Az Ikarus egyik kevésbé ismert arca

 

A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) összeállítása a témában.

Babakocsi. Egy olyan termék, amire minden családban pár évig biztosan szükség van. A gondoskodó szülők időt és pénzt nem sajnálva keresik-kutatják a tökéletes darabot.

A Fotótár lenyűgöző képei jól illusztrálják, milyen utat járt be a babakocsik gyártása és tervezése az elmúlt évszázadban.

Manapság minden a kényelemről szól: optimális keménységű bélésanyagon optimális magasságban tologatjuk ergonomikusan kialakított fogantyúnál fogva a szuper babakocsikat, amelyek nem ritkán több százezer forintba kerülnek.

Akárcsak a valódi autóknál, a babakocsik is formatervezettek, a legkiválóbb anyagokból készülnek és tartósak. De milyen gyerekkocsikban tologatták a a szülők a kicsiket a 20. században?

Rétegelt lemezből készülnek a műanyag borítású babakocsik az Ikarus mátyásföldi gyárában (Fotó: MTI, 1953)

Rétegelt lemezből készülnek a műanyag borítású babakocsik az Ikarus mátyásföldi gyárában (Fotó: MTI, 1953)

A régi fotók tanúskodnak a kor dizájnjáról. Ég és föld a különbség egy mai moduláris, „minden egyben” (kivehető mózeskosár, ülő- fekvőfunkciós) babakocsi és egy 1950-es évekből származó között. Szemmel látható, hogy a kényelmi szempontok sem mindig voltak lényegesek.

Ikarus babakocsik

S hogy milyen márkájú kocsikban tologatták a csöppségeket az 1950-es évek Magyarországán? Első hallásra talán meglepő, de akár egy Ikarusban is.

A szocialista vállalatok számára ugyanis az 1950-es években előírták, hogy fogyasztási cikkeket is készítsenek. Így került az Ikarus termékportfóliójába például az ásó, lapát vagy éppen a babakocsi.

A készülő babakocsik az Ikarus gyárban (Fotó: Magyar Fotó/Vadas Ernő, 1954)

A készülő babakocsik az Ikarus gyárban (Fotó: Magyar Fotó/Vadas Ernő, 1954)

Az 50-es évek eleje és a 60-as évek eleje között több tízezer négykerekű hagyta el az Ikarus gyártósorait, de készültek játék babakocsik is. Az egyik internetes aukciós oldalán is kínálnak egy hasonlót több mint 30 ezer forintért.

Az Ikarus babakocsi egyediségét az oldalsó ablakok, illetve a felső részen elhúzható fedél adta, melyek közül az utóbbi teljes védelmet biztosított az időjárási viszontagságok ellen. A babakocsik rétegelt lemezből készültek, ezt követően látták el őket tisztítható műanyag borítással.

Pihenő és unokájukra vigyázó idős emberek a főváros 13. kerületében, a Szent István parkban (Fotó: MTI/Patkó Klári, 1964)

Pihenő és unokájukra vigyázó idős emberek a főváros 13. kerületében, a Szent István parkban (Fotó: MTI/Patkó Klári, 1964)

Az 1970-es évektől a babakocsik mérete radikálisan csökkent, de mai fogyasztói szemmel nézve még mindig kissé esetlennek tűnnek. A formatervezés, a design még másodlagos szempont volt.

A képekre kattintva az MTVA Sajtó- és Fotóarchívum oldalán is elérhetők a fotók, további információkkal és a tartalomhoz kötődő kreatív funkciókkal.