E-jegyrendszer: megszólalt a BKK vezetése is

 

A budapesti elektronikus jegyrendszer projektjének felmondott szállítói szerződése miatt nem érte pénzügyi veszteség a fővárost, csak olyan számlákat fizettek ki, amelyek mögött teljesítés van – mondta Tarlós István főpolgármester az M1 péntek reggeli műsorában. Dabóczi Kámán, a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója és Szegvári Péter, az igazgatótanács elnöke az MTI-nek arról beszélt, hogy az elszámolásokat a BKK menedzsmentje az e-jegy projekt (AFC) szállítóval megkezdte, de a felmondást követően üzemeltetési költségek kifizetésére nem került sor.

„Az eddigi vizsgálatok alapján azt kell erősen feltételeznünk, hogy pénzügyi veszteség nincs, tisztességtelen pénzmozgás aztán végképp nem” – fogalmazott Tarlós István, hangsúlyozva: a projekt nem dőlt be. A főpolgármester kiemelte: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kétségtelenül csak olyan számlákat fizetett ki, amelyek mögött szerződéses teljesítés van. Ugyanakkor hozzátette: a projektet valószínűleg elveszik a BKK-tól.

Tarlós István megismételte, hogy Pintér Sándor belügyminiszterrel és Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel megtárgyalták, hogy a főváros rácsatlakozik a központi állami rendszerre. A fővárosi rendszer kompatibilis lesz a MÁV-éval és a Volánéval – jegyezte meg.


A főpolgármester azt mondta: a rendszer 2020-2021-ig befejeződik, és „tulajdonképpen jobb lesz, mint az eredeti elképzelés volt”. Tarlós István emlékeztetett: Fővárosi Önkormányzat kötött egy finanszírozási szerződést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), és ez a mai napig is érvényben van. Emellett a BKK önállóan kötött egy másik, kivitelezési szerződést; ezt mondta fel a BKK igazgatósága november 21-én.

Tudták, hogy nem egyszerű a projekt

Mint mondta, a kérdés egyik oldala, hogy van egy komoly időveszteség, ezért mint a főváros első számú vezetője nem hárítja el a politikai felelősséget. A kérdés másik oldala az, hogy éppen ennek jegyében személyi konzekvenciákat is le kellett vonnia – tette hozzá.

Közölte: tudták, hogy ez nem egy egyszerű projekt, egy éve világos, hogy a BKK-nak nehézségei vannak, de mindig biztató információkat kaptak a társaságtól: vannak nehézségek, de minden rendben lesz. November 9-én azt közölték, megszületett a megállapodás a kivitelezővel, majd néhány napra rá kiderült, hogy fel kellett mondani a szerződést – mondta Tarlós István.

A főpolgármester furcsának nevezte, hogy az ügyben azok a leghangosabbak, akik „nagyon jelen voltak, amikor (…) Alstom- és Bamco-ügyek képződtek”. „Kicsit arról van szó, hogy megint az kiabál, akinek a háza ég” – fogalmazott.

Ezermilliárdos nagyságrendű megállapodás

Tarlós István szólt arról is, hogy ha a fővárosnak fontos fejlesztéseket nézzük, akkor „olyan ezermilliárdos nagyságrendet” jelent Budapestnek az Orbán Viktor miniszterelnökkel november 17-én aláírt – a főváros és a kormány együttműködéséről szóló, 15 pontból álló – megállapodás, amelynek része a fővárosi közfejlesztési tanács is. Már a megállapodás aláírásakor, egy nap alatt sikerült szereznie 108 milliárd forintot – jegyezte meg a főpolgármester. A kormány ugyanis soron kívül 80 milliárd forintot adott a 3-as metró komplett rekonstrukciójára, mivel a gyalogos aluljárókat is felújítják, és ez nem szerepelt az eredeti tervekben. Továbbá szereztek 28 milliárdot Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretéből is – ismertette.

A jövő évi főpolgármester-választáson indulni kívánó jelöltekre vonatkozó kérdés kapcsán elmondta: mind a három „jelenleg látszó” jelöltet tiszteli. Puzsér Róbertet kedveli, nagyon jó humoristának tartja, és mindenki láthatja, „minden megnyilatkozásából kiderül, hogy halvány fogalma sincs az önkormányzati rendszer működéséről”.

Tarlós István a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában az október közepén hatályba lépett közterületen életvételszerű lakhatást jogellenessé nyilvánító rendelkezésről szólva elmondta: az ellenzék harsog arról, hogy milyen embertelen intézkedéseket hoz a kormány, és, hogy ezt támogatja az önkormányzat.

„Rendkívül álságosnak, tisztességtelennek, felelőtlennek, sőt egyenesen gonosznak tartom azt a propagandát, hogy ami most folyik az embertelenség” – fogalmazott.

Tarlós István hangsúlyozta: a hajléktalan embereknek méltó körülményeket biztosítanak meleg helyen, étellel, orvosi ellátással, és sokkal jobban gondoskodva a biztonságáról, mint korábban. Szerinte az az igazán embertelen, amikor azt mondják, hogy „mi vagyunk a demokraták, mi vagyunk a humánusak, mindenkié a város, tehát nyugodtan tengődjetek, vagy akár haljatok éhen, vagy fagyjatok meg, nagyon demokratikus módon biztosítjuk ezt számotokra, sorsotokra hagyunk benneteket”.

A hajléktalanok kárára és kontójára folytatnak egy olcsó és rendkívül negatív propagandát rövid távú politikai haszonszerzés céljából – jelentette ki Tarlós István, aki kiemelte: a hajléktalanellátás minden paraméterét jelentősen javították a Belügyminisztériummal összefogva 2010 óta.

A projekt felmondása után már nem fizetett üzemeltetési költségeket a BKK 

Az elszámolásokat a BKK menedzsmentje az e-jegy projekt (AFC) szállítóval megkezdte, de a felmondást követően üzemeltetési költségek kifizetésére nem került sor – közölte Dabóczi Kámán, a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója és Szegvári Péter, az igazgatótanács elnöke pénteken az MTI-vel.

A közlemény szerint az AFC projekt eredeti szállítói, DBOM-szerződése értelmében a projekt minden lezárt fázisa után a leszállított eredménytermékek üzemeltetésének költségeit a BKK Zrt. köteles megfizetni a szállítónak az adott fázisok zárását követően. A szállítói szerződést a BKK kötötte a szállítóval (S&B) az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) jóváhagyásával, amit 2014. október 8-án a BKK részéről Vitézy Dávid vezérigazgató írt alá.

Budapest, 2017. július 18.Utas új elektronikus bérletét ellenőrzi a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegyellenőre Budapesten, a Deák téri metrómegállóban 2017. július 18-án. A napokban elindította a BKK az online jegy- és bérletvásárlási felületet, amelyre a vásárlóknak minden nap be kell majd lépniük. Először teljes árú és tanuló, félhavi és havi Budapest-bérletek, 24, 72 órás és hetijegy vásárlására lesz lehetőség.MTI Fotó: Balogh Zoltán

(Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A BKK az akkor hatályos szerződéses követelményeknek megfelelően, az első fázis 2016 januárjában történt lezárását követően megkezdte az üzemeltetési díjak fizetését a szállító részére. Az egyre bővülő funkciók a projekt előrehaladásával egyre több üzemeltetési feladatot róttak a szállítóra, amit az eredeti szerződés alapján ki kellett volna fizetni a szállítónak – közölték.

A BKK az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében külön megállapodásokat kötött a szállítóval 2016-ban és 2017-ben, amelynek eredményeként az első három fázisban a havi üzemeltetési költségek csökkentek. A BKK az üzemeltetési költségeket – az eredeti kizárólag átalánydíjas elszámolás mellett – tételes kimutatás alapján ismerte el. A díj összege így minden esetben párhuzamban volt a már elkészült projektelemekkel – tudatták.

A BKK Zrt. 2016-ban kezdeményezte a szállítóval egyetértésben az eredeti szállítói szerződés módosítását, amelyet az EBRD technikai szinten támogatott, de a végső jóváhagyáshoz előírta a teljes módosítási csomag bemutatását az új CBA-elemzésekkel együtt – áll a közleményben.

A BKK Zrt. és a szállító 2017. júniusában ennek alapján elkezdte a teljes csomag kidolgozását, amelynek során a BKK Zrt. folyamatosan szem előtt tartotta azt, hogy a módosítások kedvező hatással legyenek az üzemeltetési költségek alakulására. Az elkészült tervezetek szerint az eredeti szerződésben szereplő 14,5 milliárd forint összeghez képest 1,7 milliárd forint megtakarítás lett volna elérhető az üzemeltetési költségekben a szerződés módosítását követően. A projekt újra-strukturálása során ezt az elvet kell érvényesíteni az új szállítói szerződés megkötésénél – írták.

Az EBRD számára benyújtandó változtatási kérelmek ütemtervét a BKK igazgatósága 2018. május 9-i ülésén elfogadta, miszerint a változtatási kérelmeket 2018. október 31-ig kellett volna elkészíteni és az EBRD felé jóváhagyásra benyújtani. Mivel ez határidőre nem történt meg, és a szállító nem újította meg bankgaranciát, a BKK igazgatósága 2018. október 31-én kezdeményezte, majd 2018. november 21-én azonnali hatállyal felmondta a szállítói szerződést. Az elszámolásokat a BKK Zrt. menedzsmentje a szállítóval megkezdte, de a felmondást követően üzemeltetési költségek kifizetésére nem került sor – tették hozzá.