltséggel. Ez persze azt is jelenti, hogy az autókereskedelem háza táján igen nagy a konkurenciaharc, tán a legnagyobb az összes kereskedelmi ágazat közül.