Idén az online fekete péntek lenyomja a karácsonyi vásárlást is

 

Az e-kereskedelmi piac a Black Friday-nek köszönhetően mérföldkőhöz érkezhet, mert várhatóan nagyobb forgalmat bonyolítanak le a hazai e-kereskedők novemberben, mint decemberben.

A magyar vásárlókat világszinten is kimagasló mértékben foglalkoztatja a Black Friday: az utóbbi két év adatai szerint a világ országai közül Dél-Afrika és az Egyesült Államok után Magyarországon keresnek rá az internetezők a legtöbb alkalommal a Black Friday kifejezésre a Google Trends statisztikái szerint.

Nem csak a vásárlók, a hazai kereskedők körében is egyre népszerűbb a fekete péntek. A GKI Digital felmérése szerint tavaly a webáruházak 62 százaléka rendezett Black Friday-t, idén ez az arány akár a 80 százalékot is elérheti, köszönhetően annak, hogy a magyar vásárlók még a környező országoknál is gyorsabban fejlődtek az online irányban, a magyar e-kereskedelem idén is 20-30 százalék körüli növekedést mutat, így elérheti akár az 500 milliárd forintot is.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy várhatóan fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai online kiskereskedelmi piac: a fekete péntek által generált extra eladásoknak köszönhetően a novemberi forgalom valószínűleg most először lesz magasabb a decemberinél: tehát a Black Friday Magyarországon lenyomja majd a karácsonyi vásárlási szezont.

Magyarország legnagyobb forgalmú online kiskereskedője, az Extreme Digital idén november 16-án rendezi meg Black Friday-t. Az idei lesz az ötödik fekete péntek, s akár 40 százalékos árengedménnyel is lehet majd vásárolni: az elérhető akciós termékeken összességében mintegy másfél milliárd forintot spórolhatnak a vásárlók az eredeti listaárukhoz képest.

A 2015-ös logisztikai krízis óta az itthon működő futárszolgálatok folyamatosan fejlődnek: az eNet idén januárban publikált kutatásának eredményei szerint azonban még a tavalyi ünnepi szezonban is átlagosan négy napot csúsztak a kiszállításokkal.

A magyar jogszabályoknak megfelelően a fekete pénteki vásárlásokra is érvényes az online rendelések esetén előírt 14 napos elállási jog.

Ezekre a termékekre vadászik a magyar a fekete pénteken

A korábbi évek statisztikái alapján egy tipikus Black Friday-vásárló vagy valamilyen ajándéknak szánt terméket (például Legót) vagy nagyobb értékű tartós használati cikket (okostelefont, tévét, játékkonzolt, porszívót) vásárol.

Emellett az olyan praktikus termékek is népszerűek, mint például az elektromos csavarhúzó, a lézeres távolságmérő, a kapszulás kávéfőző vagy a hoverboard, ez utóbbi termékek jelentős részét azonban inkább impulzusvásárlás során szerzik be az online vásárlók.

Ahogy a korábbi években, úgy várhatóan 2018-ban is jelentős számú rendelés érkezik majd a szomszédos országokban, illetve az Egyesült Királyságban és Németországban dolgozó magyaroktól, akik előszeretettel lepik meg itthon élő szeretteiket fekete pénteki akciós termékekkel. A hazai vásárlók döntő többsége egyelőre a készpénzes vagy átvételkor történő bankkártyás fizetést részesíti előnyben.