Ide nekem egy kis eufóriát!

 

Vajon kell-e télen sportolni? Amennyiben nem akarjuk medveként átaludni a telet, a válasz csakis egy lehet. A hideg és a fagy sem lehet akadály.

Belátható, érthető és elfogadható, miszerint a hideg nem feltétlenül kellemes környezeti tényező. Hát még sportoláshoz. Hidegben az ember kénytelen az átlagosnál jóval több holmit magára szedni, ami önmagában is megnehezíti a mozgást. De azért rögtön tegyük hozzá: nem lehetetleníti el. Mert mozogni, sportolni igenis kell, még ilyen időben is. Engedményt kizárólag extrém hidegben, ködszitálás vagy eső esetén lehet tenni. Igaz, a fűtött tornatermek ilyenkor is működnek, szóval megtalálhatjuk a megfelelő megoldást akkor is, ha kicsit komfortosabban képzeljük el  a két naponta 30 percnyi mozgást. De az igazi a szabad levegőn eltöltött idő!

Budapest, 2017. január 14. Szánkózók a Normafán 2017. január 14-én. MTI Fotó: Mohai Balázs

Budapest, 2017. január 14.
Szánkózók a Normafán 2017. január 14-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs

Nézzük, mit is tehetünk magunkért!
A tél hosszú, de szerencsére nálunk sokkal több a napsütéses nap ezekben a hónapokban, mint a zimankó, és ilyenkor is öröm a szabadban mozogni, kirándulni. Ha van hó is, megsokszorozódnak a téli mozgás lehetőségei: lehet síelni, szánkózni, korcsolyáznia, havas tájakon túrázni. Ilyenkor szervezetünk a hideg levegő és a mozgás hatására több hőt termel, a mozgás tehát szó szerint felmelegíti a testet és a lelket. Olyan érzést élhetünk át télen, amilyet egyetlen évszakban sem. Ez a téli mozgás igazi, semmivel sem összehasonlítható hozadéka, amely elsősorban a testben a hideg és a mozgás hatására végbemenő biokémiai folyamatok összességének eredménye. Az már tudatos része a folyamatnak, hogy ezt az eufóriát megtapasztalva újra és újra át szeretnénk élni a páratlan élményt. Nem véletlen, hogy egy hosszú téli hétvége a hegyekben szinte kicseréli az embert. Persze nem kell feltétlenül hegyekbe menni, vagy sílécet kötni a talpunkra, hiszen a lényeg: a friss téli levegő és a tudatosan felépített mozgás együttese nyújtja az igazi örömöt!

Kutya szánkózik - anim gif - 2015.12.29.

A téli regenerálódásnak különösen a tél második felében, januárban és februárban van jelentősége, mert akkor már kimerülnek testünk tartalékai. Így van ez most is: elegünk van a hidegből, a sötétből, de a már hosszabbodó nappalok és a több fény is segít bennünket. A tudatosan tervezett és kivitelezett téli mozgásra minden embernek szüksége van. Nem érdemes az időjárásra, a hidegre fogni a téli lustaságot.