Hajóbaleset: a helyszínen járt a dél-koreai küldöttség, szigorú vizsgálatot kért Orbán Viktor

 

Heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó szerda este a fővárosban, a Dunán a Parlamentnél, és az egyik hét másodperc alatt elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, kihűléses tünetekkel vitték őket kórházba. 21 főt még mindig keresnek. Csütörtök este őrizetbe vették a szállodahajó kapitányát. Orbán Viktor szigorú vizsgálatot kért a hatóságoktól.

Cikkünk péntek estig folyamatosan frissült.  

Budapest, 2019. május 31. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata által 2019. május 31-én közreadott szonárképen (VMSZ) a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van. A fehér kishajóikon és a folytonos fehér vonal a folyó északi irányát jelöli. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek. MTI/VMSZ

Budapest, 2019. május 31.
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata által 2019. május 31-én közreadott szonárképen (VMSZ) a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó.

Szonárkép készült a Hableányról

A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata által 2019. május 31-én közreadott szonárképen (VMSZ) a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik.

A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van. A fehér kishajóikon és a folytonos fehér vonal a folyó északi irányát jelöli. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek.

A hajóskapitány letartóztatását indítványozta az ügyészség

A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta a szerdai dunai hajóbaleset miatt a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség – tudatta a Fővárási Főügyészség pénteken közleményben.

A Duna budapesti szakaszán történt vízibaleset ügyében a nyomozó hatóság előterjesztése alapján az ügyészség indítványt tett a gyanúsított letartóztatására, mivel álláspontja szerint a jelenléte csak így biztosítható az eljárásban.

A kényszerintézkedésről a Fővárosi Törvényszék nyomozási bírája várhatóan szombaton dönt – közölte a főügyészség.

A letartóztatás mellett és ellen is szólnak érvek

Ezt mondta Borbély Zoltán közlekedési szakjogász az M1-en péntek este. A megalapozott gyanú szerint a kapitány cselekménye halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése, ami a törvény szerint 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Ez a büntetés tétel önmagában még nem teszi szükségessé a letartóztatást, de például az, hogy külföldiről van szó, már indokolhatja, magyarázta.

Kérdésre válaszolva a szakember elmondta: ebben az ügyben óriási lesz a szakértők jelentősége, de még korai lenne a szabályok szigorításáról gondolkodni.

Számos dél-koreai utazási iroda felfüggesztette dunai városnéző hajóútját

Több nagy dél-koreai utazási iroda, közöttük a szerda este szerencsétlenül járt dél-koreai turistacsoport útját szervező Very Good Tour felfüggesztette meghatározatlan időre a városnéző túrákat a Dunán. A The Korean Times című lap úgy tudja, hogy a Very Good Tour mellett a Hana Tour, a Mode Tour és a Yellow Balloon Tour is inkább éjszakai városjáró utakat javasol, vagy pedig szállodai pihenést ajánl csoportjainak.

A dél-koreai lap jelentése szerint a szerdai szerencsétlenség óta a Very Good Tournál sorozatban mondják le a foglalásokat, az új utasok száma pedig csaknem a felére zuhant.

A The Korea Times idézte a dél-koreai utazási iroda egyik illetékesét, aki azt mondta, hogy pert készülnek indítani a Viking Sigyn üzemeltetője, tulajdonosa és a hajó kapitánya ellen, de megvárják amíg kiderül, hogy pontosan mi okozta a szerencsétlenséget. Az illetékes hozzátette: nincs még eldöntve, hogy az utazási iroda vagy a biztosító indít pert.

Semmit nem lehet látni a víz alatt

Kovács Gábor, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület búvárja elsőként merült az elsüllyedt Hableányhoz. “Rettenetesek a körülmények a víz alatt, ipari búvárok és katasztrófavédelmi búvárok merülnek csak ilyen körülmények között” – mondta. Kovács hozzátette, hogy megkísérlik a lejutást a hajóhoz.


“Szembesültünk azzal, hogy lehetetlen ilyenkor dolgozni. Leengedtük a létrát, pozícióba helyeztük. Van egy kisegítő személyzet, egy merülésvezető, mentőbúvárok, egy hajóscsoport. Lementünk, körbenéztem, gyakorlatilag nulla látás távolság van” – mondta a szakember az M1 aktuális csatorna riporterének. Hozzátette: a hajóra nem tudott átmenni a Duna erős sodrása miatt. Azon dolgoznak, hogy leárnyékolják a hajó előtti szakaszt, hogy a búvár be tudjon jutni a hajótestbe.

(Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Szijjártó Péter a helyszínre látogatott a dél-koreai külügyminiszterrel

A külgazdasági és külügyminiszter, valamint Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszter pénteken megtekintette a szerdai dunai hajóbaleset helyszínét.

A budapesti hajóállomáson jelen volt még többek között Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium polgári hírszerzésért felelős államtitkára, Menczer Tamás, a tárca tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára, valamint Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Az eseményen részt vett a katasztrófavédelem két tábornoka és a dél-koreai nagykövetség néhány munkatársa is.

(Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A magyar hatóságok minden tőlük telhetőt megtesznek

A magyar hatóságok minden tőlük telhetőt megtesznek a mentési munkálatok sikere, az eltűntek felkutatása és a baleset körülményeinek tisztázása érdekében – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.

Közös sajtótájékoztatójukon Szijjártó Péter kiemelte: nagyszabású műszaki előkészületek zajlanak, hogy a roncsot mielőbb felhozzák, de a nehéz és veszélyes körülmények e cél sikere ellen dolgoznak. Tegnap már volt egy búvármerülés, de a rossz látótávolság miatt lehetetlen volt megközelíteni a roncsot. A roncs hatméteres mélységben helyezkedik el, és a vízszint még mindig emelkedik, ezért speciális módszerekre és szaktudásra van szükség – közölte.

Kang Kjung Vha köszönetet mondott a magyar kormány és hatóságok munkájáért. Most azért küzdenek, hogy minden eltűntet megtaláljanak, ennek érdekében a kutatási területet is kiszélesítették – mondta. Hozzátette: a megtalált holttestek azonosításához minden segítséget megadnak.

Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszter beszél Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztatójukon (Fotó: MTI/Kovács Attila)

Szigorú vizsgálatot kért Orbán Viktor

Szigorú, alapos vizsgálatot kért a hatóságoktól Orbán Viktor kormányfő a szerdán, a Dunán elsüllyedt hajó tragédiájának ügyében. „Pontosan akarjuk tudni, mi és miért történt”, a vizsgálat eredményéről pedig a nyilvánosságot is tájékoztatni fogják, fogalmazott a közrádióban.

Szakértő: Nem a Hableány fordult a Viking elé

A közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este – mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1-en.

Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította. Hangsúlyozta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.

Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz. Erre – tette hozzá – fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia míg a Hableány elhalad a híd alatt.

A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket. Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége – válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila.

A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót – értelmezte a történteket Bencsik Attila.

Nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat

Solymos András hajómérnök szerint nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat. Csütörtökön az M1-nek úgy fogalmazott, nagy szamárság lenne a szállodahajók kitiltása a belvárosból, de oda kell figyelni a hajózási szabályzat betartására.

Tagadja a szabályszegést a szállodahajó kapitánya

Csütörtök este a Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozói gyanúsítottként hallgatták ki a szállodahajó ukrán állampolgárságú kapitányát.

Tagadja, hogy szabályt szegett volna. Erről a férfi ügyvédje tájékoztatta pénteken az MTI-t. M. Tóth Balázs azt közölte: megerősítik, hogy védencüket csütörtökön őrizetbe vették a rendőrök a tragikus hajóbalesettel összefüggésben. Védencük a gyanúsítással szemben panasszal élt, tagadja, hogy szabályt szegett volna vagy bűncselekményt követett volna el.

Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás „idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján”. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.

Védencük 44 éve hajóvezető, a „Duna egyik legtapasztaltabb hajóvezetője”, balesetet soha nem okozott – írta. A férfit megrendítette a baleset következménye, sajnálja, hogy a baleset elkerülésére nem volt módja, az áldozatok hozzátartozóinak részvétét fejezi ki – olvasható az ügyvédi közleményben.

21 embert még keresnek, őrizetben a szállodahajó kapitánya

Szerda este ütközött össze Budapesten a Margit hídnál egy személyhajó és egy szállodahajó. A személyhajón a hatóságok rendelkezésére álló utaslista szerint összesen 35 ember tartózkodott, 2 ember magyar állampolgár – a hajó személyzete –, valamint 33 dél-koreai állampolgár. A balesetet követően a mentésben résztvevők hét embert kimentettek a vízből, és további hét ember holttestét találták meg – valamennyien a Koreai Köztársaság állampolgárai. Huszonegy embert eltűntként tartanak nyilván, a kutatás jelenleg is tart.

A szerdai összefoglaló cikkünket itt, a csütörtöki részletesen anyagunkat itt tudja elolvasni.