A Lánchíd felújításáról és 3-as metró akadálymentesítéséről is dönthet a Fővárosi Közgyűlés

 

A 3-as metróvonal felújításával kapcsolatban több állomás speciális akadálymentesítéséről is dönthet szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, a vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen megközelíthető lesz: a Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett – a budapest.hu oldalon közzétett – előterjesztés elfogadásával a testület dönthet „az esélyegyenlőség megteremtése, a mozgásukban korlátozottak helyzetének további javítása érdekében” az állomások felújításával egyidejűleg a rekonstrukciós projekt korábbi műszaki tartalmában nem szereplő öt állomás – Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – speciális akadálymentesítéséről.

A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végezhetik majd el, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) kötendő megállapodás szerint legkésőbb 2020 szeptember végéig. Tehát a rekonstrukciós projekt jelenlegi kiviteli szintű tervei 12 állomás akadálymentesítését tartalmazzák, és ezen felül a főváros további hat állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja a projekten kívül, de azzal párhuzamosan.

Tarlós István, főpolgármester (MTI Fotó: Balogh Zoltán)

Az Ecseri út és a Pöttyös utca metróállomás esetében ideiglenesen korlátlifteket építhetnek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet. Az előterjesztésben kitértek arra: bár megoldható, hogy ezeket az eszközöket a mozgássérült utasok segítő igénybevétele nélkül is használni tudják, a MEOSZ korábbi állásfoglalásában ezek alkalmazását nem fogadja el, mert az eszközök az utasok további körei számára – kisgyermekkel, babakocsival utazók, idős, nehezen mozgó emberek, nehéz csomaggal közlekedők – számára nem jelentenek megoldást.

A ferdepályás felvonóé a jövő

Az említett öt állomás esetében megvalósítandó speciális akadálymentesítés részleteit is ismertették az előterjesztésben. Ezek szerint a Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift.

Képünk illusztráció (Fotó: MTI)

Képünk illusztráció (Fotó: MTI)

Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint. A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek – lehetőség szerint – az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint. E ferdepályás liftek alkalmazhatóságát a BKV Zrt. a tervezők bevonásával egyedileg vizsgálja az öt mélyállomás esetében. Ezeket jellemzően más európai városokhoz hasonlóan a meglévő lépcsők, mozgólépcsők mellett alakíthatják ki.

Kitértek arra is, hogy a Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását. A testület előzetes kötelezettséget vállalhat arra, hogy a speciális akadálymentesítés tervezési és kivitelezési feladatainak megvalósítására 2018 és 2023 között legfeljebb mintegy 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV Zrt. részére. Továbbá a közgyűlés felkérheti a főpolgármestert, hogy az akadálymentesítéshez szükséges európai uniós vagy központi költségvetési források biztosítása érdekében folytasson tárgyalásokat.

A Lánchíd felújításáról is tárgyalhat a Fővárosi Közgyűlés

A testület szerdán jóváhagyhatja és megkötheti a Lánchíd és a 2-es villamos alagútjának rekonstrukciójára vonatkozó megvalósítási megállapodás módosítását, amely szerint szeptemberben kezdődhetnek meg a felújítási munkálatok, és várhatóan 2021 június végére fejeződhetnek be – a képviselők emellett a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós szerződésről is tárgyalhatnak a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.

A Széchenyi lánchíd 2017. augusztus 23-án (MTI Fotó: Balogh Zoltán)

A Széchenyi lánchíd 2017. augusztus 23-án (MTI Fotó: Balogh Zoltán)

A hídtest felújítása mellett szükséges elvégezni a pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését is. Ez csak a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehetséges, ezért célszerű összehangolni a híd felújításával – írták. A rekonstrukció költsége több mint bruttó 16 milliárd forint. A Lánchíd felújításához kapcsolódik a várhegyi alagút és a Clark Adám tér felújítása is, de ez – második ütemként – csak a későbbi években, a szükséges forrás rendelkezésre állása esetén történik majd meg – olvasható a javaslatban.

A mostani városnéző buszok ártanak a főváros turisztikai megítélésének

A testület tárgyalhat a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós beszerzési eljárás eredményéről szóló előterjesztésről is, amely szerint a legjobb ár-érték arányt tartalmazó érvényes ajánlatot a Program Centrum Utazásszervező Kft. és a Mr. Nilsz Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. közösen tette, így ez a konzorcium a közbeszerzési eljárás nyertese havi 25 millió forint ajánlati árral. A koncessziós szerződés megkötéséről a közgyűlés dönthet szerdán. A Fővárosi Közgyűlés tavaly október 25-i rendeletében egységes szabályokat tartalmazó koncessziós szerződéshez kötötte az autóbuszos városnéző (hop-on, hop-off) szolgáltatást.

Turisták városnéző buszon utaznak a Clark Ádám téren (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

Turisták városnéző buszon utaznak a Clark Ádám téren (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

 

A városvezetés szerint azért volt szükség a változtatásokra, mert a mostani városnéző buszok ártanak a főváros turisztikai megítélésének. Az új szabályok ezért kimondják, hogy az üzemeltetőknek a fővárosi önkormányzat által meghatározott arculati irányelveknek megfelelően kell kialakítaniuk a városnéző buszok kinézetét. Az üzemeltetőknek például a járműveiken meg kell jeleníteniük Budapest logóját, továbbá gondoskodniuk kell a tisztaságról is. A 2018. június 30-án hatályba lépő rendelet előírja, hogy a városnéző buszoknak Euro 4 vagy annál magasabb környezetvédelmi kategóriába kell tartozniuk.