Hazánk támogatja a kínai „Egy út, egy övezet” kezdeményezést

 

A kezdeményezés célja, az egykori selyemút modernizálása, és a kereskedelmi útvonalak szárazföldi fellendítése.

Magát a selyemutat nem lehet meghatározni, mint fő útvonalat, ugyanis az a Krisztus előtti második századtól kezdve folyamatosan alakult a kereskedelmi útvonalak mentén Kínától egészen a mai Törökországig – mondta Gbúr Ádám a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság című műsorában.

Hozzátette: a kereskedelmi útvonalakból kiindulva a 19. század második felében egy német kutató nevezte el selyemútnak ezt az útvonalat. Amíg a kereskedelem központja nem helyeződött át a tengerre, addig gyakorlatilag a selyemút volt az a nagy szárazföldi útvonal, ami eljuttatta az árukat Európában Ázsiába és fordítva – hangsúlyozta a szakértő.

Tunhuang, 2018. október 2. Drónnal késztített felvétel egy autóútról a Tunhuang várostól mintegy 180 kilométerre, északnyugatra fekvő Jartang Geoparkban, más néven az Ördög városában 2018. szeptember 29-én. A mai Tunhuang város egykor a selyemút egyik vallási és kulturális központja volt. A várostól 25 kilométerre, délkeletre találhatók a Mokao-barlangok, vagy más néven az Ezer Buddha barlangtemplomok, amelyek egy 492 templomból álló komplexumot jelölnek. A 4. század közepétől virágzó buddhista közösség élt itt, melynek tagjai mintegy ezer éven keresztül építették és díszítették a barlangszentélyeket. Ma 492 barlangban 45 ezer négyzetméternyi falfestmény és több mint 2000 stukkó szobor alkotja azt a csodálatos művészeti együttest, melyet a világ legkülönlegesebb buddhista művészeti galériájaként tartanak számon. 1900-ban egy taoista szerzetes felfedezett a Mokao-barlangokban egy titkos üreget, amelynek bejáratát a 11. században zárták le. A rejtekhely a rendkívüli szárazság következtében több tízezer kéziratot, valamint selyemfestmények kivételes gyűjteményét őrizte meg igen jó állapotban. A kéziratokon kívül a barlangkönyvtárban találták meg a világ legrégibb nyomtatott könyvét: a 868. május 11-re datált Gyémánt szútrát. A kínai várostól 180 kilométerre, északnyugatra fekszik az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, az UNESCO által a világörökség részekén számon tartott Jartang Geopark, más néven az Ördög városa, amelynek sziklaképződményei közel egymillió évesek. (MTI/EPA/Aleksander Plavevski)

Drónnal késztített felvétel egy autóútról a Tunhuang várostól mintegy 180 kilométerre, északnyugatra fekvő Jartang Geoparkban, más néven az Ördög városában 2018. szeptember 29-én. A mai Tunhuang város egykor a selyemút egyik vallási és kulturális központja volt (Fotó: MTI/EPA/Aleksander Plavevski)

Kínát gazdasági, politikai és katonai érdekek is fűzik ahhoz, hogy az Egy út, egy övezet kezdeményezés sikeres legyen – véli Gbúr Ádám. Hozzáfűzte: amikor az Egyesült Államok 2011-ben meghirdette a fordulatot Ázsia felé, annak lényege az volt, hogy újra definiálják kettejük kapcsolatát.

Mint azt Gbúr Ádám kifejtette: Kína és az Egyesült Államok gazdasági fejlődésben versengenek. Kína az elmúlt évtizedben rendkívül jól behozta lemaradását, így az USA gazdasági, politikai hatalmára is nagy veszélyt jelent – vélekedett a Budapesti Gazdasági Egyetem.

2011 után Kínának újra kellett gondolnia, hogy miként tudja megőrizni gazdasági növekedését úgy, hogy nem kerül konfliktusba egyik nagyhatalommal sem. Egyértelmű volt, hogy a fuvarozás központját vissza kell helyezni oda, ahol ez mindig is működött, vagyis a selyemútra – mondta az egyetemi oktató. Az Egy út, egy övezet ennek a szándéknak a kifejeződése Kína részéről.

Gazdasági folyosók

Gbúr Ádám kiemelte, az Egy út, egy övezet több gazdasági folyosóból áll. Kifejtette: a kínai áruk vasúton való Európába jutása egy működő dolog, 2014-től kezdve Kínában több olyan nagyvállalat és cég jött létre, amely azzal foglalkozik, hogy a Kínában megtermelt árut ne hajón, hanem vasúton juttassák Európába.

Amennyiben azt nézzük, hogy az Egy út, egy övezet kezdeményezésnek mely elemei valósultak meg, elmondhatjuk, hogy a vasúti áruszállítás létrejött. A szakértő elmondta, számok alapján lehet bizonyítani, hogy évente hány vonat érkezik Európába, hány tonna áruval.

A számunkra legfontosabb része a selyemútnak az az északi folyosó – hangsúlyozta Gbúr Ádám.

A Budapest-Belgrád vasútvonal is kapcsolódik

Elmondása szerint a tervezett Budapest-Belgrád vasútvonal is illeszkedik ebbe az infrastruktúrába. A vasútvonal megkönnyíti az áruszállítást több országból Magyarországon keresztül.

Az Egy út, egy övezet kezdeményezés egy több országot összefogó gigaprojekt – hangsúlyozta a szakértő. Hozzáfűzte, minden az új selyemút mentén fekvő ország érdeke az, hogy ez a kezdeményezés megvalósuljon és sikeres legyen, kivéve az Egyesült Államoknak.