Gazdasági hiba az Európai Bizottság vétója Párizs szerint

 

Az Európai Bizottság megvétózta a német Siemens AG és a francia Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését.

Lemond arról az Alstom – jelezte közleményében – , hogy egyesítse vasúti üzletágát a német versenytárs Siemensszel. „Az egyesítés nem történik meg, és az Alstom mostantól az ágazat világvezetőjeként a növekedés folytatására fog koncentrálni” – írták.

Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter már a döntés bejelentése előtt a France2 közszolgálati televízióban gazdasági hibának nevezte a brüsszeli vétót, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja.

Módosító indítvány

Agnes Pannier-Runacher, a gazdasági tárca államtitkára később megerősítette, hogy a francia kormány kezdeményezni fogja az európai versenyszabályok módosítását.

„Úgy készíteni elemzést a versenyről, hogy nem vesszük figyelembe, mi zajlik világszinten, az én értelmezésemben a XX. századi szabályok alkalmazása a XXI. század gazdaságában. Totális tévedés” – fogalmazott az államtitkár a BFM Business gazdasági hírtelevízióban.

Arra hívta fel a figyelmet, hogy a francia kormány teljesen egyetért azzal, hogy legyenek versenyszabályok az Európai Unión belül, amelyek fair-play játékot tesznek lehetővé. „Ugyanakkor ezek a szabályok, úgy ahogy azokat alkalmazzák, lebénítanak minket a világversenyben” – mutatott rá, és megemlítette a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalatot, amelynek éves forgalma 35 milliárd dollár.

A Siemens német elektrotechnikai cég irodája Párizsban (Fotó:  EPA/Etienne Laurent)

A Siemens német elektrotechnikai cég irodája Párizsban (Fotó: EPA/Etienne Laurent)

Brüsszel figyelmen kívül hagyta az ázsiai piacot

A francia gazdasági tárca elemzése rámutatott, hogy Brüsszel nem vette figyelembe a japán, a koreai és a kínai piacot az értékelésében, és kizárólag a nagysebességű vonatok piacára koncentrált, ahol az Alstom, és a Siemens valóban piacvezető Európában.

Párizs azt is elismeri, hogy a CRRC-nek nagy nehézségekkel kell szembenézni az európai piacra való belépéshez, de könnyen tudna alkalmazkodni az uniós normákhoz, erre bizonyíték a Le Monde című napilap szerint, hogy megpróbált érdekeltséget szerezni az olasz AnsaldoBredában, majd a cseh Skodában, és jelen van már Ausztriában, Magyarországon, Szerbiában és Németországban is.

Politikai bírálat

A gazdasági helyzetértékelésen túl a francia kormány azonban elsősorban politikai bírálatot fogalmazott meg, miszerint Brüsszel „az európai szuverenitással szemben teremt veszélyeket” – idézte a Le Monde a francia kormány dokumentumát.

Nathalie Loiseau Európa-ügyi miniszter néhány nappal ezelőtt úgy fogalmazott, hogy az európai versenyszabályozás abszurd lett, s ezért Párizs Berlinnel együtt a 2004-ben megalkotott és 2014-ben modernizált szabályozás revízióját kezdeményezi oly módon, hogy a változások ne igényeljék az európai szerződések modifikációját, hanem csak a tagállamok többségének jóváhagyását.

„Párizs a jövőben azt szeretné, hogy egy egyesülés vizsgálatakor Brüsszel ne helyezhesse szisztematikusan előtérbe a fogyasztók érdekeit, hanem más általános érdekek, mint a szuverenitás, a közegészségügy vagy az energetikai biztonság is számítson például” – írta a Le Monde.

A francia kormány új brüsszeli szabályozásokat sürget

A lapnak a gazdasági minisztériumban megerősítették, hogy ezek az elképzelések szerepelni fognak Emmanuel Macron államfő kampányában a májusi európai parlamenti választások előtt, s a javaslatok az új Európai Bizottság hivatalba lépése előtt készen lesznek.

Nem ez az első alkalom, hogy a francia kormány új brüsszeli szabályozásokat sürget. Az előző államfő, Francois Hollande mandátuma idején Arnaud Montebourg, akkori gazdasági miniszter, bírálta rendszeresen az uniós versenyszabályokat. A Le Monde szerint az újdonságot az jelenti, hogy bár a német kormány kevésbé konfrontatív Brüsszellel, egy ideje Berlin is „igazi európai ipari politikát” szorgalmaz.