Tisztességtelenek az általános szerződési feltételek a webáruházaknál

 

Egyre nő az internetes vásárlások száma, egyre többen választják ezt a kényelmes lehetőséget akár műszaki cikket, akár ruhát vagy élelmiszert akarnak vásárolni. A fogyasztói tájékoztatás azonban továbbra sem megfelelő.

Kezd elterjedni új területként az élelmiszerek internetről történő beszerzése is, hiszen a nagy áruházláncok is sorra vezetik be az online vásárlás lehetőségét, de van lehetőség kisebb cégektől is rendelni. A választék széles körű, a tortáktól a kolbászig, a tartós élelmiszerektől a friss tejtermékig bármit el lehet érni interneten is, a már régóta megszokott ételrendelés mellett.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) két webáruházzal – Class Mobil Kft., és VendelFood Kft. – szemben indított közérdekű pert a nem megfelelő, tisztességtelen fogyasztói tájékoztatás miatt. A jogszabály pontosan meghatározza, hogy milyen kötelező tartalmi elemei vannak a fogyasztói tájékoztatásnak, ezeken a weboldalakon viszont csak töredéke lelhető fel, és azok egy része is már hatálytalan jogszabályokra hivatkoznak.

A legnagyobb problémák

Egyáltalán nincs tájékoztatás arra vonatkozóan, hogy hova fordulhatnak a fogyasztók a panaszaikkal, nincs szó a békéltető testületekről, sem az online vitarendezés lehetőségéről. Az indokolás nélküli elállási jog gyakorlásához a jogszabály mellékleteként létezik egy mintalevél, melyet szintén nem találhatunk meg nagyon sok weboldalon. Részletesen, érthetően kellene tájékoztatni a vásárlókat a jótállás/szavatosság, azaz a garanciális szabályokról is.

Visszafizeséi kötelezettség

Azzal már sokan tisztában vannak, hogy internetes vásárlás esetén van lehetőség visszaküldeni a megrendelt terméket akkor is, ha nem tetszik, de a pontos feltételeket nem ismerik. A perrel érintett webáruházak esetében tisztességtelen módon, a jogszabálytól a fogyasztó hátrányára rögzítették ezeket a szabályokat. A jogszabály általános jelleggel rögzíti ugyanis, hogy ha weboldalról vásárol a fogyasztó, akkor még a termék kiszállítása előtt is, de a termék átvételétől számított 14 napon belül is meggondolhatja magát, visszaküldheti a terméket és visszajár neki a kifizetett összeg, és a vállalkozásnak 14 napon belül vissza kell fizetnie azt.

Bővebben a témáról itt olvashat.