Hideg limonádé, forró tea – kánikulában melyik a jobb?

 

Az elviselhetetlen kánikulában a legtöbben igyekeznek mindent megtenni azért, hogy egy kicsit lehűtsék magukat. Nem csoda, ha több fogy ilyenkor a hűtött üdítőből, jeges limonádéból és fagylaltból. Kérdés, hogy tényleg képesek ezek az italok, ételek lehűteni a testünket?

Vaníliás, dobozos jégkrémeket ellenőrzött a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a Szupermenta program keretében. Az eredmények szerint nem minden fagylalt cukormentes, még akkor sem, ha ezt írták a dobozára. Az összegzésből az is kiderült, hogy nem a legdrágább a legfinomabb fagyi, és összesen öt termékkel kapcsolatban kellett hatósági eljárást indítani.

Pleva György, a Nébih élelmiszer- és takarmánybiztonsági igazgatója a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: a nagy jégkrémteszt során többféle kiszerelésű terméket vizsgáltak. A tizennyolc terméket vizsgáló teszt során elsősorban az élelmiszer-biztonsági követelményeket ellenőrizték a szakemberek, mikrobiológiai vizsgálatokat végeztek.

A szakember elmondta: szerencsére semmilyen baktériumot nem találtak a jégkrémekben, így a termékek ebből a szempontból fogyaszthatók. Hozzátette: az a kérdés azonban, hogy a hideg ételek és italok fogyasztása ajánlottabb-e vagy inkább a meleg, személyenként változó.

(Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

(Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

Elegendő folyadék

Miháldy Kinga dietetikus a műsorban hangsúlyozta: elengedhetetlen az elegendő mennyiségű folyadék fogyasztása a tartós kánikulában. Két veszélyeztetett korcsoportot tartanak számon a kiszáradás szempontjából: az időseket és a gyermekeket. A szakember szerint az idősek gyakran elfelejtenek inni, ami akár kiszáradáshoz is vezethet, ezért fontos figyelmeztetni idős társainkat a megfelelő folyadékbevitelre.

Gyakran felborulhat a vérnyomás, rosszullét jelentkezhet, aminek hátterében a kevés folyadékfogyasztás állhat – tette hozzá.

A gyermekeknél nem alakult ki az a rutin és szokás, hogy folyadékot kell fogyasztaniuk, ezért az ő esetükben elengedhetetlen a víz kínálgatása. Praktikus lehet, ha egy kis kulacsban vizet helyezünk el a lakásban, hogy ahhoz a gyermek bármikor hozzáférhessen, ami ivásra késztetheti őket – tanácsolta Miháldy Kinga.

A dietetikus elmondta: vizsgálatok bizonyítják, hogy a magyarországi gyermekek többsége elhízott, ezért ajánlatos vizet fogyasztaniuk. A cukros üdítőitalokkal felesleges kalóriát visznek be szervezetükre.

Inkább desszert, mint nasi

A jégkrémek fogyasztása kapcsán Miháldy Kinga úgy fogalmazott: az étkezések közötti jégkrémfogyasztás nassolásnak számít, ezt kerülni kellene, és a napi szükséges kalóriamennyiségbe is bele kell számolni. Hozzáfűzte: a magas víztartalmú gyümölcsök és a könnyű ételek fogyasztása szintén javíthatja a folyadékbevitelt és a keringést egy-egy forró nyári napon. A hidratáláson kívül tehát az étkezésre is nagy figyelmet kell fordítani – szögezte le a dietetikus.

Kincseverőné Pötörke Katalin védőnő szerint a kismamáknak és csecsemőiknek szintén nagy figyelemmel kell lenniük a megfelelő vízfogyasztásra. Felhívta a figyelmet arra, hogy a kismamák esetében a só háttérbe szorítása ajánlatos, ugyanis túlzott sófogyasztás következménye lehet a terhességi toxémia.

Hozzátette: a melegben csökken az étvágy, ami a pici gyermekekre is érvényes, ezért nem kell pánikolni, amikor ez tapasztalható. Hangsúlyozta, amennyiben a folyadékbevitel elégséges, a gyermeknek semmiféle problémája nem lesz ilyen meleg időben, az étvágy visszatér az idő hűlésével.

Miháldy Kinga dietetikus tájékoztatott: a magyar lakosság a szükségesnél több sót fogyaszt, aminek vízelvonó hatása van. A 30 fok feletti időben ajánlatos tehát kerülni a túlzott só fogyasztást.

Üdítő helyett ízesített víz

A folyadék nem csupán vízből állhat, mégis javallott kerülni az édes, cukrozott üdítőitalokat. Miháldy Kinga szerint egyes bogyós gyümölcsöket, gyömbért, citromot vagy uborkát jégkockába fagyasztva beletehetünk egy-egy pohár vízbe. Ezzel saját üdítőt készíthetünk, ami egészséges is, és nem viszünk be felesleges kalóriát.

Hozzátette: fontos, hogy szervezetünket ne terheljük nehéz és zsíros ételekkel. Amennyiben lehetőségünk van rá ebéd után pihenjünk le, kerüljük az alkoholos italok fogyasztását.

Hány liter vizet kell meginni egy nap?

A dietetikus kijelentette: tíz kilónként minimum négy deciliter víz fogyasztása ajánlott. Amennyiben többet iszunk nem gond, csak az, ha ennél kevesebbet – hangsúlyozta a szakember. Hozzátette: a keringésre, vérnyomásra, bőrünkre és a koncentrációnkra is hatással van a folyadékfogyasztás.