A magyar autóbuszgyártás történetében meghatározó volt a zseniális formatervező, Finta László munkássága, aki a 200-as buszcsalád megalkotásával történelmet írt. A közelmúltban elhunyt mester életműve előtt tisztelegve két magyar buszritkaság is a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került.
Az Ikarus-örökség megmentésének szellemében bővítette gyűjteményét két Ikarus járművel, a 200-as buszcsalád 260-as típusával és egy Ikarus 415-ös modellel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. A második világháború utáni magyar ipar legsikeresebb exporttermékét a ragyogó tehetséggel megáldott, Munkácsy Mihály-díjas Finta László formatervező alkotta meg néhány évvel az után, hogy felvették az Ikarus gyárába.
Finta László, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formatervezője a tervezőasztalnál (Fotó: MTI/Bisztray Károly)
Az Ikarus 260-as a hazai városok autóbusz-állományában is jelentős szerepet töltöttek be. A modell a 200-as család meghatározó tagja volt.
Az új típusú Ikarus 260-as autóbusz a budai Várban 1971 augusztusában (Fotó: MTI/Mező Sándor)
A buszok 1971-ben jelentek meg, a sorozatgyártás 1973-ban indult be és szerepük azonnal meghatározó lett az utakon. A típus üzleti siker lett. Összesen 72 ezer 548 darabot értékesítettek belőle, ezzel a darabszámmal a típus nemcsak az Ikarus, hanem az egész világ autóbusz-termelésének is egyik legnagyobb darabszámban előállított szóló autóbusza. Négy kontinens 26 országába adták el a járműveket.
Az Ikarus új, 260-as és 280-as típusjelű autóbuszai próbajáraton a Városligetben, a Fővárosi Nagycirkusz előtt (Fotó: MTI/Hadas János)
A terevező világviszonylatban is egyedülálló megoldásokat valósított meg, ráadásul a legkülönbözőbb járműtípusokkal.
Egy Finta László által tervezett Ikarus 303-as típusú, a világon egyedülálló módon héjszerkezetű karosszériával készült, első hazai légrugós autóbusz parkol az utcán 1959-ben (Fotó: MTI/Balassa Ferenc)
Orgonavirágokkal díszítik fel a munkások a mátyásföldi gyár udvarán a kisebb turista- és kirándulócsoportok szállítására tervezett Ikarus 303-as autóbuszt ezen az 1961-es felvételen (Fotó: MTI/Bojár Sándor)
Osztrák és nyugatnémet városnéző turisták a budai Várban 1963-ban. Növekvő idegenforgalmunkat szolgálta a MÁVAUT (Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzeme) új típusú, nyitott, műanyagtetős panorámabusza. Az autóbusz hetenként egyszer budapesti városnézésre hozta a Balatonon üdülő külföldieket. Az egyedi kialakítású buszt is Finta László tervezte (Fotó: MTI/Lajos György)
Érdeklődők kipróbálják a Magyar Államvasutak Autógépkocsi-üzemében (MÁVAUT) gyártott és Finta László által formatervezett mikrobuszt a fővárosi utcán a hatvanas évek elején. A Warszawa motorral hajtott, Nysa alvázra épített gépes rész két pótkocsit vontatott és 56 fő szállítására volt képes. A jármű nyáron Balatonfüred és a tihanyi Motel között közlekedett (Fotó: MTI/Petrovits László)
Látogatók, érdeklődők nézik az Ikarus Karosszéria és Járműgyár 404 típusú hűtőkocsiját 1963 májusában, a Városligetben megrendezett Budapesti Nemzetközi Vásáron. A járművet Árva István vezető tervező irányításával formatervezte Finta László. A részben műanyag karosszériájú, Csepel D-414-es motor hajtotta teherautó akár 3500 kilogramm áru hidegen tartását is biztosított a hűtőaggregátjával (Fotó: MTI/Lajos György)
Ikarus 286-os, a vásár nagydíjával kitüntetett csuklós autóbusz a tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron 1981-ben (Fotó: MTI/E. Várkonyi Péter)
A 260-as típus sikerén felbuzdulva alkották meg a 415-ös modellt.
Ikarus 415-ös autóbusz a százéves budapesti autóbusz-közlekedést ünneplő programsorozat megnyitóján a fővárosi Hősök terén 2015. március 1-jén (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)
Finta László évtizedeken át tanította dizájnerek generációinak egész sorát az egyetemen. A 84 éves korában elhunyt formatervezőtől csütörtökön vettek végső búcsút szülővárosában, Pomázon.
Finta László, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formatervezője az egyik Ikarus 293-as duplacsuklós városi autóbusszal 1976-ban (Fotó: MTI/Bisztray Károly)