Továbbra is vonzó a külföldi produkciók számára a magyar filmtámogatási rendszer

 

Az olajozottan működő, kedvező magyar filmtámogatási rendszer továbbra is nagyon vonzó a külföldi produkciók számára – állapította meg a The Hollywood Reporter a közép- és kelet-európai térség filmgyártásával foglalkozó cikkében, amely a cannes-i filmfesztiválra jelent meg.

A hollywoodi szaklap beszámolója szerint Közép- és Kelet-Európában nagyot változott a helyzet a nemzetközi produkciók megnyeréséért folyó versengésben. Míg korábban a legolcsóbb ajánlat döntötte el a versenyt, manapság a térség országai a magas színvonalú produkciós szolgáltatásokkal, okos pénzügyi kezdeményezésekkel vonzzák a külföldi produkciókat Budapestre, Varsóba, Zágrábba vagy Tallinnba.

A lap emlékeztetett arra, hogy Csehország, Lengyelország és Észtország a magyar példát követve szintén adókedvezményeket vezetett be a külföldi produkciók számára és úgy fejlesztették filmpromóciós szervezeteiket, hogy a forgatás a területeiken olajozottan folyhasson.

Filmforgatás - Trezor című film - Kovács Tamás fotója - MTI

Illusztráció (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

A stratégia nyilvánvalóan bevált, ezt bizonyítja, hogy a nagy filmes produkciók, mint a Pókember: Idegenben, a Terminátor: Sötét végzet vagy Denis Villeneuve Dűne-felújítása, valamint a Netflix, az Amazon és az HBO sorozatai is a régiót választják. A térség országai pedig immár nemcsak csábító kezdeményezéseiket, hanem egyedi vonzerejüket, történelmi, kulturális és földrajzi jellegzetességeiket is latba vetik a külföldi produkciók megnyerésére.

A The Hollywood Reporter a világ egyik legforgalmasabb forgatási helyszínének bemutatását Magyarországgal kezdte. Mint a lap felidézte, „Magyarország a régió úttörőjévé vált a közelmúltban elhunyt nagyszerű producer, Andy Vajna irányítása alatt, aki a nehézkes, állami filmtámogatási rendszert olajozottan működő produkciós gépezetté változtatta”, amely képes a nagy költségvetésű produkciók megnyerésére, mint a Robin Hood: Origins, a Dűne vagy az új Terminátor, és olyan hazai sikereket is szállít, mint Nemes László Oscar-díjas filmje, a Saul fia.

A lap szerint 2016 óta a produkciós költések elérik az évi 400 millió dollárt (117 milliárd forintot) Magyarországon.

„Budapest, a főváros, amely Párizst, Berlint, Moszkvát, Amszterdamot, Bécset, Londont vagy Buenos Airest is helyettesítheti, az európai kontinens legnépszerűbb forgatási helyszíne” – idézte Havas Ágnest a szaklap, amelynek nyilatkozva a Magyar Nemzeti Filmalap vezetője azt is kiemelte, hogy Magyarország a közelmúltban 25 százalékról 30 százalékra emelte a produkciók filmszakmai közvetett támogatását, ami nagy vonzerő a produkciók számára.

A lap megjegyezte, hogy a Magyarország által nyújtott produkciós kedvezmények néhány szomszédos országgal szemben rendkívül rugalmasak és producerbarátok. Lehetővé teszik, hogy a visszatérítésre jogosult kiadások akár 20 százalékát az országon kívül költsék el.

Miközben Magyarország már megalapozta hírnevét nagy hollywoodi produkciók helyszíneként, az ország a művészfilmeket, a helyi alkotókat és koprodukciókat is támogatja.

A lap részletesen beszámolt a magyarországi filmstúdiók, köztük a Korda Filmstúdió kapacitásáról és a legutóbb az országban forgatott nagy külföldi produkciók közül is többet felsorolt.