Javában zajlik a készletkisöprés: nagyon készültek a boltok

 

Már nagyban zajlanak az ünnepek utáni leértékelések, van, ahol 70 százalékos leárazások várják a vásárlókat. Az idei szezonra a korábbinál is nagyobb készletekkel készültek a kereskedők, hiszen minden adat a kereslet növekedését jelezte előre. A megkérdezett szakértők szerint készletkisöprések reklámként és új ügyfelek szerzésére is lehetőséget biztosítanak.

A gazdasági növekedésnek, a növekvő foglalkoztatottságnak és a kétszámjegyű béremeléseknek köszönhetően jobban mertek vásárolni, költekezni az emberek – mondta a hirado.hu-nak Jagodics Rita, a Kereskedelmi Marketing Trendek ügyvezetője, aki szerint emiatt a bátorság éve is volt 2018.

A marketingszakember elmondta, felmérésük szerint idén még nagyobb portfólióval készültek az ünnepekre a kereskedők. Ennek oka a javuló gazdasági mutatók és a növekvő vásárlóerő mellett az volt, hogy a fogyasztók ott szeretnek vásárolni, ahol nagyobb az árukészlet, és ennek a feltételnek meg kell felelnie a kisebb és nagyobb szereplőknek egyaránt.

„A vevők nagyobb választékot, árukészletet szeretnének és ma már ezt meg is kapják”

– emelte ki. 15 évvel ezelőtt a vidéki városokból Budapestre jöttek fel sokan vásárolni, mert a kívánt termék ott nem volt kapható. A jó termékekért meg kellett küzdeni. Ma már ez egyáltalán nem jellemző – fogalmazott.

Nem átverés a készletkisöprés

A szakember hangsúlyozta, hogy az ilyenkor jellemző készletkisöpréseket a multinacionális cégek már beépítik árstratégiájukba, és belefér, hogy beszerzési ár alatt értékesítsenek. A kisebb cégek nem ennyire tudatosak, de azok is rákényszerülnek erre a piaci nyomás miatt. Semmi esélye nem lesz egy cégnek megszabadulnia a felesleges készlettől, amikor a többiek leértékelt áron értékesítenek – fogalmazott.

Ezért érdemes ebben az időszakban felkeresni a boltokat, mert jelentős kedvezményekkel vásárolhatunk, főleg ruházati terméket, ahol a szezonális tényezők is szerepet játszanak az új kollekciók megérkezésével. Januárban jellemzően az ünnephez kapcsolódó termékek is 20-70 százalékkal olcsóbban kaphatók, de előkerülhetnek egy évvel korábban felhalmozott termékek. Ezért ez mind a vevők, mind a kereskedők számára előnyös, win-win helyzetet teremt – tette hozzá.

karácsonyi bevásárlás

Fotó: MTI

A szakértő szerint évről évre növekszik azon vásárlók száma, akik az ünnepek utánra halasztják vásárlásaikat. Ez az ajándékutalványok növekvő térnyerésének is köszönhető. Ilyenkor az ajándékként kapott pénzhelyettesítő eszközöket a korábbinál is kedvezőbb áron váltatják be.  Az ár-összehasonlító oldalak térnyerésével pedig az fogyasztói árak is könnyen összevethetők, így nem éri meg a kereskedőknek leértékelés előtt „felárazni” egy terméket, mert a negatív hír a közösségi médiában gyorsan elterjed. A fogyasztókért folytatott kíméletlen verseny miatt a boltok akár blokk nélkül is visszaveszik az egyébként minőségileg hibátlan termékeket is.

A kereskedők az akciókat új vevők szerzésére is használhatják a jól ismert marketing eszközök sokaságával együtt, amelyekkel a leértékelések miatti árbevétel-kiesést pótolhatják. A szakértő szerint az Y, Z generációt, ahol a márkahűség kevésbé jellemző, is meg lehet fogni törzsvásárlói kártyákkal, folyamatos akciókkal.

Reklámeszköz is a leárazás

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára hangsúlyozta, hogy a leértékelések, amellett, hogy a fölös készletektől való megszabadulást is jelentik, egyfajta reklámként is szolgálnak.

A felesleges készletek nem azért alakulnak ki, mert ügyetlen és buta egy kereskedő, hanem azért, mert minél szélesebb választékot szeretne biztosítani méretben és típusban a vásárlóknak a karácsonyi csúcsszezon idejére – fogalmazott. Amikor a kereskedő leáraz valamilyen terméket, akkor lemond az árbevételének egy részéről. Ez az egyik oldalról ráfizetést jelent, hisz akár 70 százalékkal ad olcsóbban egy-egy terméket.

Vámos György felhívta a figyelmet, hogy a kedvezmények általában néhány termékre vonatkoznak. „A kereskedők abban bíznak, hogy a nagy akciókkal becsalogatják a vevőket, akik mást is vásárolnak, vagy teljes áron, vagy kisebb árkedvezménnyel kínált portékákat. Ez egyfajta reklám, ami pénzbe kerül” – mondta.

Slágertermékek

A leárazások leginkább azokat a termékcsoportokat érintik, amelyek az ünnephez kötődnek, ezek a jellemzően olyan ajándékozási cikkek, mint a játékok, a könyvek vagy a ruházati termékek.  A ruházati cikkek esetében a leggyakoribbak a leárazások januárban a szezonális tényezők miatt, hogy a kereskedők megszabaduljanak a felesleges készletektől, de a leértékelések időzítését és nagyságát számos más tényező befolyásolhatja.

Az értékesítési árak az időjárás függvényében változhatnak. A hideg idő visszatérésével nem feltétlenül éri meg sok téli terméket leárazva értékesíteni, mert anélkül is magas lenne rá a kereslet.

A leárazások kezdetét firtató kérdésre Vámos György elmondta, hogy már december 24-e előtt is előfordultak akciók, „vagy azért mert jól ment a bolt, vagy azért mert rosszul.” Az első hullám a két ünnep közötti időszakra tehető, de a legjellemzőbb az újév első heteiben, egészen februárig.

Akcióvadászok előnyben

Van egy vásárlói kör, amely az ünnepek utáni időszakra időzíti vásárlásait, vagy azért mert ajándékutalványt vagy készpénzt kapott, vagy pedig el akarja kerülni a tömeget, hogy később akciósan vegye meg a kívánt terméket. „Az akcióvadász vevő nem csinál mást, mint hogy piaci alapon gondolkodik” – mondta.

Az OKSZ főtitkára azt javasolta, hogy az ár-összehasonlító oldalak mellett a vevőknek érdemes az egyes áruházak honlapjait is figyelemmel kísérni, megkeresni a vásárolni kívánt terméket.

Rekordot dönthet a decemberi forgalom

A KSH hétfőn publikálta a novemberi kiskereskedelmi adatokat, amely éves szinten 5,3 százalékos növekedést mutattak. A január és november közötti forgalom emelkedése pedig 6,2 százalékos volt, amely kedvező előjel az ünnepi időszak előtt.

Vámos György megerősítette az OKSZ korábbi becslését, mely szerint az év utolsó hónapjában 1200 milliárdra nőhetett a forgalom a tavalyi 1057 milliárdról. A decemberi forgalom nagyon élénk volt, a kereskedelmi szövetség a tavalyi évre 6-7 százalék körüli bővülést vár, amely idén 5 százalék körül stabilizálódhat és ez növekedés a következő két-három évben is kitarthat.