Kemény elvárásoknak kell megfelelni a légirendészetnél

 

Egy kutatás szerint a menekülő bűnözők félelmet éreznek, amikor rájönnek, hogy helikopterek is keresik őket. Sokkoló számukra, hogy hallják a gépek hangját, és, hogy látják-e őket a légi rendőrök. Tény, hogy a helikopterek elől szinte lehetetlen elbújni, de nemcsak a felderítésben és az üldözésben nagy segítség a légi támogatás. A Kékfény riportja.

A Légirendészeti Őrs 1950-ben alakult meg , akkor még merev szárnyú repülőgépekkel ellenőrizték a légteret. 1974-ben egyesült a rendőrség és a határőrség légiereje, és a belügyi flottát orosz tervezésű, de Lengyelországban gyártott Mi–2-es típusú helikopterekre cserélték. Az első amerikai gépek 1991-ben érkeztek, az MD500-asok, majd két hullámban az MD902-esek.

A Légirendészeti Parancsnokság az elmúlt évtizedek alatt a rendőrségen belül a legkorszerűbb eszközöket használó egyik szervezeti egység volt. A repülő és a hozzá tartozó kiszolgáló műszaki eszközök az adott kor fejlett színvonalát képviselték. Így került sor a 2016-os év folyamán a légiflotta bővítésére.

Egy MD902 Explorer típusú helikopter a rendőrség új helikopterflottájának átadásán a Liszt Ferenc-repülőtér felett (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

Egy MD902 Explorer típusú helikopter a Liszt Ferenc repülőtér felett (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

Két típusból áll a flotta

A flotta két különböző típusból áll, tizenegy darab MD902-es típusú helikopter van szolgálatban, amelyek a német és az angol rendőrségtől érkeztek, és van négy kisebb, MD500-as gép is – mondta el Botta András rendőr ezredes, a Légirendészeti Szolgálat parancsnoka, aki már tíz éve irányítja a szolgálatot. Arról is beszélt, hogy egy úton lévő helikopter több feladatot is ellát.

Az ezredes elmondta, hogy a helikopterflotta több mint a duplájára nőtt az elmúlt években, ehhez képest a személyi állomány létszáma nem növekedett. A feladatok is bővültek, így mindenképp emelni kell a hajózó és műszaki állomány létszámát is. Jelenleg szerelőket, mérnököket, operátorokat és pilótákat toboroz a a szolgálat – hívta fel a figyelmet.


Mielőtt felszáll egy gép technikailag átvizsgálják. A dokumentáció legfontosabb feladata pedig, hogy a távolság, amit meg kell tenni, megfelel-e a helikopterben lévő üzemidővel.

Alapos vizsgálatoknak vetik alá a gépeket

A gépeket nemcsak a felszállás előtt, hanem minden ötven repült óra után is alaposabban átvizsgálják, száz óra után pedig még részletesebben ellenőrzik. Egy üzemév elteltével apró darabokra szedik szét, és minden egyes alkatrészt külön megvizsgálnak. Ha a helikopternek a következő karbantartásig még van annyi órája, mint amennyi a feladat, előkészítik a repülésre. Mindent alaposan dokumentálnak, a pilóta is ellenőrzi a gépet, és csak ezután szállhat fel a helikopter, leszállás után pedig ugyanúgy át kell nézni a járművet.

Ha fennakadásokat, közlekedési eseményeket, erdő- és bozóttüzeket vagy baleseteket észlelnek, akkor azonnal jelentik a megfelelő szervezeteknek. Az operátor kezeli a gép fedélzeti kameráját, ezzel pásztázza a repülési tervben meghatározott autópálya-szakaszokat is.

(Fotó: MTI/Kovács Tamás)

(Fotó: MTI/Kovács Tamás)

A Légirendészeti Szolgálat egyéb feladatokat is ellát

A határellenőrzésen kívül a magyar rendőrség légi támogatást igénylő feladatait is a szolgálat végzi.

Eltűnt és menekülő személyeket kutatnak fel, az összetettebb bűnügyi akcióknál támogatják a Terrorelhárítási Központot.

Részt vesznek a vízi mentésekben, a lakosság ellátását biztosítják árvíz vagy rendkívüli havazás esetén, diplomáciai konvojokat kísérnek, tömegrendezvényeket biztosítanak, és ellenőrzik polgári repülés szabályainak betartását, vagyis járőröznek a repülőtereken.

A szigorú orvosi alkalmassági vizsga elengedhetetlen

A műszaki, lehetőleg légi közlekedési szakirányú diploma elengedhetetlen a jelentkezőknél, és a szigorú orvosi alkalmassági vizsgálaton is meg kell felelniük. Majd másfél éves iskolarendszerű tanfolyamot is el kell végezniük, ahol elsajátítják a repüléselméleti ismereteket, és 150 órát repülnek. A tanfolyam befejezését követően a Légirendészeti Szolgálatnál üzemeltetett helikopteren típus-átképzést hajtanak végre, és a sikeres hatósági vizsga után szakszolgálati engedélyt, azaz a helikoptervezetéshez szükséges jogosítványt szereznek.

Ez a képzettség a helikopter vezetéséhez elegendő, de a rendészeti repülésben naponta jelentkező speciális feladatok ellátásához, az ügyeletből történő azonnali reagáláshoz, további 18–24 hónap tapasztalatszerzésre és 300–400 óra repülésre van szükség. Ezt követően tevékenykedhetnek önállóan helikopter gépparancsnokként. Érthető, hogy szigorú elvárásoknak kell megfelelni, elég csak a műszerfalra pillantani, hiszen repülés közben több tucat kijelzőt kell folyamatosan figyelni.