Egyre többet utazunk, szórakozunk cafeteriajuttatásból

 

A közeljövőben minden dolgozó megtudja, az idén biztosít-e béren kívüli juttatást, s ha igen, mennyit és mire a munkáltatója. Bár a lakáshitel-támogatás idén megszűnt, a cégeknek – ha tavaly adott ilyet – április 15-ig kell összegyűjteniük az ehhez kapcsolódó teljes dokumentációt – mondta el a hirado.hu-nak Fata László juttatási szakértő.

Minden esetben a munkáltató joga és lehetősége eldönteni, biztosít-e béren kívüli juttatást a dolgozóinak. Mint ahogy azt is a munkáltató dönti el, mennyit, milyen ütemezésben és mire adja. Ezért fordulhat az elő, hogy van olyan munkáltató, amely már januárban az egész éves összeget átutalja munkavállalóinak, és van, amelyik csak márciusban jut el a döntésig, s negyedévente vagy havonta utal – tájékoztatott Fata László juttatási szakértő.

Két alapvetően eltérő megoldás létezik: az egyik, amikor a cég közli, hogy milyen mértékű keretösszeget ad, és a dolgozók választhatnak a felkínált juttatásokból, a másik, amikor a munkáltató meghatározott juttatást kínál a dolgozóinak. Nyár előtt például a Szép-kártya megfelelő zsebeit tölti fel, hogy munkavállalói nyaralásra használhassák a juttatást. Akár fesztiválbelépőt is adhat, vagy a dolgozó is vehet cégszámlára, amit elszámolnak – sorolta. Fata László szerint a cégek körében egyre népszerűbbek az úgynevezett élményekkel teli juttatások.

Jelentős változás

Az egyik legfontosabb változás az, hogy a lakáshitel-támogatás már nem adható az idén. Ám, ha egy munkáltató tavaly adott lakáshitel-támogatást a munkatársainak, akkor az erre vonatkozó szabályok szerint 2019. április 15-ig (illetve a munkáltató saját döntése alapján legkésőbb május 31-ig) össze kell gyűjtenie a dolgozóitól az ehhez kapcsolódó teljes dokumentációt. A szakértő felhívta a figyelmet arra, a munkatársaknak akkor is át kell adniuk a szükséges dokumentumokat a cégnek, ha közben esetleg már megszűnt a munkaviszonyuk.

Ha egy munkáltató kiszervezte egy hitelintézetnek az adómentesség több kritériumának ellenőrzését, úgy a cég ezekről egy hitelintézeti igazolást kap.

Adómentes vagy adóköteles?

Fata László közölte, bár a juttatáshoz kapcsolódó dokumentáció utólag is szabályosan begyűjthető a fenti határidőig, de aki biztosra ment, már az utalás előtt megvizsgálta az adómentességet. Így nem idén kell szembesülnie a tavalyi – adómentesnek hitt – juttatások adókötelezettségével.

Fájó lehet ugyanis – fogalmazott – a munkáltatónak és a munkavállalónak is, ha a 2018-as juttatásról 2019 tavaszán derül ki, hogy mégis adózni kell utána. Ha a kapott összeg egy része vagy egésze nem felel meg az adómentesség feltételeinek, akkor ezen összeg húsz százalékkal növelt értéke után kell május hónapra vonatkozóan június elején jövedelemként bevallani és megfizetni az adót – figyelmeztet a szakértő.

Mint mondta, ha minden dokumentumunk megfelelően beérkezett, és ezek alapján adómentes a tavalyi támogatás, akkor a cégek dolga csak annyi, hogy megőrizzék ezeket. Külön „adóbevallást”, bejelentést ilyenkor nem kell készíteni az adóhivatalnak. A szükséges adatszolgáltatást a tavalyi lakáshitel-támogatásról megfelelő folyósítás esetén a juttatást indító céges bankok már elvégezték 2019. január 31-ig.

Ha május 31-ig az adómentesnek szánt lakáshitel-támogatásról vagy ennek egy részéről a beérkezett vagy éppen a hiányzó dokumentumok alapján kiderül, hogy nem felelnek meg az erre vonatkozó rendeletnek, akkor jelentkezik majd az adófizetési kötelezettség – tájékoztatott Fata László.