Újabb részletek derültek ki a dunai hajótragédiáról

 

Elemezték a szállodahajó fekete dobozát és az utasok mobiltelefonjainak felvételeit is – hangzott el az M1-en.

A mentőcsapat tagjai a Dunán a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében a Margit híd pillérénél  (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)

A Hableányt üzemeltető cég ügyvédje azt mondja: ezeken látszik, hogy a turistahajó utasai integettek a Viking hajónak, hogy ne ütközzön nekik. A jegyzőkönyvekből az is kiderült, hogy a szállodahajón kikapcsolták a vészjelző rendszert és a kapitány is csak az utasoktól tudta meg, mi történt.

A mentés majdnem két hétig tartott

A Hableány nevű hajó május 29-én 35 utassal a fedélzetén süllyedt el, miután hátulról letarolta a szállodahajó. A mentés csaknem két hétig tartott. A munkában résztvevő búvárok ma a lehető legmagasabb szakmai elismerést vehették át.

Jézusom, elütöttünk egy hajót!

Ez volt ez első, amit Viking és a Hableány ütközésekor hallani lehetett a hatalmas szállodahajó kapitányállásában rögzített hangfelvételen. Elsőként egy kétségbeesett nő figyelmeztette a Viking ukrán kapitányát, hogy maguk alá gyűrték a városnéző hajót. A Hableányt üzemeltető cég jogi képviselője a felvételek alapján az M1-nek arról beszélt: az utasok hamarabb észlelték az ütközést, mint a kapitány.

Az utasok próbáltak a kapitánynak jelezni. Ők látták a Hableányon lévő turistákat, akik szintén fent voltak a taton hátul, akiknek az utolsó pillanatban világossá vált, hogy a nagy hajó nem fog lassítani és össze fognak ütközni – mondta Sógor Zsolt ügyvéd.

Egy rendőrségi felvételen a baleset előtti pillanatok látszódnak. A Viking nevű nagyobb utasszállító és a kisebb Hableány a Margit-híd irányába tartott. A Viking hátulról a Hablány oldalának ütközött, a kisebb hajó az oldalára borult, és alig 7 másodperc leforgása alatt elsüllyedt, éppen a híd alatt.

13 nap után sikerült kiemelni a roncsot

A hajó ezután 13 napot töltött a Duna fenekén, mire a katasztrófavédelem és a Terrorelhárítási Központ munkatársainak sikerült kiemelniük a roncsot és az áldozatok holttestét. Éjt nappallá téve dolgoztak, a körülmények ugyanis a magas vízállás és az erős sodrás miatti rendkívül rosszak voltak. Munkájukért a búvárok a negyedik csillagot, vagyis a lehető legmagasabb szakmai elismerést vehették át.

Fegyelmezett körülmények között dolgoztunk, de az az igazság, hogy folyamatosan figyelt minket a közvélemény, a világsajtó, ami nehezítette a szituációt, amiben dolgoztunk – közölte Kovács Gábor kutatóbúvár.

A Hableányon 35 ember utazott: 33 dél-koreai turista és a 2 fős magyar legénység. A baleset után hét embert sikerült kimenekíteni a folyóból. A többi utas életét vesztette, köztük a magyar kapitánnyal, akit a hajó vezetőfülkéjében találtak meg.

A hatóságok szerint az utolsó pillanatig próbálta menteni a Hableányt és az utasait, hiába.

A Viking kapitánya az ütközéskor Sógor Zsolt szerint nem volt a kormánynál. A szállodahajó hangrögzítője alapján az ukrán hajós csak azután ment be a vezetőfülkébe, hogy többen is hangos kiabálásba kezdtek.

Hajó, hajó elütöttél egy hajót! Ember a vízben! – a Viking utasai ezt kiáltozták, mire a felvételen egy férfi csak annyit kérdezett vissza, hogy „Micsoda?”.

Az ukrán kapitány kikapcsolhatta a radart még az ütközés előtt

Sógor Zsolt szerint a Viking ukrán kapitánya azért nem vette észre, hogy közel ment a Hableányhoz, mert a szállodahajó radarjának vészjelző rendszerét korábban kikapcsolta, az ugyanis zavarhatta őt. Az ütközésre csak azután reagált, hogy a mögötte úszó testvérhajó kapitánya megkérdezte tőle, mi történt. A mindössze hét másodperc alatt elsüllyed Hableány utasai ekkor már négy perce a víz alatt voltak.

Az a beszélgetés, amikor a hátsó Viking hajónak a kapitánya rádión megkérdezi, az ukrán kapitányt hogy mi történt tulajdonképpen, oroszul hangzik.

A kapitány visszaszól, hogy „összeütköztem egy hajóval, nézzél a hátam mögé, van-e ott valami!” De ekkor már négy perc eltelt. Erre a másik azt felelte, hogy nem látok semmit…A jobb oldalon valaki kiabál a vízben” – tette hozzá Sógor Zsolt.

A Hableány magyar kapitányától és matrózától egy hét múlva hajós szertartáson vesznek végső búcsút. A hamvaikat tartalmazó urnákat a Duna budapesti szakaszánál katonai tiszteletadás mellett süllyesztik a folyóba. A tragédia 28 áldozata közül két embert továbbra is keresnek.