Az összes földút eltűnhet 2023-ra Budapesten

 

Szilárd útburkolattal látják el a budapesti földutakat egy négyéves kormányzati program keretében. A teljes fővárosi úthálózat 5 százaléka, mintegy 225 kilométer szorul aszfaltozásra. A programért felelős miniszteri biztos azt mondta, ezzel egy 60-70 éves adósságot törlesztenek.

Az ügy egészen az 1950-es évekig nyúlik vissza, amikor Budapestet létrehozták – fogalmazott Szatmári Kristóf, a budapesti útépítési programért felelős miniszteri biztos az M1 Forint, fillér című műsorában. Mint mondta, az akkori vezetés nem foglalkozott azzal, hogy ez egy falusi terület volt, amely ma már a főváros szerves részét képezi. Körülbelül egymillió ember él ezeken a területeken – tette hozzá.

Még 225 kilométer földút van Budapesten

Tarlós István főpolgármester és Ughy Attila, a XVIII. kerület polgármestere közösen végezte el az utolsó simításokat a kerület egy földútjának aszfaltozását követően. Az eseményen a XVIII. kerület sikeres pályázatát ismertették a budapesti útépítési program keretében. A két legnagyobb támogatást most a XVIII. és a XXI. kerület kapta – jelentette ki korábban Tarlós István.

A pályázat benyújtásakor az önkormányzatoknak be kell mutatniuk az eddig saját erőből megépített utak listáját, ez alapján dől el, mekkora lesz a támogatás mértéke, amely átlagosan 200 ezer forint/folyóméter. Ughy Attila elmondta, az elnyert forrás nagysága 1,1 milliárd forint, nagyságrendileg 25–35 százalékkal van az elnyert támogatási összeg a tényleges bekerülési költség felett.

A Fidesz budapesti választmánya 2016-ban kezdeményezte a fővárosi útépítési programot, és a kormány 2017 őszén döntött a projekt indításáról. Decemberben pedig már megszületett az eredmény.

Szatmári Kristóf arról is beszélt, hogy egy normatív pályázat lehetőségét biztosítsák az önkormányzatoknak. Az utak és azok kialakítása nem egy központi projekt keretében megy végbe, hanem a kerületi önkormányzatok pályázhatnak. A projekteket szintén az önkormányzatok valósítják meg, hiszen ők vannak közel az emberekhez, és a terepet is jobban ismerik.

Feltételhez kötött a pályázat

Megjegyezte, vannak korlátok is, így csak olyan utak aszfaltozására lehet pályázni az önkormányzatoknak, amelyek közművesítettek. Ezt segíti a Budapest komplex integrált szennyvízelvezetési projekt, amelynek keretében 2013 és 2015 között szinte 100 százalékban megépült a lakossági szennyvízcsatorna hálózata. A fennmaradó részeket is hamarosan csatornázzák.

Tarlós István közölte, a szilárdburkolat-program megvalósítása szoros összefüggésben van a Fővárosi Önkormányzat Budapest teljes körű csatornázását biztosító, előrehaladott fázisban levő projektjével. Ennek értelmében

a főváros 16 kerületében 238 kilométer csatornát építettek

a közelmúltban, a XVIII. kerületben mintegy 90 kilométert – emelte ki.

Akár a dupláját is meg lehetett volna építeni

A budapesti útépítési programban 27 útszakaszon 6 kilométer földutat számolnak fel ebben a városrészben. Sok esetben ugyanakkor az akadályozza az útépítést, illetve annak elindítását, hogy a 10–15 évvel ezelőtti állapotok nem felelnek meg a telekkönyvben leírtaknak. Akár a dupláját is meg lehetett volna építeni, ha ezek a jogi körülmények tisztázottabbak lettek volna – hívta fel a figyelmet Ughy Attila.

Az útépítési programra 2019-ben a rendelkezésre álló 10 milliárd forintból első körben 7,5 milliárd forint odaítéléséről döntöttek a szakértők. 13 kerületben, 181 földutat 42 kilométer hosszan látnak el szilárd burkolattal. Ez

a teljes magyarországi földúthálózat 20 százaléka.

A második körben 1,5–2 milliárd forint kerülhet a kerületekhez, majd a maradék összeget az év második felében írják ki. Jövőre további 5 milliárd forint már biztosan rendelkezésre áll az útépítési programra. Amennyiben ez a keretösszeg kimerül, a kormány kipótolja, ugyanis a cél az, hogy 2022–2023-ra egyáltalán ne legyen földút Budapesten.