Tejtermelők tüntettek a Penny Market Kft. központjánál

 

Az olcsón árusított szlovák tej miatt tejtermelők tüntettek a Penny Market Kft. alsónémedi logisztikai központjánál kedden, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) által támogatott demonstráción. A cég szerint nem volt elég magyar tej a beszállítóknál, ezért kellett más források után nézni.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke a tüntetésen kijelentette, reméli, ez a figyelmeztető demonstráció elég lesz, hogy a Penny Market Kft. vezetése megértse, hogy olcsótej-akciókkal nem veszélyeztethetik a tejágazatot. Kilátásba helyezte, ha szükséges, folytatják a tiltakozást, és akár egy médiakampányt is indítanak, hogy a vásárlókat eltanácsolják az áruházlánctól.

Tejtermelők által kezdeményezett demonstrációt amiatt tartották, hogy a Penny Market Kft. a múlt héten 14 forintos, azonnali árcsökkentéssel 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet.

A NAK elnöke azt a kérdést intézte az áruházlánc vezetéséhez, hogyan történhet meg, hogy a szlovák gazdáktól drágábban vásárolt és az ottani kereskedelmi láncokban szintén drágábban értékesített tejet Magyarországon, a szállítási költséget is beleszámolva, olcsóbban értékesítik. Hozzátette, hogy ezzel tönkreteszik a tejágazatot, és marketingeszközként kezelik a tejtermelőket.

Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége elnöke beszél, mellette Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke és László Róbert tejtermelő, a Demonstrációs Bizottság vezetője a Penny Market üzleteiben olcsón árusított szlovák tej miatt tartott tejtermelői tiltakozáson (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

Jakab István, a Magosz elnöke, mellette Győrffy Balázs, a NAK elnöke és László Róbert tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője a Penny Market üzleteiben olcsón árusított szlovák tej miatt tartott tejtermelői tiltakozáson (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

A NAK elnöke beszélt arról, hogy reméli a magyar fogyasztók bölcsek, és észreveszik, hogy az import tej hosszú távon károsítja a magyar tejtermelést. Hozzátette, hogy az elmúlt időszakban jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között, amelyben a termékre vonatkozó áfacsökkentéssel mindenki megtalálhatta a számítását. Figyelmeztetett, ezt a kapcsolatot nem szabad most ilyen akciókkal elrontani.

Szétverik a magyar piacot 

Jakab István, a Magosz elnöke arról beszélt, hogy az Európai Unió más tagállamaiból azért hozzák be az ott felhalmozódó felesleget, hogy szétverjék a magyar piacot. Amennyiben a Penny Market továbbra is ezt a magatartást folytatja, arra fogják kérni a vásárlókat, hogy be se tegyék a lábukat ezekbe az üzletekbe.

László Róbert tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője az áruházlánc bejáratánál, a közel ötven demonstrálóval együtt egy petíciót adott át az üzletlánc vezetésének, és letették a földre az ajándékba hozott magyar tejet tartalmazó dobozokat.

A demonstrációs bizottság vezetője megerősítette, hogy UHT tejet a magyar termelők 139 és 148 forint literenkénti áron tudnak gyártani, és a nyers tej ára 100 forint kilogrammonként, ami az Európai Unióban a legalacsonyabb.

Szlovákiában magasabb a tej felvásárlási ára, ezért bizonyos, hogy csak veszteséggel és etikátlan üzleti magatartással tudja árusítani az áruházlánc a behozott tejet. Kérte, hogy a hatóságok vizsgálják meg a Penny Market árképzési rendszerét, különös tekintettel a diszkriminatív árképzés tilalmára.

Reagált a Penny

A Penny Market szerint nem volt elég magyar tej a beszállítóknál, ezért kellett más forrásból fedezni a vásárlói igényeket; a szlovák UHT tej alacsony, 135 forintos ára pedig közleményük szerint a cég üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, amelyet átengedtek a vásárlóknak.

A Penny öt évvel ezelőtt csatlakozott a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácshoz, minden esetben kérik a terméktanács támogatását annak érdekében, hogy a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tejet tudjanak beszerezni – közölte a cég, hozzátéve, hogy ezt a március elején kialakult helyzet előtt is megtették.

A fogyasztói igények meghaladták magyar beszállítóik erőforrásait, ezért fedezték más forrásból a fennálló igényeket – hangsúlyozták. A jelenlegi promócióban szereplő tejterméket többször is vizsgálták laboratóriumban, amelyeken a termék kifogástalan minősítést kapott.

A Penny Market több mint 22 éve van jelen Magyarországon. Közleményük szerint arra törekszenek, hogy elsősorban magyar feldolgozóktól érkező termékeket biztosítsanak a vásárlóknak. A teljes választék több mint 65 százaléka magyar beszállítóktól származik – írták.

A tájékoztatás szerint az elmúlt években a folyékony tejtermékek 100 százaléka magyar forrásból származott. A társaság tejtermék-választékában általában 11 hazai forrásból származó folyékony tej érhető el, csak egy import  termék van idén januártól.

Florian Naegele, a Penny Market Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a közlemény szerint úgy fogalmazott, hogy a kialakult helyzet számukra sem a legmegfelelőbb, de a Penny Marketnél a legfontosabb a vásárlók igényeinek zavartalan kielégítése és a legjobb ár-érték arányú termékek biztosítása.