Visszaéltek az MNB nevével adathalászok

 

Az ügyfelek jelzései alapján több esetben tapasztalta a jegybank, hogy ismeretlen csalók hamis elektronikus leveleket küldenek ki, megtévesztően a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében vagy annak „elvárásaira” hivatkozva, így próbálva magyar magánszemélyektől banki azonosítókat, pénzt kicsalni. A jegybank – amely minden ügyben büntető feljelentést tesz – sohasem kér ilyen adatokat.

Ügyfélbejelentések alapján értesült arról az MNB, hogy ismeretlenek a jegybank nevében vagy annak „elvárásaira” hivatkozva, esetenként a jegybank hivatalos elérhetőségeit is tartalmazó, az általa alkalmazott levelek formavilágához hasonló magyar nyelvű elektronikus levelet küldtek ki magánszemélyeknek. Ehhez hasonló megtévesztő csalási kísérlet legutóbb 2016 decemberében történt – tájékoztatott az MNB.

Nagy összegű pénz, örökség

Közölték, a mostani levelek egy része – hasonlóan a korábbiakhoz – a „419-es vagy nyugat-afrikai csalás” jellegű. Ezeknél a feladók nagy összegű pénz – ebben az esetben jelentős „örökség” – rövidesen várható érkezéséről értesítik a címzetteket. Az átutalás feltételeként ugyanakkor a feladók az MNB számára – például a várható átutalások eredetének igazolására, bizonyítására – az ügyfelek saját banki azonosítóit, illetve pénzt kérnek rövid határidővel. A levelek másik típusa szerint az MNB éppen azért kéri el az ügyféladatokat, hogy könnyebben felderíthesse a jövőben az ügyfelet érintő esetleges csalási kísérleteket.

Ha az ügyfelek az üzenetekre esetleg gyanútlanul válaszolnak, súlyos kockázatnak tehetik ki magukat, hogy a megszerzett azonosítók révén a csalók pénzt emelhetnek le bankszámlájukról.

Ismeretlen bűnözők

Az MNB soha, semmilyen alkalommal nem küld ki ilyen tartalmú leveleket, és soha nem kéri a bankszámla-, bankkártyaadatokat, az MNB fogyasztók esetében átutalással összefüggő ügyintézést nem végez, azzal kapcsolatos információt e-mailben nem igényel. Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akiknek egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása. A jegybank javasolja az ezen tartalmú üzeneteket kapott magánszemélyeknek (esetleg gazdasági társaságoknak), hogy semmiképp ne válaszoljanak, és az esetet jelezzék az MNB-nek. Ha egy ügyfél esetleg mégis kiadta banki azonosítóját, célszerű azt haladéktalanul bejelentenie saját hitelintézetének – javasolja a jegybank.

Hangsúlyozták, az MNB ilyen esetben ismeretlen tettes ellen csalás gyanúja miatt büntetőfeljelentést tesz az illetékes nyomozó hatóságnál.