Egységes lesz a vasúti és az autóbuszmenetrend

 

Várhatóan jövő év végére fejeződhet be az utasbarát menetrendek kialakítása a közösségi közlekedésben. Fónagy János szerint a cél az innovatív, fenntartható, egységes és rugalmas tömegközlekedés kialakítása és a vidéki nagyvárosok bekötése az országos közlekedés vérkeringésébe.

Az előkészítő munkával elindult, és várhatóan jövő év végéig befejeződik az egységes vasúti és autóbusz-menetrend kialakítása – jelentette be Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkára, a Közlekedéstudományi Egyesület elnöke a kedden kezdődött II. Magyar Közlekedési Konferencián, Egerben.

Fónagy János a kormányzati közlekedéspolitika legfontosabb irányait ismertetve hangsúlyozta: cél az utasbarát, innovatív, fenntartható, egységes és rugalmas közösségi közlekedés kialakítása. Hozzáfűzte, hogy a szakma talán legnagyobb kihívása napjainkban az egyéni és közösségi közlekedés közötti „harc” megvívása, utóbbi támogatásával és megerősítésével, ami a magyar társadalom közös érdeke.

Motorvonat érkezik a Déli pályaudvarra (Fotó:MTI/Máthé Zoltán)

Motorvonat érkezik a Déli pályaudvarra (Fotó:MTI/Máthé Zoltán)

A legsürgetőbb feladatok között említette a vidéki nagyvárosok bekötését az országos közlekedés vérkeringésébe, valamint a vasúti menetidő csökkentését és ütemességének javítását, illetve egységes tarifarendszer és átlátható kedvezményrendszer kialakítását. Aláhúzta: Budapest után számos vidéki nagyvárosnak is szüksége van az elővárosi vasúti közlekedési rendszer kiépítésére. A vasúti mellékhálózatok fenntartását azok gazdaságosságától függetlenül a régiók és térségek folyamatosan változó fejlődése és társadalmi helyzete indokolja – fogalmazott.

Fónagy János kitért arra is, hogy az autóbuszközlekedés fejlesztésében a jövőben is meghatározó szempont marad a magyar tulajdonú szolgáltatók preferálása és a kis- és középvállalkozások lehetőség szerinti nagyobb arányú bevonása. Emellett fontos teendő a képzési rendszer erősítése is, akár a szakmai középiskolák újjáélesztésével – jegyezte meg.

Az államtitkár felidézte: a polgári kormány 2010-ben „szétzilált” közlekedési rendszert örökölt. A szinte példátlanul széles konszenzussal elfogadott új személyszállítási törvény azonban  – megteremtve az egységes menetrend, tarifarendszer és közlekedéspolitika feltételeit – „kiállta az idő próbáját és sikeres konstrukciónak bizonyult, mely stabilizálta a szakmát és máig az ágazat működésének alapja” – mondta.

Gyors, kényelmes és biztonságos közlekedésre van szükség

Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára előadásában arról beszélt: a kormány stratégiai célja, hogy Magyarország 2020-ra Európa legélhetőbb 5 országa közé tartozzon. Ehhez gyors, kényelmes, biztonságos közlekedésre van szükség – közölte. A tervezett és folyamatban lévő fejlesztéseket sorolva kiemelte a határon túli nagyvárosok vasúti elérhetőségének javítását, valamint a nemzetközi vasúti áruszállítás Magyarországra hozatala érdekében a vasúti korridorok fejlesztését.

Jelezte: készülnek tanulmánytervek a Budapest-Varsó és Budapest-Kolozsvár nagysebességű vasút kiépítésére, továbbá vizsgálják a Bécs-Budapest vonalon a menetidő rövidítésének lehetőségét. Tóth Péter zászlóshajó-projektként említette a zalaegerszegi közúti tesztpálya megvalósulása után az akár óránként 430 kilométeres sebességre is alkalmas vasúti tesztpálya kialakítását.

 Eger erősödik

Habis László, Eger polgármestere köszöntőjében kijelentette: a hevesi megyeszékhely közlekedési szempontból „történelmi időket él”. Emlékeztetett: a nettó 50 milliárd forintból épülő M25-ös út bekapcsolja a térséget Európa gyorsforgalmi hálózatába. Ezzel párhuzamosan a városban is fontos közlekedési infrastruktúra-fejlesztések zajlanak, illetve várhatók, melyek érzékelhetően erősítik Eger és térsége gazdaságát, javítják foglalkoztatási helyzetét és növelik turisztikai vonzerejét.

A kedden kezdődött és sorrendben immár második alkalommal megrendezett Magyar Közlekedési Konferencián három napon át 3 szekcióban, 18 blokkban 82 előadáson tájékozódhat a szakma és az ágazat aktualitásairól a seregszemle mintegy 800 résztvevője.