Mélyebben lehet a Hableány, mint eddig hitték

 

Már 40 centimétert apadt a Duna a szombati tetőzés óta, de még mindig nem érte el azt a szintet, hogy a búvárok lemehessenek az elsüllyedt hajóhoz. Bonyolítja a mentést, hogy a Hableány mélyebben lehet annál, mint amit eddig mutattak a műszerek, nem 6-7 méteres, hanem 8-9 méteres vízben. Vasárnap is egész nap dolgozott a mentőcsapat. Úgy tudni, talán hétfőre összejöhet az árnyékolás, így sikerülhet lelassítani a folyó sodrását a roncs körül, és akkor végre lemehetnek a búvárok – közölte az M1 Híradója.

Továbbra is nagy erőkkel folyik a munka, hogy kiemeljék a szerdán elsüllyedt hajót. Számos hajó és csónak pásztázza a vizet és segíti a mentési előkészületeket. A bázisként szolgáló Dunaújváros hajó vasárnap délután elhagyta a helyszínt, az M1 tudósítója szerint ugyanis a szakemberek újra vizsgálni akarják azt a területet is.

A hatóságok nem csak a vízről és partról ellenőrzik a Dunát, hanem a levegőből helikopterek is figyelik a mentést és a kutatást. A mérnökök, vízügyi szakértők, magyar és külföldi búvárok pedig folyamatosan tanácskoznak a Margit-szigeten kialakított mentőbázison. Több százan dolgoznak azon, hogy a roncs helyzetét a lehető leggyorsabban és legbiztonságosabban körülhatárolják, és megtalálják a hajóbalesetben eltűnt embereket.

A szakemberek azon dolgoznak, hogy egy úgynevezett árnyékolást, vagyis a sodrást csökkentő szerkezetet tegyenek a vízbe. Ez ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy a búvárok biztonságosan tudjanak merülni. Legutóbb pénteken próbálkoztak meg azzal, hogy közelebbről is megnézzék a roncsot, de feladták, mert életveszélyes volt.

A Terrorelhárítási Központ készített egy vízalatti felvételt arról, hogy milyenek a látási viszonyok. A búvárok szinte semmit nem látnak a vízben. Ha sikerül pontosan meghatározni a roncs helyzetét a folyómederben, akkor valamennyivel könnyebb lesz a dolguk.

Közben víz alatti radarokkal és drónokkal is próbálták megvizsgálni a Dunában lévő roncsot, de eddig semmilyen eszköz nem adott használható információkat.

A Duna a fővárosnál szombaton délután tetőzött, azóta már több tíz centimétert apadt, de még mindig sokkal magasabb a víz szintje, mint amilyen például a baleset éjszakáján volt. Közben az is kiderült, hogy az eredetileg feltételezettnél mélyebben, akár kilenc méterre is lehet a vízfelszíntől a hajótest.

Speciális eszközökkel dolgoznak a vízügy és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem víztudományi karának munkatársai. Ezekkel mérik és figyelik, hogyan változik a víz sodrása és sebessége. A Híradónak nyilatkozó szakértő azt mondta, a búvároknak a legkomolyabb gondot az erős sodrás jelenti. Az eszközökkel úgy tudnak segíteni a mentésen dolgozóknak, hogy pontos adatokat szállítanak a folyó vízállásáról és sodrásáról.

A szakemberek várhatóan hétfőn ismét megpróbálnak közelebb kerülni a roncshoz.