Hazai banki ügyfelek megkárosítására figyelmeztet a Magyar Nemzeti Bank

 

Az adathalászok nem a bankok IT-rendszereit támadják, hanem magukat az ügyfeleket igyekeznek rábírni arra, hogy az elektronikus felületeken önként adják meg a banki azonosító adataikat

Az MNB szerint a felügyelet a csaló tartalmak felismerése és tudatos fogyasztói kezelése érdekében tájékoztató aloldalt indított honlapján, és csatlakozott az Európai Kiberbiztonsági Hónap kampányhoz.

Hangsúlyozzák, az MNB szigorúan felügyeli a pénzügyi intézmények informatikai rendszereinek biztonságát, az adathalász támadások olyan bűncselekmények, amelyek nem a pénzügyi intézmények, illetve a banki informatikai (IT) rendszerek és azok biztonsági védelméhez kötődnek.

A jegybank felhívja a figyelmet arra, hogy a bankok sohasem kérik el elektronikus úton vagy telefonon ügyfeleik azonosítóit, a gyanús adathalász üzenetet mindig azonnal törölni kell, nem szabad megadni a személyes azonosítókat vagy megnyitni az üzenet csatolmányát, az abban szereplő linket.

A történtekről célszerű azonnal tájékoztatni a bankot. Ismeretlen telefonos megkeresésnél bármilyen adat kiadása előtt célszerű visszahívni a bankot az ismert ügyfélszolgálati telefonszámon.

Az MNB az adathalász támadások esetén elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy az incidensről a jegybank mellett a potenciálisan érintett ügyfeleket, illetve szükség esetén a rendőrséget is tájékoztassák, és tegyenek meg mindent a hamis banki függönyoldalak mielőbbi letiltására.

Az elmúlt egy évben az MNB-hez 16 internetes csalással kapcsolatos ügyféljelzés érkezett. Az ügyfelek többsége adathalász e-mailt kapott, többször bankjuk vagy a jegybank nevében kérték adataikat. Az MNB ügyfélszolgálata az adathalászatra vonatkozó jelzésnél tájékoztatja az ügyfelet az adathalászat jellemző módszereiről, azok kezeléséről, és az igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekről is.