Semmibe veszik a fogyasztóvédelmi szabályokat a fapadosok?

 

Járatkésés, lemaradt poggyász, telefonos ügyfélszolgálat vagy annak hiánya, illetve panaszbejelentés emelt díjas számon – ezekkel minden olyan utas találkozhat, aki diszkont légitársasággal repül. A közelmúltban a Ryanairt és a Wizz Airt a fővárosi kormányhivatal 125 millió forintos bírsággal sújtotta. Két szakmai szervezet – légi személyszállítással kapcsolatos – törvénymódosítást kezdeményezett.

Számos panasz érkezik a diszkont – köznyelven fapados – légitársaságok szolgáltatásai kapcsán a fogyasztóvédelmi szervezetekhez. A legjellemzőbbek a járatkésések, járattörlések, valamint a lemaradt poggyászok okozta panaszok.

Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szóvivője a hirado.hu-nak elmondta: a szövetség a tömegesen előfordult poggyászkésések kapcsán hívta fel a figyelmet korábban, 2018 nyarán a Ryanair kapcsán arra, hogy nem járnak el tisztességesen az utasokkal szemben. Az általuk kifizetett szolgáltatásnak része volt, legalábbis kellett volna, legyen, hogy el is szállítják a poggyászokat a célállomásra. Ez sok esetben nem történt meg, holott a montreali egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg ez esetben. Előfordult például többször az is, hogy túlsúlyra hivatkozva nem szállították el az utasok poggyászát. A szóvivő kiemelte: nemcsak a poggyászok sérülése, elvesztése, hanem késedelmes szállítása esetén is élhetnek az utasok a kártérítési igényükkel.

Ryanair - repülő - reptér - poggyász

(Fotó: MTI)

Semmibe vett fogyasztóvédelmi szabályok

A FEOSZ felhívása nyomán a Budapest Főváros Kormányhivatala (BFK) haladéktalanul lépett, és ennek eredményeként példaértékű bírsággal sújtotta a Ryanairt. Összesen százmillió forint megfizetésére kötelezte a légi fuvarozót.

A BFK fellépett a Wizz Airrel szemben is, és 25 milliós forintos bírságot rótt ki a cégre. Megállapították ugyanis, hogy a légi cég nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit: nem biztosította az utasok által előzetesen kifizetett szolgáltatásokat, semmibe vette a fogyasztóvédelem alapvető szabályait.

A Miniszterelnökség közlése szerint például a Wizz Air több járatánál is előfordult nyáron, hogy nem szállította el a társaság az utasokat a célállomásra.

A Ryanair és Wizz Air légitársaságoknak október 25-ig fizetniük kell, ha nem fellebbeztek, amire október 10-ig volt lehetőségük. Ha fellebbeztek, másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatal jár el, és a jogerős döntés megszületéséig felfüggesztik a bírság megfizettetését is.

A konkrét esetek

Mint azt korábban megírtuk, a Ryanair két, Las Palmas repülőterére közlekedő járatának utasaival, miután megérkeztek, közölték, hogy csomagjaik a budapesti repülőtéren maradtak. A másik esetben túlsúlyra hivatkozva közölték az utasokkal a gép fedélzetén, hogy bizonyos csomagokat ki kell pakolni, és le kell szállnia annak, aki nem akar a csomagja nélkül utazni.

A Wizz Air légitársaság kilenc gépe augusztus 2-án több mint háromórás késéssel érkezett meg a célállomásra. A Wizz Air szerint a 2018. augusztus 2-án történt események a légitársaságon kívül álló okokból következtek be.

Folyamatosan módosított poggyászszabályzatok

November 1-jével ismét változik a Wizz Air diszkont légitársaság poggyászszabályzata, aminek alapján minden utas ingyen felvihet legalább egy kézipoggyászt a fedélzetre.

A Ryanair szintén november 1-jével változtatja meg a poggyászokra vonatkozó szabályzatát, amely szerint elsőbbségi szolgáltatás nélkül csak egy kis méretű kézipoggyász vihető fel a fedélzetre, minden más csomagot fel kell adni, és azért nyolc eurót kell fizetni.

Kispál Edit elmondta azt is: semmi nem tiltja számukra, így egy éven belül annyiszor változtatják meg a poggyászszabályzataikat a légitársaságok, ahányszor akarják. Ezt meg is teszik, így az már szinte követhetetlen. A klasszikus pilótatáska sem vihető fel ma már kézipoggyászként egyetlen járat fedélzetére sem. Sőt, mára a felvihető kerekes bőröndök mérete is egyre csökken.

A Wizzair légitársaság Airbus A320-as típusú utasszállító repülőgépe gyakorlórepülésen a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légterében Kecskeméten 2017. október 30-án. A tervek szerint a repülőbázis a következő években szeretne megfelelni a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó előírásoknak. MTI Fotó: Ujvári Sándor

(Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

 

Telefonos ügyfélszolgálat, panaszbejelentés – pénzért

Kispál Edit kitért arra is: a Wizz Air ugyan üzemeltet magyar nyelvű telefonos ügyfélszolgálatot, de emelt díjas a szolgáltatás. Ha viszont olyan ügyben keressük telefonon a légitársaságot, amit online is lehet náluk intézni, akkor kiszámláznak több mint négyezer forintot. Ezzel egyébként nem sértenek semmilyen jogszabályt, de jó, ha tudjuk, milyen költségekre számítsunk – fogalmazott a szóvivő.

Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke a hirado.hu-t arról tájékoztatta, hogy a Magyar Utazási Irodák Szövetségével közösen elkészítettek egy átfogó jogszabálymódósító-javaslatot, amit több mint egy hónappal ezelőtt eljuttattak az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, a fenti és ehhez a témakörhöz kapcsolódó témában. Választ még nem kaptak.

Emlékeztetett arra, hogy a FEOSZ üdvözölte a fogyasztóvédelmi hatóság azonnali fellépését és hatásos eljárását, hiszen az elrettentő erejű bírságok a fogyasztók érdekét szolgálják. Nem szabad elfelejteni, hogy közismert, nagy forgalmú társaságokról van szó, amelyek a bevételükből könnyen kitermelik – csekélyebb büntetés esetén – annak összegét – szögezte le.

A szövetség arra is felhívta a figyelmet, hogy indokoltak a további, szigorú hatósági ellenőrzések a légi személyszállítási szolgáltatók esetében, hiszen bármikor fennállhat a későbbi jogsértés veszélye.