A rakéta első fokozatának egyik eleme okozhatta a Szojuz balesetét

 

A Szojuz-FG hordozórakéta első fokozata egyik oldalelemének ütközése okozta a fellövéskor történt balesetet az előzetes vizsgálatok szerin – jelentette ki Szergej Krikaljov, a Roszkoszmosz „emberes” űrrepülés programokért felelős ügyvezető igazgatója.

Szükségessé válhat, hogy személyzet nélküli üzemmódba állítsák át a Nemzetközi Űrállomást a bajkonuri Szojuz-baleset miatt – jelentette ki Szergej Krikaljov. Elmondta, hogy a Nemzetközi Űrállomás elvileg személyzet nélkül is működhetne, mert tervezői számoltak ezzel a lehetőséggel. A szakemberek azonban minden megtesznek azért, hogy ez elkerülhető legyen, mert az állomás alapvetően ember által vezérelt űrrepülésekhez készült.

Alekszej Ovcsinyin orosz (j) és Nick Hague amerikai űrhajós (j2) megérkezik a kazahsztáni Bajkonur Krajnyij repülőterére 2018. október 11-én (Fotó: MTI/EPA/Roszkozmosz)

Alekszej Ovcsinyin orosz (j) és Nick Hague amerikai űrhajós (j2) a kazahsztáni Bajkonur Krajnyij repülőterére érkezésükkor, 2018. október 11-én (Fotó: MTI/EPA/Roszkozmosz)

Lehetségesnek nevezte, hogy az űrállomás jelenlegi személyzetének misszióját néhány nappal meghosszabbítják, és előrehozzák a következő csapat fellövését. Mint mondta, nem kizárt, hogy a következő Progressz MSZ teherszállító rakétát a tervezettnél később fogják felbocsátani.

A Dmitrij Rogozinhoz, a Roszkoszmosz orosz állami űrkutatási vállalat vezérigazgatójához előző nap küldött levelében Wörner azt mondta: kész támogatni bármilyen „megfelelő és hasznos” módon az orosz állami bizottság munkáját, amely a történteket és azoknak a Nemzetközi Űrállomás (ISS) legénységére gyakorolt esetleges következményeit vizsgálja.

Szergej Krikaljov, a Roszkoszmosz emberrel végrehajtott űrrepülés-programjaiért felelős ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta: a Szojuz MSZ-10 űrhajó csütörtöki balesete a hordozóeszköz első és második fokozatának összeütközésekor történt, ami miatt a rakéta eltért a rendes röppályájától, és feltehetően megsemmisült a második fokozat alsó része.

 Az ESA főigazgatója levelében ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: a baleset arra mutat rá, hogy az űrrepülés továbbra is kihívást jelent, ugyanakkor – úgy vélte – az, hogy a fedélzeten lévő orosz és amerikai űrhajós épségben földet ért, a Roszkoszmosz űrhajósszállító rendszerének működőképességét bizonyítja.

 Wörner meggyőződésének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy orosz kollégájának vezetésével “a lehető legbiztonságosabb módon” folytatódnak a Szojuz-repülések és az ISS fejlesztései.

Csütörtökön, nem sokkal a felbocsátása után kényszerleszállást hajtott végre a Nemzetközi Űrállomásra elindított Szojuz MSZ-10 orosz űrhajó, a fedélzeten lévő Alekszej Ovcsinyin orosz és Nick Hague amerikai űrhajós épségben földet ért az ejtőernyővel fékezett visszatérőkabinban.

A Szojuz űrhajók az egyetlen utánpótlási eszközt jelentik a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomásnak, amióta a NASA amerikai űrügynökség 2011-ben befejezte űrsiklóprogramját, de orosz közlés szerint az űrállomás jelenlegi személyzete hosszú időre elegendő tartalékokkal rendelkezik.