Fogalommá vált az évtizedek alatt a sárga angyal

 

A Magyar Autóklub segélyszolgálata a hatvanas években indult, a valamikori autómentő járműveinek színe sárga volt. Kik vagy mik azok a sárga angyalok? Milyenek voltak az első sárga angyalok? Mióta segítenek az elakadt járműveken? A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) összeállítása a témában.

A magyarországi autómentés hálózatát 1963-ban (más források szerint 1965-ben) kezdték kiépíteni. 1965 óta osztrák mintára nevezik sárga angyaloknak a Magyar Autóklub segélyszolgálati járműveit, sőt, nem ritkán magukat a szerelőket is. Az elnevezés természetesen az egységes sárga festésből, illetve az összes szakember által viselt sárga kezeslábasból ered.

Kezdetben mindössze 23 lóerős Steyr-Puch típusú kisautókkal siettek a helyszínre az autómentők, hogy gyorssegélyt nyújtsanak a lerobbant klubtagoknak. A flotta első darabjai is Ausztriából érkeztek hazánkba.

A Magyar Autóklub autómentő kocsijai, azaz sárga angyalai indulásra készen állnak (Fotó: MTI/Szebellédy Géza, 1969)

A Magyar Autóklub autómentő kocsijai, azaz sárga angyalai indulásra készen állnak (Fotó: MTI/Szebellédy Géza, 1969)

A bevetésre küldött autómárkák idővel változtak és fejlődtek. A cél a mai napig az, hogy az autósokat a lehető legrövidebb időn belül eljuttassák a legközelebbi szervizig.

Eleinte a fővárosban és a balatoni országúton jelentek meg az apró sárga szerelőkocsik, idővel azonban a szolgáltatás országos lefedettségű hálózattá bővült. A gördülékeny kommunikáció érdekében az 1960-as végén néhány autóba már URH rádiótelefont is szereltek, így könnyebben tudták egymással tartani a kapcsolatot a szerelők.

Az Autóklub segélyszolgálatának autói,  a sárga angyalok (Trabant 601 Kombik, Puch 500), bevetésre várva sorakoznak az Autóklub telephelyén (Fotó: MTI/Horváth Péter,1973)

Az autóklub segélyszolgálatának autói, a sárga angyalok (Trabant 601 kombik, Puch 500) bevetésre várva sorakoznak az autóklub telephelyén (Fotó: MTI/Horváth Péter,1973)

1965-ben átlagosan nap négy-öt autóhoz vagy motorkerékpárhoz szálltak ki segíteni a sárga angyalok.

A segélyszolgálatot teljesítő autók színe az idők folyamán nem változott, típusa azonban nagyon is: Trabant, Opel Corsa, Astra és Combo éppúgy megtalálható volt a flottában, mint a Lada vagy Subaru, Fiat és Renault személygépkocsik.

Kellett is az egyre nagyobb szervizpark, hiszen 1988-ban a Magyar Autóklub már a legnagyobb létszámmal büszkélkedő, 575 ezer tagot számláló egyesület volt az országban. Sokak igényét kellett tehát kiszolgálni.

A sárga angyal elnevezés az idők folyamán fogalommá vált az autósok körében. Gyakran használják hasonló profilú cégek, hiszen a szolgáltatás napjainkig népszerű, és a névnek óriási reklámértéke van, hiszen évtizedek munkája áll mögötte. Azt viselni viszont valójában csak a Magyar Autóklub szolgáltatása jogosult.