Mivel fizessünk a külföldi nyaraláskor?

 

Készpénzzel vagy bankkártyával? Érdemes átgondolni, mert közel sem biztos, hogy minden helyzetben ugyanannyiba kerül a vásárlás. A készpénzfelvételnek lehetnek többletköltségei, de a bankkártyás fizetés is tartogathat kellemetlen meglepetéseket.

Porec, 2011. július 19. Turisták fényképezkednek a horvátországi Porecben.  MTI Fotó: Cseke Csilla

Turisták fényképezkednek a horvátországi Porecben (Fotó: MTI/Cseke Csilla)

Külföldi nyaralás előtt érdemes megfontolni, hogy készpénzt vigyünk magunkkal vagy csak a bankkártyát. A legtöbb esetben kényelmesebb, biztonságosabb és olcsóbb a bankkártyás fizetés, de több országban ennek többletköltsége is lehet – mondta Fülöp Zsuzsanna, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője az M1 Forint, fillér című műsorában.

Csakúgy mint Magyarországon, külföldön sem kötelező mindenhol a bankkártya-elfogadás, ezért érdemes megfelelő mennyiségű készpénzzel is készülni, és előzetesen tájékozódni az adott célország kártyaelfogadási, kártyahasználati szokásairól is. Előfordulhatnak ugyanis olyan országok, ahol a kártyás fizetésnek a díját ráterhelik a fogyasztóra. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy termék készpénzes megvásárlása olcsóbb, mint bankkártyával – fogalmazott.

Utazás előtt érdemes módosítani a napi limitre vonatkozó keretet. Ez az a maximális összeg, amit naponta felvehetünk a bankkártyánkról. Fontos, hogy utazás előtt ellenőrizzük a kártya érvényességi idejét is.

A külföldön történő készpénzfelvételnek általában magas költsége van,

ezért ez csak indokolt esetben javasolt.

Lemák Gábor, a Fintech Group fintech szakértője azt mondta: ha külföldön használjuk a kártyánkat, akkor úgynevezett devizakonverziós költséggel kell számolnunk, ami az adott ország devizájának forintra váltásával járó költséget jelenti. Attól függően hogy mi az aktuális árfolyam és kinek az árfolyama, fog kiderülni, hogy mennyibe került valójában a külföldön történt bankkártyás vásárlás.

Drágább lehet forintban fizetni, mint az adott ország pénznemében

Külföldön történő bankkártyás fizetés esetén a terminálok ma már automatikusan felismerik az adott kártyához tartozó pénzforgalmi számla devizanemét. Ezért választhatunk, hogy forintban vagy az adott ország pénznemében szeretnénk kiegyenlíteni a számlánkat.


A jegybank felügyeleti szóvivője arra figyelmeztetett, hogy a forintban történő fizetésnek ebben az esetben magasabb költségei lehetnek.

Az ATM vagy a POS-terminál üzemeltetője által felkínált kényelmes fizetési lehetőség jellemzően drágább a más országból érkező fogyasztók számára, hiszen

a szolgáltató által alkalmazott árfolyam magasabb, mint a tényleges.

Így az ATM-használat vagy a kártyás fizetés sokszor drágább lehet, mintha a hagyományos banki átváltást választanánk – mondta Fülöp Zsuzsanna.

Az átváltási költség függhet attól, hogy milyen típusú bankkártyánk van. A legnagyobb kártyakibocsátó társaságok euróban vagy amerikai dollárban számolják el a tranzakciókat. Kártyás fizetés esetén a bankok a saját napi árfolyamukon váltják át forintra a levont összeget, ami pénzintézetenként eltérő lehet.

Nem mindegy, melyik bankon keresztül vásárolunk

Tavaly nyáron felmérték, hogy a tíz legnagyobb hazai bank euróeladási árfolyama között mekkora a különbség, és azt tapasztalták, hogy a legjobban és a legrosszabbul váltó bank között akár tíz forint különbség is előfordulhat – ismertette Lemák Gábor.

Egy rövid kalkuláció alapján, ha egy négytagú család két hétre külföldre utazik és 500–600 ezer forintot elkölt, és ezt mind kártyával fizeti, akár 15–25 ezer forinttal is rosszabbul járhat, ha a legdrágábban váltó bankon keresztül vásárol – fejtette ki.

Hozzátette: érdemes odafigyelni, hogy melyik banknak milyen kártyatársasági logóval ellátott kártyáját használjuk, mert akár nagyon drága is lehet a vásárlás.

Néhány szolgáltatás megvásárlása zárolással járhat

Néhány szolgáltatás kizárólag bankkártyával fizethető külföldön. Ilyen lehet például az autóbérlés vagy a szálláshely foglalása. A szolgáltatás megrendelésekor egyes esetekben zárolhatnak bizonyos összeget a bankkártyánkon, ami biztosítékként szolgál – mondta Ehman Beatrix, a Global Payments Europe regionális vezetője.

A szolgáltató biztosítékot kér, hogy ténylegesen igénybe fogják venni a szolgáltatását, ezek jellemzően hotelek, autókölcsönzők, amikor azt gondolják, hogy hiába van az autón biztosítás, önrészt szeretnének a kártyán befagyasztani. A jelenség azért létezik, mert a szolgáltató

biztos akar lenni az ellenérték kifizetésében,

valamint abban, hogy van fedezet a váratlan események okozta költségekre is – fogalmazott, hozzátéve: szálláshely esetén így biztosíthatják az extra szolgáltatások kifizetését is.

A szakértők azt javasolják, hogy utazás előtt mentsük el bankunk telefonszámát, emellett érdemes olyan SMS-szolgáltatást is igényelni, melynek keretében valamennyi kártyás tranzakcióról értesítést kapunk.