Egyszerűbb és gyorsabb ügyintézést nyújt a digitális kárbejelentő

 

Az e-kárbejelentő segítségével az autósok már mobiltelefonjukon is intézhetik a baleset utáni adminisztrációt. Elindult ugyanis a Magyar Biztosítók Szövetségének új, digitális kárbejelentője, amellyel egyszerűbb és gyorsabb az ügyintézés.

Egy évben nagyjából 160 ezer kisebb-nagyobb baleset történik a közutakon, így nagyon sok bejelentés érkezik a biztosítókhoz – közölte Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője az M1 Forint, fillér című műsorában. Úgy véli, hosszú távon kedvezőbb kiadásokkal társul majd, ha digitálisan is be lehet jelenteni a baleseteket.

Az Európában is egyedülálló fejlesztést mind a 13 hazai biztosítótársaság ügyfelei használhatják. Az e-kárbejelentő alkalmazás segítségével már a helyszínen is beküldhetők a baleset adatai, így az ügyintézés ideje lerövidülhet. Az applikáció automatikusan előtölti a baleset időpontját és helyszínét – tájékoztatott Nikovics Éva, az Allianz Hungária Zrt. HR és digitalizációs igazgatója.

Elmondta, a biztosítók kiküldenek egy QR-kódot, amelynek segítségével az érintett gépjármű és a szerződés adatait lehet kitölteni a helyszínen. Hozzátette, a szerződőhöz köthető adatok is előtölthetők a rendszerben, de azok manuálisan is bevihetők az applikációba.

A hibalehetőségeket kizárja a rendszer

Az applikáció nem enged hiányos kárbejelentést elküldeni, dokumentumként a baleset fényképeit is csatolni lehet. Az ügyfél szerződésének adatait tartalmazó QR-kód segítségével az ügyintézés kizárja a hibalehetőségeket. A QR-kódot megkapva az ügyfelek egy pillanat alatt beolvashatják az érintett gépjármű vagy biztosított gépjárműhöz kapcsolódó adatokat, illetve a szerződés részleteit, de ezek a helyszínen is beolvashatók, megkönnyítve a bejelentési folyamatot – mondta Nikovics Éva.

Amennyiben nem történik személyi sérülés, akkor nincs szükség rendőri intézkedésre, elég a baleseti bejelentést megtenni az alkalmazás segítségével. A bejelentés alkalmával a rendszer e-mailben is küld egy értesítést minden érintettnek. Lambert Gábor szerint minimum négy nappal lerövidülhet a kárügyintézés ideje. Mint mondta, már vannak kedvező első példák is. Volt olyan biztosító, amelyik bejelentette, egy kisebb koccanást már 24 órával a baleset után sikerült rendezni, és az ügyfél számlájára megérkezett a pénz.

A papíralapú kárbejelentés változatlan

A hagyományos, papíralapú kárbejelentő nyomtatványt is változatlanul használni lehet. Ezt személyesen, faxon vagy e-mailben küldheti el az autós a saját biztosítójának. Amennyiben a hagyományos kék-sárga nyomtatott bejelentőt használjuk, a jövőben is ugyanúgy kell eljárni, ahogyan eddig, a károkozónak öt, míg a károsultnak harminc napja van, hogy a biztosítóhoz bejelentse a kárt – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője. Hozzátette, az összetört autót a károsultnak olyan szervizhez kell elvinnie, amely szerződésben áll a biztosítóval.

A balesetben megsérült gépjárműveknél előfordul, hogy már nem gazdaságos a javítás. Ezt gazdasági totálkárnak nevezzük, ami nyolcvanszázalékos sérülési arányt jelent. Műszaki totálkár esetén az autó már olyan mértékben roncsolódott, hogy szerkezetileg sem alkalmas az újbóli forgalomba helyezésre. Autóvásárlás előtt fontos, hogy a vevő tisztában legyen az autó kártörténetével.

Online is lekérdezhető a kártörténet

Ebben a Belügyminisztérium új, ingyenes online felülete segít, a most indult járműszolgáltatási platform – ismertette Katona Mátyás. Közölte, az online felületen lekérdezhető az autó kártörténete, de csak az idei évtől. A korábban sérült autóknál továbbra is kérdőjeles, hogy arról a sérülésről a leendő vásárlónak sikerül-e információt szereznie.

Az e-kárbejelentő alkalmazását az indulás utáni első héten már 62 ezren töltötték le, és megközelítőleg ötven kárbejelentés érkezett a rendszeren keresztül.