Ajándékra szánt pénzük felét online boltokban költötték el a netezők

 

A felnőtt magyar internetezők saját bevallásuk szerint a karácsonyi ajándékokra tavaly hozzávetőlegesen 234 milliárd forintot költhettek, amelynek 42 százalékát, körübelül 98 milliárd forintot online, 58 százalékát mintegy 136 milliárd forintot pedig offline üzletekben költötték el.

Ez derült ki az eNET Internetkutató decemberi és januári felméréseiből.

A felmérés szerint tavaly év végén az internetezők 90 százaléka, 5 millióan vásároltak karácsonyi ajándékot online (3,7 millióan) vagy offline módon (4,9 millióan).

A kutatásból kiderült, hogy míg 2016-ban 2,1 millióan használták a fekete péntek (black friday) nyújtotta kedvezményeket, addig tavaly csupán 1,7 millió magyar internetező vásárolt az akcióban részt vevő üzletekben és webáruházakban.

Az előzetes becslés szerint a forgalom akár 120 milliárd forintot is hozhatott volna, ezzel szemben ennek csupán fele valósulhatott meg.

Kép: Shutterstock

Kép: Shutterstock

A tavalyi karácsonyi szezonban 100 ezerrel kevesebben, 800 ezren voltak, akik késve kapták meg csomagjukat, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a tavalyelőtti karácsonyi időszakhoz képest a késés ideje mérséklődött: a 2017-es karácsonyi időszakban átlagosan 4 napot, egy évvel korábban átlagosan 5 napot késtek a csomagok, de 13 százalékuk (egy évvel korábban 12 százalékuk) csomagja még január első hetében sem érkezett meg.

A fekete péntekről szóló felmérésben 838 felnőtt internetező vett részt 2017. december 4. és 8. között, a karácsonyi vásárlásra vonatkozó felmérés pedig 776 internetező bevonásával történt 2018. január 5. és 9. között. Mindkét felmérés nem, kor és régió alapján reprezentálja a 18 évnél idősebb hazai internetezők véleményét.