Tilos lesz a vevők hátrányos megkülönböztetése decembertől

 

Még több jogot kapnak a vásárlók, év végén ugyanis életbe lép egy az új uniós szigorítás. A 2018 decemberétől hatályba lépő rendelet még jobban védi az Európai Unió területén belüli vásárlásokat.

Az Európai Unió elfogadta az úgynevezett geo-blocking rendeletet, amely szigorítja a vevők hátrányos megkülönböztetését. A rendelet alapvetően azt írja elő, hogy minden európai uniós polgárt lakhelyétől, ideiglenes tartózkodásától és állampolgárságától függetlenül, bármely más európai uniós webáruházban vagy boltban egyforma feltételek illetik meg vásárláskor – fogalmazott Horváth Katalin, a Sár és Társa Ügyvédi Iroda partnere.

Mint mondta, ha egy adott országban lévő kereskedő egyébként nem szállítana egy másik európai uniós országba, a rendelettől még nem lesz köteles erre. Azonban lehetővé kell tenni a megrendelést ilyen esetben is, csak biztosítani kell az adott áru átvételét – magyarázta Horváth Katalin az M1 Forint, fillér című műsorában.


Nem lehet különbséget tenni a vásárlók között

A szabályozás értelmében a kereskedő nem tehet különbséget a vásárlók között, függetlenül attól, hogy az Európai Unió mely tagállamában vásárol, vagy rendel termékeket az internetről. A jogszabály a nem elektronikus szolgáltatásokra is vonatkozik, például a szálláshely-szolgáltatásra, zenei fesztiválokra vagy szabadidőparkokba szóló belépőjegyek értékesítésére is.

Az Európai Bizottság 2015-ben kezdeményezett konzultációjának eredményeiből kiderült, hogy a fogyasztók csaknem 90 százalékát érte már hátrányos megkülönböztetés, amikor más uniós tagállamban vásárolt.

Az áruk szabad áramlása

Horváth Katalin elmondta, az alapvető probléma az volt, hogy az Európai Unió belső piacán hiába volt szabad áramlás az áruk és szolgáltatások között, ez mégsem következett be a tagállami széttöredezettség és más jogszabályok miatt. Hozzátette, ezt próbálta az Európai Unió egy közvetlen hatályú rendelettel orvosolni, amely alkalmazható lesz minden EU-s tagállamban.

Az online vásárlók sokszor nincsenek tisztában azzal, hogy melyik cég üzemelteti a weblapot, és hogy kinek utalják át a termék árát – emelte ki Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Úgy véli, a legnagyobb problémát az okozza, hogy nem elég tudatosak a vásárlók, mert sokszor azt sem tudják, kivel kötnek szerződést egy online vásárlás alkalmával.

Néha előfordul, hogy érkezik egy visszaigazoló e-mail a megrendelésről, amely valóban feltünteti a céget és más adatokat, de a legtöbb esetben semmilyen visszajelzés nem érkezik a megrendelés részleteiről. Hozzátette, olyan esetek is vannak, amikor az adott terméket nem is az oldalon feltüntetett összegért kapják meg a vásárlók.

A rendelkezés minden kereskedőre vonatkozik

A rendelet a fizetési módokkal kapcsolatos megkülönböztetést is tiltja, vagyis a bankkártyákat, illetve a készpénzt helyettesítő eszközöket azonos feltételekkel kell a kereskedőknek elfogadniuk minden tagállamban. A rendelet értelmében lehetővé kell tenni, hogy a külföldi terméket a kereskedőnél átvehesse vagy onnan saját költségén, azaz külföldről hazaszállíttassa a vásárló. Ez alól az Ázsiában és az Amerikai Egyesült Államokban bejegyzett, de az Európai Unió területén is értékesítő cégek sem lehetnek kivételek.

A rendelkezés minden kereskedőre vonatkozik, akik az unión belül árut forgalmaznak, és elektronikus vagy nem elektronikus szolgáltatásokat nyújtanak. Az európai uniós jogszabály a rendelet betartására egy külön hatóságot is létrehoz az összes tagállamban. A szakértők szerint december 3-ig fogja a magyar jogalkotó kijelölni az ellenőrző szervet.