Vloggerek is segítik a fiatalokat a netes veszélyek felismerésében

 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új kampányban népszerűsíti a már 2011 óta működtetett jogsegélyszolgálatát. A Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában Takách-Batta Zsuzsanna, a NMHH kommunikációs igazgatója beszélt az akcióról.

Elmondta: a hatóság szerint az emberek még nem eléggé ismerik a kampányt. Tavalyelőtt készítettek egy országos méretű reprezentatív kutatást a szülők és gyermekek körében, és úgy látták, nagy a bizonytalanság a közösségi média felületein meglévő biztonsági lehetőségekkel kapcsolatban. Sokan azt sem tudták pontosan, hogy jogsértés esetén hol lehet panaszt bejelenteni. Tavaly nyáron már indítottak egy kampányt, és ennek a második felvonása kezdődött egy héttel ezelőtt.

(Fotó: Shutterstock)

A kép illusztráció (Fotó: Shutterstock)

Eleinte évente nagyjából négyszáz bejelentés érkezett az NMHH-hoz, a kampány hatására ez hétszáz fölé növekedett. Kilenc kategóriában lehet bejelenteni jogsértést, eddig a hozzájárulás nélkül közzétett tartalmak vezették a sort. Ez azt jelenti, hogy az illető tudomása és beleegyezése nélkül tesznek közzé képet, videót vagy szöveges tartalmat az internetre. Az elmúlt évben azonban átvette a vezetést az adathalászat – itt nem feltétlenül az adathalász-weboldalakra, hanem olyan adatbekérő e-mailekre kell gondolni, amit sok gyermek vagy idős tudatlanságából vagy tapasztalatlanságából adódóan elhisz, és együttműködik a küldővel – ismertette.

Arra a kérdésre, hogy a gyermekek milyen veszélyben vannak, és hogyan lehet megvédeni őket, a kommunikációs igazgató azt felelte: a kampányhoz kortárs vloggereket is kapcsoltak, akik a saját nyelvükön és stílusukban feldolgozzák a lehetséges jogsértéseket.

Az első ilyen a megfélemlítés, amikor a fiatalok fotókat és videókat küldözgetnek egymásról. Ez akár zaklatássá is fajulhat, vagy valaki ezeket a tartalmakat álprofil létrehozására használhatja fel, amivel az elszenvedőt „olyan valótlanságokba kergetheti bele, amely súlyos személyiség deformálódáshoz is vezethet”. A gyermekek mentális fejlettségi szintjük miatt nem feltétlenül érzékelik jól a netes platformokon meglévő viselkedést, hiszen  sem arc, sem hang, sem intonáció nem kapcsolódik az egyes tartalmakhoz, amik így könnyen félreérthetővé válnak. Ilyenek a hangulatjelek is, amikkel a beszélgetésüket egészítik ki.

Az NMHH kampánya a „para” szót használja. Takách-Batta Zsuzsanna szerint a hatóság igyekezett „trendi” lenni, hiszen így mindkét honlapjuk címe könnyen megjegyezhető, és ezeken az oldalakon elérhetők a vloggerek videói is, valamint egy kvízt is kitölthetnek a látogatók, amellyel telefontokot nyerhetnek, ha helyesen válaszolnak a kérdésekre. Továbbá a holnapon tanácsokat kaphatnak a közösségi médiát használó fiatalok, amelyek segítségével bizonyos tartalmak törlését kérhetik a tartalomszolgáltatótól. A gyermekek általában elég képzettnek gondolják magukat a témában, de az üzenetek tartalmi-értelmi definiálása sokszor nem sikerül nekik megfelelően.

A kampánnyal arra is buzdítja a gyermekeket az NMHH, hogy probléma esetén kérjenek tanácsot olyanoktól, akikben megbíznak – tette hozzá.

A címlapfotó illusztráció.