Csak egy kávé árába kerül, hogy biztonságban tudja családját

 

Az elmúlt napok hóviharai és az ausztriai hóhelyzet ismét az utasbiztosítások felé fordította a figyelmet. A szakemberek azt javasolják, mindenképpen kössünk biztosítást, inkább csoportosan utazzunk, mert csak így van lehetőségünk arra, hogy baj esetén az utazási iroda háromnapi szállást biztosítson részünkre, ha esetleg a havazás miatt máshol kell megszállnunk.

A szakemberek egyéni utazás esetén is azt javasolják, ha külföldre utazunk, mindenképpen kössünk utasbiztosítást. Személyes felelősségünk tisztában lenni azzal, pontosan mire szól a biztosításunk.

St. Christoph am Arlberg, 2019. január 9. Az Arlberg-hágó lezárására figyelmeztető felirat egy hóviharban az ausztriai St. Christoph am Arlberg térségében 2019. január 9-én. Ausztria több tartományában nagy a lavinaveszély az utóbbi napokban lehullott, jelentős mennyiségű hó miatt. MTI/EPA/Christian Bruna

Havazás Ausztriában (Fotó: MTI/EPA/Christian Bruna)

Az utasok fele gondoskodik a biztonságról

A tapasztalatok szerint az utasok körülbelül fele gondoskodik a biztonságról, közülük is inkább azok, akik szervezett úton vesznek részt.

A téli sportot űzők esetében ez az arány egy kicsivel magasabb. Az ok, amiért hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni ezt a lehetőséget, egyrészt a biztosítási kultúrában, másrészt a pénzügyi tudatosság hiányosságaiban keresendő. Közeli úti cél esetén sokan úgy gondolják, ha bármi probléma lenne, akkor majd hazajönnek. Ez sajnos nem minden esetben lehetséges.

Érdemes mérlegelni a kockázatokat, mert egy külföldi baleset jelentős pénzügyi teher.

A legjobban akkor járunk, ha elindulás előtt néhány nappal már megkötjük a biztosítást – így még bőven lesz időnk áttanulmányozni a feltételeket. Fontos tudni, milyen limiteket állapít meg a szerződés, balesetkor kiterjed-e például a mentőhelikopteres mentésre is. Biztosít-e tolmácsot, ha szükségünk van rá. Érdemes kideríteni azt is, hogy utasbiztosításunk tartalmaz-e felelősségbiztosítást.

Ez akkor lehet fontos, ha mi okozunk kárt – például elütünk valakit – és a panaszos a kár megtérítését követeli rajtunk. Sok utas gondolja úgy, hogy a bankkártyájához tartozó biztosítás is elég lesz, ha baleset éri a sípályán, de ebben az esetben is ellenőrizni kell az összeghatárt, mert könnyen meglepetés érhet bennünket.

Nem elég az uniós biztosítás!

Az európai uniós biztosítási kártya is nyújthat segítséget, de ezzel baj esetén csak azt az egészségügyi szolgáltatást kapjuk ingyen, amit az adott ország állampolgárai is megkapnak a helyi társadalombiztosítás keretében, hívta fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője, Lambert Gábor.

Ennek a lehetőségnek a nyugat-európai országokban önköltségi vonzata is van. Éppen ezért fontos, hogy gondoskodjunk kiegészítő biztosításról, amely uniós országok esetén már naponta egy csésze kávé árából elérhető, tette hozzá a szakértő.

Minden biztosításhoz tartozik egy magyar nyelvű segélyhívószám, amely a nap 24 órájában hívható.

Figyeljünk oda a vis maiorra is

Egy egyéni utasbiztosítás általában betegségre, balesetre és poggyászra vonatkozik. Hogy a nem várt eseményekről, azaz a vis maior károkról miként rendelkezik, azt ellenőrizni kell a szerződésben, emelte ki Lambert Gábor.

Ha ezekre konkrétan nem tér ki a dokumentum, akkor a biztosítók nem tudnak segíteni. A szakértő hozzátette, elképzelhető, hogy van a piacon olyan társaság, amely biztosítja az utast olyan esetben is, mint a közelmúltban történt ausztriai extrém hóesés. Érdemes tehát egy független biztosítási alkuszhoz fordulni, amely az összes terméket ismeri.

Csoportos út esetén segít az utazási iroda

Ha továbbra is az extrém havazás okozta ausztriai esetet vesszük alapul, és esetleg szervezett utazáson vettünk részt, akkor ha nem tudunk hazajönni, akkor azért nem az utazási iroda a felelős, kártérítéssel nem tartozik az utasok felé – nyomatékosította a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke.

Hókotró dolgozik az ausztriai Salzburg tartományban fekvő Loferben, 2019. január 13-án (Fotó: MTI/EPA/Kerstin Joensson)

Vis maior esetén – bár az iroda nem okozott kárt az utasnak – mégis tud segíteni a bajbajutottakon, ugyanis 2017 decemberének utolsó napjaiban lépett életbe a hazai utazási irodák által kötött szerződésekre vonatkozó jogszabály módosítás.

Molnár Judit kiemelte: ha egy olyan nem várt helyzet adódik, mint például az ausztriai havazás, akkor a jogszabály előírja: kényszerű kint tartózkodás miatt az utazási iroda köteles három éjszakát biztosítani az utasoknak, lehetőleg az eredeti szállás színvonalának megfelelő szállodában.

A vis maior tipikusan olyan helyzet, amelyről senki nem tehet, nem az utazási iroda felel érte, így az utas nem követelhet vissza pénzt.

A szakemberek azonban egyöntetűen kifejezték: ha biztonságban szeretnénk üdülni, utasbiztosítás nélkül ne induljunk útnak.