Kiemelten veszélyes bűnözőket fognak el, életveszélyes helyzetekből mentenek

 

A Készenléti Rendőrség bevetést támogató osztályának rendőrei képesek arra, hogy észrevétlenül kövessék, megfigyeljék a legveszélyesebb bűnözőket. Fedett nemzetközi akciókban is részt vesznek. A Kékfény riportja.

Megsemmisítendő kábítószer-szállítmányok és külföldről, repülővel hazahozott foglyok kockázatos kísérése, elfogások álló és mozgó járműnél, és speciális kiképzési gyakorlatok. A Készenléti Rendőrség bevetést támogató osztályának rendőrei megfigyelnek, követnek, majd elfogják a kiemelten veszélyes bűnözőket.

Készenléti rendőrök egy állománygyűlésen (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

Összetett akciókat hajtanak végre

A készenléti rendőrök egyik összetett akciójában az egyik célszemély külföldről érkezett egy nagy teljesítményű autóval, és csak egy meghatározott pillanatban lehetett elfogni.

A felkérő szerv fontos információkat biztosított számunkra, magát a bűncselekményt, annak súlyosságát, az elkövető részéről várható magatartást. Megnéztük a helyszínt, ahol el akartuk fogni a külföldről érkező célszemélyt, felderítettük a terepet, előkészítettük az elfogást a biztonságos és eredményes végrehajtás érdekében – mondta Balázs István, a Készenléti Rendőrség bevetést támogató osztályának vezetője.

Sokszor tényleg

forgatókönyvszerűen zajlanak az események,

ahogy eltervezzük, de a legtöbbször ez nagyon hosszú és monoton munka, hosszú órákat, akár tíz órát is a gépkocsiban kell ülni, akár lövedékálló mellényben. Nehéz megoldani az evést, az ivást és az egyéb szükségletek kielégítését. Nagyon fontos, hogy a hosszú várakozás után a ritmusváltást mindenki gyorsan végrehajtsa, ez kell az elfogáshoz. Pillanatok alatt történik minden, és az események is úgy zajlanak, hogy hirtelen kell reagálni. Ezek mind nehezítő tényezők – folytatta Balázs István.

Itt is így történt,

hirtelen megjelent az egyik megfigyelt személy.

Még ezekben a másodpercekben is fontos volt, hogy a célpontok ne vegyenek észre semmit, a művelet irányítója adta meg végül az úgynevezett ütésparancsot. A rajtaütés után a rendőrök átvizsgálták a ruházatot és az autót, később a gyanúsítottak ingatlanjait is.

Egy kábítószer-kereső kutya is segítette a munkájukat, végül ő találta a meg az alaposan elrejtett drogot.


Repülőgépen, bilincs nélkül hoztak haza bűnözőket

Egy újabb bonyolult feladat következett. Az osztály rendőreinek haza kellett hozniuk egy külföldön elfogott magyar bűnözőt. Ezúttal Stuttgartból repülőn szállították Magyarországra a körözött személyt bilincs nélkül.

A pilóta engedélyével lehet csak ilyen kísérést végrehajtani. A gépen kényszerítő eszközként

a bilincs használata nem megengedett,

és a lőfegyver sem. Fizikai erővel lehet adott esetben az ellenálló személyt leküzdeni, vagy az ellenállását megtörni. Folyamatos koncentrációt igényel a feladat, és az elfogott személy folyamatos felügyeletével lehet csak megoldani. Ez elég nehéz és fárasztó, adott esetben akár húsz órára is elnyúlhat vagy még többre –  magyarázta Balázs István.

Az utakat a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ jogsegély alapján szervezi meg, és az Interpol egy magyar munkatársa is jelen van a hazaszállításnál. Miután a gép leszállt, először a Repülőtéri Rendőrségnek, aztán a Készenléti Rendőrség szállító osztálya munkatársainak adják át a foglyot.

Alpintechnikai feladatokat is ellátnak, és a nagy sebességű vezetést is alkalmazzák

Minden hónapban van kötéltechnikai képzés, de olyan, mint a balatoni gyakorlat, csak évente egyszer. Ez tényleg olyan, mint egy éles szituáció.

A mentő személy egy kötélen függeszkedik, majd beugrik a vízbe, és besegíti a mentőcsónakba a fuldoklót, vagy a kötéllel leereszkedik a vízbe, magához erősíti a kimentendő civilt, majd a gép felemelkedik, és egy biztonságos helyre szállítja őket.

Egy másik különleges gyakorlaton a kiskunlacházi repülőtéren egykori rendőrségi kiképzők a nagy sebességű vezetésre oktatták az osztály tagjait. Az alapbeállítások és a gyakorlat közben teljesen elhasználódó abroncsok cseréje után először sima szlalomot gyakoroltak, majd fokozatosan emelték a sebességet.

Ezután jött a vészfékezés: 50, 70, 90, 100, végül 110 méter. Egyre nagyobb volt a sebesség és a féktávolság is.

Majd a nehezebb gyakorlatok következtek.

Eltolt szlalom, kikerülés és súlypontkibillentés.

A követéseknél vagy az egyéb titkos rendőri műveleteknél, valamint az elfogásoknál mindig nehéz helyzeteket kell megoldaniuk a sofőröknek, a legtöbbször nagy sebességgel, ezért fontos, hogy az ilyen gyakorlatokon megismerjék a saját és a járműveik határait.

A gyakorlatokon szerzett tapasztalatokat használták fel az egység rendőrei akkor is, amikor menet közben próbáltak elfogni egy körözött férfit. A célszemély nem egy nagy teljesítményű autóban ült, de a gépjárműves elfogás mindig veszélyes lehet. A Nemzeti Nyomozó Iroda célkörözési alosztálya a német hatóságok nemzetközi elfogatóparancsa alapján kérte fel a bevetést támogató osztály rendőreit. A magyar férfit több millió eurós csalás miatt keresték.

Egy sikeres elfogás mindenkinek jó érzés. A rendőrök ebből tudnak táplálkozni, ha nem túl sikeres periódusban vannak, vagy ha kevesebb a  felkérések száma – fejezte be Balázs István.