Méltányosabb lesz a Telekom fizetési felszólítása

 

Novembertől módosítja általános szerződési feltételeit a Magyar Telekom, és a média- és hírközlési biztos javaslataival összhangban enyhíteni fogja az előfizetők fizetési felszólításokkal összefüggő terheit.

Ezt közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága pénteken.

A tájékoztatás szerint a szolgáltató számlalevelekben értesíti ügyfeleit szeptemberben folyamatosan arról, hogy

ezentúl az SMS-ben küldött első fizetési felszólítás díjmentessé válik.

Az NMHH hasonlóan előremutató, az előfizetőkkel együttműködő, méltányos megoldásokat vár a piac többi szereplőjétől is.

Mint írták, a hírközlési szolgáltatók gyakorlata nagyon eltérő abban, hogy a fizetési késedelembe esett előfizetőiknek – levélben, SMS-ben vagy e-mailben – kiküldött, akár többszöri felszólítás díját hogyan és milyen mértékben állapítják meg. Van szolgáltató, amely a felszólításért díjat számít fel – amely hozzávetőleg bruttó 50 és 300 forint közötti összeg a piacon -, és azt az előfizetők következő havi számlájára terheli, mások az első felszólításért nem, vagy csak alacsonyabb mértékű díjat számláznak.

A Magyar Telekom általánosságban bruttó 750 forintos fizetési felszólítási “eljárási” díjat számít fel alkalmanként – ami méltánytalanul magas a piac többi szereplőjéhez viszonyítva -, és ezt már az első felszólítás esetében is kiszámlázza.

Az általános szerződési feltételekből, illetve a honlapján található tájékoztatóból ugyanakkor nem egyértelmű, hogy a késedelem hányadik napjától, milyen gyakorisággal küldhet felszólításokat, ahogy az sem, hogy milyen feltételek mellett kerülhet sor a díj felszámítására, annak mellőzésére, illetve utólagos jóváírására.

A szolgáltató fizetési felszólítási gyakorlata miatt a biztosi hivatalhoz tavaly október óta több panasz érkezett, ezek a méltánytalanul magas díjat és a tájékoztatás módját kifogásolták.

A panaszok nyomán a biztos egyeztetést kezdeményezett, és javaslatokat fogalmazott meg a Telekomnak egy ügyfelei számára egységes, méltányos gyakorlat kialakítására. A biztos indítványozta, hogy a Telekom – más szolgáltatók gyakorlatához hasonlóan – tegye ingyenessé az első fizetési felszólítást, másrészt szorgalmazta, hogy a szolgáltató átláthatóbb módon tájékoztassa az előfizetőit annak érdekében, hogy a fizetési felszólítási gyakorlat és a lehetséges következmények kiszámíthatóbbá válhassanak.

A szolgáltató egy ezzel párhuzamosan az ügyészség által indított per nyomán végül vállalta, hogy a biztos javaslatai szerinti, méltányosabb díjszámítási gyakorlatot vezet be ősztől: az SMS-ben küldött első fizetési felszólításért november elejétől nem számít fel díjat, másrészt úgy módosítja az általános szerződési feltételeit, hogy azok átláthatóbbak és kiszámíthatóbbak legyenek. Ezekről a változásokról szeptemberben számlalevélben is értesíti előfizetőit.

Az NMHH hangsúlyozta, hogy a szolgáltatóknak a kiküldött felszólításban minden esetben fel kell hívniuk az előfizető figyelmét a fizetés késedelmének, elmaradásának lehetséges következményeire: a szolgáltató az előfizetői szolgáltatást korlátozhatja, a szerződést felmondhatja, a késedelem miatt szerződésszegésbe eső előfizetőkkel szemben a követelést jogi úton érvényesítheti, akár behajtási vagy végrehajtási eljárást is kezdeményezhet.