Minden autópályának el kell érnie a határig

 

Útfejlesztésre 2500 milliárd forintot fordít a kormány 2025-ig, a fejlesztések két legfontosabb célja, hogy minden megyeszékhely elérhető legyen gyorsforgalmi úton, illetve minden autópálya elérje az országhatárt – közölte Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter csütörtökön Berettyóújfaluban, az M35-ös autópálya befejező, és az M4-es autópálya első szakaszának átadásán.

A gyorsforgalmi szakaszok hatalmas lökést adnak a helyi gazdaság fejlesztésének, az iparfejlesztésnek, támogatják az idegenforgalom fejlesztését, és javítják az ott élő lakosság életminőségét is – tette hozzá a miniszter.

Palkovics László Debrecent említette példaként, amely 2006, az M35-ös autópálya átadása óta „hatalmasat fejlődött”. A BMW döntését, miszerint első európai, Németországon kívüli gyárát Debrecenben építi fel, jelentős részben a hajdú-bihari megyeszékhely elérhetőségével, az autópálya-összeköttetéssel, a vasútfejlesztéssel és a repülőtér fejlesztésével magyarázta a miniszter.

Emlékeztetett a várossal kötött közelmúltbeli megállapodásra, amelynek értelmében a kormány 130 milliárd forinttal támogatja az észak-nyugati ipari parkhoz kapcsolódó infrastruktúra-beruházásokat, amelynek keretében autópálya-lehajtót is építenek a fejlesztési területekhez.
Palkovics László felidézte azt is, hogy egy éve adták át az M35-ös autópálya Mikepércsig tartó szakaszát, most pedig elkészült az M35-ös teljes hossza Berettyóújfaluig, illetve az M4-es autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár) közötti szakaszának első üteme. Közlése szerint 2020-ra az országhatárig ér az M4-es nyomvonala.

Az M35-M4-es a Balti tengert a Fekete tengerrel összekötő Via Kárpátia útvonal része lesz: a 2021-re befejeződő beruházással Magyarország elsőként építi meg a Via Kárpátia útvonal rá eső szakaszát, amire büszkék lehetünk – emelte ki a tárcavezető.
A magyar kormány célja, hogy a szomszédos országokkal összefogva, 2030-ig a Kárpát-medence legyen Európa legversenyképesebb, legjobban fejlődő gazdasági övezete, amelyhez a most átadott autópálya is hozzájárul – mondta Palkovics László.

Vitányi István (Fidesz), a térség országgyűlés képviselője elmondta, az itt élők évtizedek óta várták az autópályát, amely lehetőséget teremt a hátrányos helyzetű régió felemelkedésére, gazdasági növekedésére, a biztonságosabb közlekedésre és az élhetőbb környezetre. Berettyóújfalu felkerült Magyarország térképére – jelezte a beruházás jelentőségét a képviselő.

Cseke Attila, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) szenátora a beruházás fontos üzeneteként értékelte, hogy ezzel is közelebb kerültek egymáshoz az erdélyi és az anyaállamban élő magyarok, Románia és Magyarország.

Nagy Róbert, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgatója elmondta: az összesen 23 kilométer hosszú két pályaszakasz 62 milliárd forint európai uniós forrás felhasználásával, a magyar állam társfinanszírozásával valósult meg.

Ilyen hosszúságú új autópálya-szakaszt 2013-ban adtak át utoljára – jelezte a vezérigazgató.
Az új pályaszakaszokat csütörtökön a kora délutáni órákban adják át a forgalomnak – mondta a NIF Zrt. vezérigazgatója az MTI érdeklődésére.