Az európai emberek ízlésének átformálása zajlik

 

Egyre nagyobb üzlet Európa iszlamizációja – az élet szinte minden területén kihasználják a cégek, hogy egyre több muszlim él a kontinensen. Az iszlám pénzügyi szolgáltatások európai működéséhez muszlim közösségre van szükség, amely elég nagy ahhoz, hogy tartós fogyasztói bázist jelentsen. A cégeket a folyamatok társadalmi hatása nem érdekli, figyelmeztetnek szakértők.

Az iszlám vallásjognak megfelelő bankok működése pénzügyi újításnak számít az európai piacon, és a felmérések alapján egyre sikeresebbek ezek a pénzintézetek – mondta Speidl Bianka, a Migrációkutató Intézet vezető kutatója. Hozzátette, a felmérésekből az is kiderül, hogy például Nagy-Britanniában – amely az iszlám pénzügyi világ központjának is számít – egyre több nem muszlim vallású is igénybe veszi az iszlám banki szolgáltatásokat.

Megjegyezte, az iszlám bankok népszerűsége abban is rejlik, hogy a bankokat befogadó országokban nemcsak befektetőként vannak jelen, ugyanis a gazdasági együttműködés is megélénkül a bank származási országa és a befogadó ország között.

Közölte, Németországban a közelmúltban megjelent egy digitális banki applikáció is, amely egy török és egy német bank közreműködésén alapul. Az applikáció nemcsak banki szolgáltatásokat nyújt, hanem több minden másra is felhívja az alkalmazást igénybe vevők figyelmét, például az imaidők betartására.

Mindenhol jelen van a vallás

A szakértő úgy véli, valamilyen szinten szinte mindenben – amely a muszlim igények kielégítésére szolgál – megjelenik a vallás. Minden arról szól, hogyan lehet az iszlám vallásjogból pénzt csinálni. Szerinte a befektetők termékkeresletében fontos szerepet játszik a migráció is.

Elmondta, a migrációnak van egy olyan alaptörvénye, hogy úgynevezett nem fogyasztóképes tömegekből fogyasztóképes tömegeket állít elő. Ezt azt jelenti, hogy egy olyan személy, aki a világ bármely pontjának szegénynegyedében él, nem számít globális értelemben vett fogyasztónak. Viszont, miután bejut Európába, a számára juttatott minimálbérből vagy a szociális segélyekből meglesz az a létminimuma, amely már egy biztos fogyasztóvá teszi Európában – magyarázta Speidl Bianka.

Nagyon erős fogyasztói potenciált jelentenek

Hangsúlyozta, nem a társadalmi haszon a kérdés a migrációval kapcsolatban, ugyanis itt nemzetek fölötti szupranacionális vállalati érdekekről van szó. Ezek olyan gazdasági érdekek és szereplők, amelyeknek és akiknek megéri az, hogy egy minimálbéren élő, de biztos fogyasztói tömeg érkezik Európába. Megjegyezte, míg világszinten az Egyesült Államok és Európa átlagéletkora 45 év, addig az említett beérkező csoportoké 30 év, ezért erős fogyasztói potenciált jelentenek a gazdaság számára.

Kendőt vásárló muszlim nők a törökországi Konya egyik üzletében 2014. december 9-én. MTI Fotó: Cseke Csilla

(Fotó: MTI/Cseke Csilla)

Beszélt arról, hogy az ezredforduló generációja a muszlimok esetében sokkal konzervatívabban, vallásosabban és úgynevezett saría törvényei szerint tudatosan él, és olyan termékeket és szolgáltatásokat keres, amelyek megfelelnek ezeknek a tulajdonságoknak.

Egyre több területen van jelen az iszlám vallásjogi előírás

Felhívta a figyelmet, Európának nem érdeke, hogy tömegesen érkezzenek a bevándorlók a térségbe, ebből a folyamatból bizonyos európai gazdasági szereplők szeretnének hasznot húzni. Elmondta, a lassan 50 milliós beérkező tömegben kialakult a „zsarolás” is, mert az a bizonyos fogyasztói réteg már ki meri jelenti, hogy nem hajlandó az igényének nem megfelelő termékeket fogyasztani.

Hozzátette, ez a folyamat jól látható, hiszen egyre több területen jelenik meg az iszlám vallásjogi előírás. Már nemcsak az élelmiszeriparban vagy a pénzügyi szektorban mutatkozik meg, de a ruházatban, kozmetikumokban, gyógyszeriparban és turizmusban is. Az intézet kutatója szerint nemsokára akár egy mozit is átalakíthatnak a saría törvényeinek megfelelően, ami megköveteli, hogy elkülönítsék a nemeket egymástól.

Úgy véli, a folyamat egyelőre megállíthatatlan, nyílnak az új távlatok, a beáramlás következtében bővülnek a piacok, és az európai emberek ízlésének az átformálása zajlik. Gazdasági szempontból az üzleti körök és a nagyvállalatok számára ez mindenképp pozitív, de társadalmi vonatkoztatásban ez a folyamat egyértelműen negatív – jegyezte meg.