Nincs az a pénz, amiért önkéntesen migránsokat fogadna be bármely tagállam

 

Olaszország újabb migránsokat szállító hajónak tiltotta meg, hogy kikössön partjainál. Eleinte csak a külföldi NGO-knak, majd a földközi-tengeri katonai műveletek hadihajóinak sem engedélyezte Matteo Salvini olasz belügyminiszter a kikötést. Most pedig már egy olasz felségjelzésű hajónak sem. A hatvan bevándorlót is szállító hajó nem hajózhat olasz partokra.

A hatvan bevándorló később átszállhatott az olasz parti őrség hajójára, de a migránsok nem léphetnek Olaszország partjaira. A beáramlást alaposan lelassítja az új olasz kormányzat, ugyanakkor a már az országban lévő félmillió migráns sorsát is rendezniük kell. A választási kampányban legalábbis azt ígérték, hogy a maradásra nem jogosultakat kitoloncolják az országból.

Szomráky Béla újságíró, Olaszország-szakértő az M1 Szemtől szembe című műsorában elmondta: az embercsempészeknek meg kellene érteniük az olasz álláspontot és szabályozásokat, azonban nem véletlenül tesznek úgy, mint akik nem értik azokat, hiszen ebből, vagyis az embercsempészetből élnek. Óriási szervezet és pénz van mögöttük, aminek felszámolásához sokkal nagyobb politikai akaratra és határozottságra lenne szükség a jelenleginél – véli a szakértő.

Nagy a megosztottság

Hozzátette: a hajók kikötésének szigorításával kapcsolatban felmerült problémák rávilágítanak arra, hogy nagy a megosztottság, mind Olaszországon belül, mind több uniós tagállam között. A francia és az olasz migrációs politika is szemben áll egymással, de lehetne említeni az Angela Merkel német kancellár és Horst Seehofer német szövetségi belügyminiszter közötti ellentétet is. Szomráky Béla hangsúlyozta: nagy a megosztottság Európa-szerte, ami az illegális bevándorlást illeti.

A földközi-tengeri műveletekről az újságíró úgy vélekedik: nem tekinthető nagy eredménynek az, hogy adott esetben száz-százötven embercsempészt, és több száz gumicsónakot elfognak a hatóságok.

„Migránsokat taxizó teherhajó”

Az olasz felségjelzésű, Vos Thalassa nevű hajó hatvan migránst vett fel a líbiai partoknál. Ezt a hajót nem engedte kikötni Matteo Salvini. Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő szerint motiváló lehet az embercsempészek számára az, hogy egy ilyen hajó is migránsokat taxiztat – fogalmazott a szakértő.

Hozzátette: az olasz zászló alatt futó hajó egy fúrótorony társaságot lát el üzemanyaggal és élelmiszerrel. Fontos tudni, hogy a Tripoli kikötő sokkal közelebb lett volna a hajó számára, mint az olasz partok. Matteo Salvini olasz belügyminiszter ki is jelentette: bár a csoportot később az olasz parti őrség hajója vette a fedélzetére, a migránsok így sem érhetnek partra Olaszországban. Valószínűleg visszaküldik őket Tripoli kikötőjébe.

Georg Spöttle hozzátette: az embercsempészek számára – egy a német sajtóban megjelent hír szerint – nagyjából 220 milliárd euró bevételt jelenthet a földközi-tengeri embercsempészet.

A végső cél: kizárólag migránsmentes hajók köthessenek ki

Az olasz kormány végső céljának tehát azt lehet tekinteni, hogy semmilyen olyan hajó ne köthessen ki Olaszország partjain, amelyen illegális migránsok tartózkodnak – hangzott el a műsorban.

Szomráky Béla elmondta: gyakran találkoznak az olasz kormány tagjai olyan új elemekkel, amelyekre nem igen lehetett számítani. A szóban forgó szállító hajón is egy új fogás, egy új trükk jelentkezett. A kimentett migránsok – bár nem lehet tudni, hogy valóban mentett vagy felvett migránsokról van szó – nagy csetepatét rendeztek a hajón, a legénység élete veszélybe került, majd a kapitány segítséget kért.

Olaszországban jelenleg félmillió migráns tartózkodik, akiket az olasz kormány, – amennyiben valóban illegálisan tartózkodnak az országban – kitoloncolna. Szomráky Béla szerint Matteo Salvini azért is „keménykedik” a hajók kikötésének ellenzésével, mert a kitoloncolás jelenleg lehetetlen feladatnak tűnik. Az Európai Tanács által elfogadott dokumentumban foglaltakat a gyakorlatban is meg kellene valósítani.

Az elfogadott szöveg szerint az Európai Unió területén „ellenőrzött menekültközpontok” jöhetnének létre önkéntes alapon, és ezekben dolgoznák fel a szárazföldön és tengeren érkezett menedékérők beadványait; ezen létesítmények lehetővé tennék annak gyors megállapítását, hogy ki számít kitoloncolandó gazdasági bevándorlónak, és ki jogosult nemzetközi védelemre, utóbbiakkal kapcsolatban.

Az újságíró hozzátette: nehéz választ adni arra, hogy vajon hogyan is lehetne kezelni a migrációs helyzetet, hiszen jelenleg egy tagállam sincs, aki önkéntesen vállalkozna migránsok befogadására. Nincs olyan ország, aki önként hotspottá alakítani területét, és nincs az a pénz, ami meggyőzné őket arról, hogy fél-egy, vagy akár kétmillió embert is befogadjanak.