Ideológia vagy vallás az iszlám?

 

Egy biztos: az iszlámban hívők számára komoly előírásoknak kell megfelelniük, ilyen az öt alappillér is. Ideológiailag és vallásilag is összetett dolog maga az iszlám, azonban a kérdésre rendkívül nehéz konkrét választ keresni. A szakértő szerint az iszlám egy politikai, gazdasági és társadalmi rendszer, amely a valláson keresztül mutatkozik meg.

Jeruzsálem városa akár mind a három ábrahámi vallás szimbóluma lehetne, vagyis a zsidó, a keresztény és az iszlám vallásé is. Mindhárom szent helyének tartja Izrael fővárosát. A három kinyilatkoztatott vallásnak számos közös tulajdonsága van, mindegyik egy istent imád, legyen annak neve Jehova, Isten vagy Allah. Számos olyan személyiség van, mint Noé, Mózes vagy Ábrahám, akiket mindhárom vallás hívei tisztelnek.

A mohamedánok szerint a zsidó és keresztény vallások korábbiak, de tökéletlenebbek, mint sajátjuk. Szerintük az iszlám a végső, a tökéletes hit. Az iszlám nem választotta szét az egyházi és világi hatalmat, mint a keresztény országok. Az iszlám egy gyökeresen más kultúra.

Az iszlám vallásnak öt pillére van. Ennek egyike a hitvallás, mellyel a mohamedán hitet tesz amellett, hogy egy az isten és Mohamed az ő prófétája. A második pillér az imádkozás, amelyre naponta ötször módot kell keríteni, arccal Mekka felé, testi-lelki tisztaságban. A harmadik pillér a Haddzs, vagyis az évenkénti zarándokút Mekkába és Medinába, amelyet minden mohamedánnak életében egyszer végre kell hajtani.

A mohamedánoknak Ramadán hónapban böjtölniük kell, napkeltétől napnyugtáig nem vehetnek ételt és italt magukhoz. Az ötödik pillér pedig a zaka fizetése, vagyis egyfajta adózási kötelezettség, amellyel a szegényeket segítik – idézték fel egy részletet az M5 Ez itt a kérdés című műsorában Az iszlám története című ismeretterjesztő sorozatból.

Politikai, társadalmi rendszer

Az iszlám úgy határozza meg önmaga, mint vallás és híveinek törekvéseit, hogy a Koránban kapott kinyilatkoztatás szerint rendezze be a tapasztalati valóságot – mondta el Speidl Bianka, a Migrációkutató Intézet vezető kutatója. Hozzátette: az iszlám nem csupán egy gondolatrendszer, amely valamiféle erkölcsi, etikai, szellemi üzenetet hordoz, hanem komoly előírásai vannak arra vonatkozóan, hogy a hétköznapi valóságot mind az egyén és a társadalomszervezés szintjén berendezze.

Egy politikai, gazdasági és társadalmi rendszer az iszlám – hangsúlyozta a kutató, hozzátéve, mindennek a hordozója az iszlám mint vallás.

Mekka, 2018. augusztus 19. Muzulmán zarándokok érkeznek a Nagy Mecset közepén álló Kába-szentélyhez a szaúd-arábiai Mekkában 2018. augusztus 18-án, egy nappal az éves mekkai zarándoklat, a háddzs kezdete előtt. Az iszlám vallás minden muzulmán számára előírja, hogy legalább egyszer elzarándokoljon a Mohamed próféta szülővárosában őrzött Kába-szentélyhez. (MTI/EPA/Mohamed Szaber)

Muzulmán zarándokok érkeznek a Nagy Mecset közepén álló Kába-szentélyhez a szaúd-arábiai Mekkában (Fotó: MTI/EPA/Mohamed Szaber)

Tévedés a saríát illetően

A saría az iszlám forrásaiból levont következtetések alapján meghatározott téziseket, jogszabályokat, vallásjogi véleményeket jelenti. Ez egy módszer, nem egy törvénykezés. A saría nem egy kodifikált jogrendszer, csak annak bizonyos elemei – fejtette ki Speidl Bianka.

Hangsúlyozta: tisztán sarián alapuló jogrendszer csak Szaúd-Arábiában és bizonyos mértékig Iránban tapasztalható.

Küldetést teljesít az egyén

Speidl Bianka elmondta, az egyén az iszlámban, az iszlám küldetésének beteljesítéséhez járul hozzá. Az egyén élete, egy közösség tagjaként annyiban jó vagy rossz, értékes vagy értéktelen, amennyiben a maga területén és képességei szerint az iszlámhoz hozzá tud járulni.

A muszlim embereknek megvannak a jogaik és kötelezettségeik is, ugyanakkor az, hogy ez Európában kérdésként felmerülhet, abszurd helyzet – fogalmazott a kutató.

Véleménye szerint a saría jogot a kánon-joghoz lehet hasonlítani.

Nincs szükség erőszakra a nézeteik terjesztésére

A kutató szerint a muszlimoknak nincs szükségük erőszakra és erőszakosságra ahhoz, hogy nézeteiket terjesszék, hiszen ők önmagukban is jelentős létszámmal rendelkeznek. Elmondta, egyre több európai, nem muszlim vallású nő kezd el olyan ruházatot hordani, amely az arcot vagy teljes testet eltakar.