Névtelen mobilcég tarol le egy egész kontinenst, avagy a biznisz kínai módra

 

Míg az iPhone, a Samsung, az LG, a Google elbukta a leckét, egy kis kínai okostelefonos cég csendben elfoglalta a teljes afrikai piacot. Nem állnak meg.

Bár a sztorit megírta a legutóbb például a Quartz, a CNN Business, a Financial Times, a kis kínai – egészen pontosan hongkongi – vállalatról alig tud valaki a szakmán kívül.

Hongkongi székhelyükön még egy árva boltjuk sincs, Kínában soha, egyetlen telefont sem adtak el. Az afrikai piacot nagyrészt uraló vállalat központja otthon gyakorlatilag elvész a felhőkarcoló nagyok árnyékában.

Angolul – nyilván szándékosan – hibás nevük, Transsion kis javítással – „transmission” – nagyon is értelmessé válik. Legsikeresebb okostelefonjuk a szintén nyelvtanilag téves Tecno nevet viseli, de azért ők jól érthetően a techno-ra utalnak.

A Tecno Mobile boltja Kiganda városban, Ruandában (Fotó: Getty Images)

A Tecno Mobile boltja Kiganda városban, Ruandában (Fotó: Getty Images)

Hogyan lett ebből óriásvállalat?

A Transsion Holding alapítója, George Zhu (teljes nevén George Zhu Zhaojiang) közel egy évtizedet töltött Afrikában azzal, hogy egy másik mobilgyártó készülékeit próbálta eladni. Rájött, hogy az összes gyár rossz módszerekkel próbálja Afrikában árusítani az okostelefonjait.

Ahelyett, hogy tovább küszködött volna a reménytelen helyzettel, 2006-ban saját céget hozott létre, hogy a hatalmas afrikai piacot új Kínává tegye.

Egyszerűen adják a vevőnek, amit ő akar

Addigra megfigyelte, hogy az afrikai emberek örökösen több SIM-kártyát hurcolnak magukkal, mert nagyon nagy árkülönbségek mutatkoznak a különféle helyi hálózatok árai között. Itt nem terem babér az egy SIM-hez mániásan ragaszkodó nagy konkurenseknek, állapította meg Zhu: az ő cége kezdettől csakis két SIM-kártyás mobilokat gyártott.

Más vonatkozásban sem akarták ráerőszakolni a vevőkre a tőlük idegen megoldásokat.

A Transsion Nigériában és Kenyában kutatási és fejlesztési központokat nyitott meg, hogy felmérje, hogyan lehet jobban alkalmazkodni az afrikai felhasználók igényeihez. A mobiljaik billentyűzete régen kezeli a helyi nyelveket, például a hauszát, az amharát és a szuahélit.

(Kép forrása. HowToTechNaija)

(Kép forrása. HowToTechNaija)

Zhu és munkatársai tudták, hogy errefelé nem villámgyors processzorra, meg nagy felbontású kijelzőre van szükség, hanem hosszú élettartamú akkumulátorra.

Létfontosságú a nagy kapacitású akkumulátor, mert mondjuk Nigériában, Dél-Afrikában és Etiópiában rendkívül gyakoriak az áramszünetek, így a felhasználók nem tudják rendszeresen és órákig tölteni a telefonjukat. Az olyan fejletlen országokban, mint a Kongói Demokratikus Köztársaságban, az embereknek átlagosan harminc kilométert kell gyalogolniuk ahhoz, hogy találjanak olyan helyet, ahol feltölthetik a mobilt.

Annyi kérnek, amennyit még ki tudnak fizetni

Álmodozni persze itt is az iPhone-ról, meg a Samsungról szoktak. De megvásárolni a Transsion három fő márkáját, a Tecno-t, az Infinixet és az Itelt akarják: ezeknek az ára 15 (!) és legfeljebb 200 dollár között van.

Ehhez képest Etiópiában a nem éppen új iPhone 7-es átlag 906 dollárba, az igencsak egyszerű Samsung Galaxy J7-es pedig 360 dollárba kerül. Az átlagos etiópiai bérek 54 és 108 dollár között ingadoznak, s arrafelé nem divat a részletfizetés.

Évtizede a kínai telefonok statisztikailag kimutathatatlanul voltak jelen Afrikában, 2010-ben a Nokia és a Samsung uralta az értékesítést. Aztán a Nokia összeomlott, és a Samsung csak egy lett a sok közül. A Transsion pedig a semmiből előállva elfoglalta a piac több mint 50 százalékát.

Mi, kérem, afrikaiak vagyunk

Az Apple és társai nem hajolnak le az afrikai piacokhoz, talán mert számukra nem érdekes az alacsony árú telefonok jelentéktelen haszonkulcsáért dolgozni. A Transsion viszont boldogan összeszedi a sok kicsi hasznot.

Bár az Egyesült Államok és Ausztrália többször hangot adott aggodalmának egyes kínai termékek biztonsági problémái miatt, ezen a tájon sem a kormányok, sem a fogyasztók nem érzékenyek az ilyen szempontokra.

Ráadásul a Transsion marketingje elfedi a kínai gyökereket.

Afrikában azt mondjuk, hogy afrikaiak vagyunk – mondja Arif Chowdhury, a Transsion alelnöke. Ezért a Tecno üzletei nem is tartalmaznak semmilyen utalást a márka kínai mivoltára.

Etiópiában a Transsion még egy lépéssel közelebb lépett az asszimilációhoz: 2011 óta minden olyan telefont, amelyet Afrikai második legnépesebb nemzetének adnak el, Addis Abeba külvárosában szerelnek össze. Mintegy hétszáz etióp munkaerő rakja össze a Shencsenben gyártott kijelzőket, áramköröket és akkumulátorokat.

(Kép forrása: HowToTechNaija)

Készül a mobil (Képek forrása: HowToTechNaija)

A Transsion szerint Afrikában összesen 10 ezer, Kínában 6 ezer alkalmazottjuk van: a kis fizetésért dolgozó afrikai munkások is segítik megőrizni a mobilok alacsony árait.

Nigéria 186 millió lakosával az Transsion legnagyobb piaca. Az egyik népszerű helyi rappert, Oye Akideinde-t 2015-ben felvették a Tecno-hoz zenei szoftvert fejleszteni.

A Boomplay applikáció meglehetősen világosan utal nagy riválisaira, az iTunesra, meg a Spotify-ra. Olyan piacon, amelyen szinte minden felhasználó illegálisan töltögette a zenéket, úgy dobták be a Boomplayt kedvező áraival és reklámjaival, hogy alapértelmezett zenelejátszója lett minden Tecno okostelefonnak. Az alkalmazásnak jelenleg 32 millió felhasználója van.

transsion nigeria

És akkor még egy nagy lépés

A Tecno a Boomplay-t és az egyéb alkalmazások divízióját egy új vállalatba, a TranssNet-be vezette át tavaly. A háttérben álló NetEase kínai internetes cég támogatásával a TranssNet immáron pénzügyi alkalmazásokat kínál a Transsion által gyártott okostelefonokhoz.

A kínai vállalatok természetesen szívesen megismerik az afrikaiak kiadási szokásait, hiszen az elmúlt évtizedben Kína lett a kontinens legnagyobb gazdasági befektetője. A pénzügyi forgalom a 2001-es 13 milliárd dollárról 2015-re 180 milliárdra ugrott, ami több, mint a következő három nagy befektető ország (India, Franciaország és USA) együttes tranzakciójának összege.

Újabb földrésznyi ország a Transsion célkeresztjében

A „névtelen” kínai vállalat bővíteni akarja tevékenységét, de továbbra sem Kínát célozza meg termékeivel.

A jövőbeni növekedés lehetőségét Afrikán túl más fejlődő piacokon, például Oroszországban, Indonéziában és Bangladesben látja. 2017-ben elindította a Tecno-t Indiában, és az IDC számításai szerint egy év alatt megszerezte az óriási piac 5 százalékát.

Hogyan is sikerült? Chowdhury, a Transsion már idézett alelnöke szerint megint csak a helyi szokásokra szabott innováció volt a sikerük kulcsa.

Az indiai emberek hagyományosan kézzel esznek, magyarázta a CNN Businessnek. Így aztán, az ujjaik állandóan zsírosak és nem tudják felvenni a telefont, amikor keresik őket.

A megoldás: olyan kijelzőket és ujjlenyomat-olvasókat kell gyártani, amelyek nem jönnek zavarba a maszatos ujjak tapintásától.

És a Tecno Indiában bizonyára „indiai” vállalat lesz.