Százharminc éves a franciák háromszáz méteres zászlórúdja

 

Szenvedélyes viták közepette kezdték el építeni az Eiffel-tornyot, amelyet végül két év alatt sikerült „tető alá hozni”. A monumentális létesítmény sokáig a világ legmagasabb építménye volt, elképesztő számok és adatok, valamint fantasztikus anekdoták kapcsolódnak hozzá.

Alig hogy elkezdődött 1887 júliusában az Eiffel-torony elemeinek összeszerelése, néhány nappal később Franciaországban már szenvedélyes vita alakult ki a felállításáról: az ellentábor azt hangoztatta, hogy a gigantikus építmény „megbecsteleníti Párizst”. A tornyot az 1889-es párizsi világkiállításra tervezte Gustave Eiffel mérnök irodája.

„Egy gépkonstruktőr pénzhajhász képzelete”

A „megbecstelenítő” ellen olyan neves személyiségek emelték fel szavukat, mint Guy de Maupassant író vagy Charles Gounod zeneszerző. Közös cikkükben a Le Temps című tekintélyes lapban a következő szavakkal ostorozták a város vezetését: „Vajon Párizs szövetkezik-e egy gépkonstruktőr pénzhajhász képzeletével, amely arra irányul, hogy jóvátehetetlenül elcsúfítsa és megbecstelenítse a várost ezzel a felesleges és szörnyűséges Eiffel-toronnyal?”

Egy anekdota szerint Maupassant a torony elkészülte után minden nap annak vendéglőjében ebédelt – azért, mert szavai szerint ez volt az egyetlen hely Párizsban, ahonnan nem látszott az építmény…

Párizs, 1967. szeptember 3. Az Eiffel-torony a Chaillot palota teraszáról. MTI Fotó: Sziklai Dezső

Az Eiffel-torony a Chaillot-palota teraszáról (Fotó: MTI/Sziklai Dezső, Párizs, 1967. szeptember 3. )

Sem Párizs, sem a „gépkonstruktőr” nem ijedt meg a kirohanástól. Ötven mérnök és rajzoló dolgozott a terveken, több mint száz munkás gyártotta le a torony 18 ezer különböző alkatrészét, majd kétszázötven munkás, akiket „az ég ácsainak” neveztek – szerelte össze az építményt. Hogy tovább soroljuk az elképesztő számokat: 7300 tonna a vasszerkezet, 10 100 tonna a teljes építmény súlya, két és fél millió csavart használtak fel hozzá, 18 038 vas szerkezeti elemet építettek be, és a 312 méter a torony magassága. És a legfontosabb, hogy egyetlen halálos baleset sem történt az építkezés során.

A munka 2 évig, 2 hónapig és 2 napig tartott, 7,5 millió frankba került, ez volt az első olyan építkezés, amelynek minden fázisát végigfényképezték. A torony négy pilonon (támasztószerkezeten) nyugszik, amelyek mindegyike saját alaptestében van kihorgonyozva, a lábak közti 76 méter fesztávú boltíveknek csak esztétikai szerepük van.

The four sloping legs of the Eiffel Tower undergo construction in 1887 at the Champ-de-Mars in Paris. Civil engineer Gustave Eiffel designed the unique all-steel tower as a temporary structure for the Centennial Exposition of 1889. Instead of being demolished, it became a permanent fixture and a symbol of the city. (Fotó: Bettmann/Gettyimages)

A torony 1887-ben (Fotó: Bettmann/Gettyimages)

Méretes zászlórúd

Mielőtt – éppen 130 éve, 1889. május 6-án – megnyitották volna az Eiffel-tornyot, Gustave Eiffel gyalog mászott fel az elkészült torony harmadik emeletére felvezető 1710 lépcsőn, és kibontotta a francia trikolórt, míg odalent 21 ágyúlövés dördült el. A tervező ezután elkérte egy, a ceremónián megjelent hölgy legyezőjét, és ezt írta rá: „A francia zászló az egyedüli, amelynek 300 méteres rúdja van.”

Az 1889-ben felavatott Eiffel-torony négy évtizeden át a világ legmagasabb építménye maradt, egészen a New York-i Chrysler-palota elkészültéig, 1929-ig.

Elismert „öreg hölgy”

A kezdeti támadásokat általános elismerés váltotta fel. A világkiállítás több mint 32 millió látogatója közül 1 968 287-en keresték fel a tornyot. A felavatás évében számtalan neves személyiség volt az Eiffel-torony látogatója, köztük Sarah Bernhardt, a kor nagy tragikája, Thomas Edison, a feltaláló, aki fonográfjának egy példányával ajándékozta meg az alkotót, és Buffalo Bill, a hírneves cowboy is, nagy kalapjában.

Még Charles Gounod sem tudott ellenállni a kihívásnak, hogy felmásszon az általa oly hevesen támadott toronyba. Gustave Eiffel Edisonnal együtt látta vendégül, ebédet adott tiszteletükre, majd aláíratta velük a menükártyát.

Members of the Societe Centrale des Architects on the first floor of the Eiffel Tower during its construction, Paris, 16th June 1888.The architects are inspecting the structure in the company of the tower's designer Gustave Eiffel (1832 - 1923, standing, centre, right). (Photo by FPG/Archive Photos/Getty Images)

A tervezőcsapat egy 1888-as csoportképen (Fotó: FPG/Archive Photos/Getty Images)

Az „öreg hölgy” – ahogy a párizsiak becézik ma Eiffel mérnök alkotását – azóta is a francia főváros büszkesége és világszerte legismertebb nevezetessége. A tornyot eredetileg csak húsz évre engedélyezték, jövőjét csak az garantálta, hogy 1906-ban rádióadót szereltek a tetejére, később tévéműsorokat is sugároztak innen.

A torony Párizs szimbóluma, és egy 2012-es felmérés szerint Európa leglátogatottabb műemléke. Évente mintegy nyolcmillió turista keresi fel, a számítások szerint 435 milliárd eurót ér.

Nem is (csak) Eiffel tervezte

Eiffel német származású, jómódú dijoni családban született 1832-ben. Diplomájának megszerzése után vasszerkezetekre, főleg hidakra szakosodott. Egyike volt azoknak, akik a nehéz és kevéssé rugalmas öntöttvas elemek helyett jóval teherbíróbb, hengerelt acélból készült, szegecselt térbeli rácsos szerkezetekkel dolgoztak, a hídépítésben is az elsők között alkalmazott sűrített levegős keszonokat.

Párizs, 1958. január 2. Egy nő fényképezkedik az Eiffel-torony előtt Párizsban. MTI Fotó: Bojár Sándor

Fotózás az Eiffel-torony előtt, Párizsban (Fotó: MTI/Bojár Sándor, 1958. január 2. )

Ő tervezte a New York-i Szabadság-szobor tartószerkezetét, a Panama-csatorna számos hídját és zsilipjét. Magyarországon a budapesti Nyugati pályaudvar, a Margit híd és a szegedi Tisza-híd vasszerkezeti tervei kerültek ki az Eiffel-irodából.

Az 1889-es párizsi világkiállításra két év alatt felépített Eiffel-tornyot – a közhittel ellentétben – azonban valójában nem kizárólag ő, hanem inkább cégének egyik építésze, a svájci Maurice Koechlin tervezte. Párizs városa hétszáz ajánlat közül választotta tervezőirodájukat.

Gustave Eiffel 91 évesen, állítólag Beethoven V. szimfóniájának hallgatása közben hunyt el. Arcképe és a nevét viselő torony 1996-tól az euró bevezetéséig a 200 frankos bankjegyet díszítette.