A fél világ a nagyszerű magyar formatervező alkotásaival utazott

 

A magyar autóbuszgyártás történetében meghatározó volt a zseniális formatervező, Finta László munkássága, aki a 200-as buszcsalád megalkotásával történelmet írt. A közelmúltban elhunyt mester életműve előtt tisztelegve két magyar buszritkaság is a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került.

Az Ikarus-örökség megmentésének szellemében bővítette gyűjteményét két Ikarus járművel, a 200-as buszcsalád 260-as típusával és egy Ikarus 415-ös modellel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. A második világháború utáni magyar ipar legsikeresebb exporttermékét a ragyogó tehetséggel megáldott, Munkácsy Mihály-díjas Finta László formatervező alkotta meg néhány évvel az után, hogy felvették az Ikarus gyárába.

Budapest, 1976. október 7. Finta László, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formatervezője a tervezőasztalnál. MTI Fotó: Bisztray Károly

Finta László, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formatervezője a tervezőasztalnál (Fotó: MTI/Bisztray Károly)

Az Ikarus 260-as a hazai városok autóbusz-állományában is jelentős szerepet töltöttek be. A modell a 200-as család meghatározó tagja volt.

Budapest, 1971. augusztus 12. Az új típusú IKARUS 260-as autóbusz a budai Várban. MTI Fotó: Mező Sándor

Az új típusú Ikarus 260-as autóbusz a budai Várban 1971 augusztusában (Fotó: MTI/Mező Sándor)

A buszok 1971-ben jelentek meg, a sorozatgyártás 1973-ban indult be és szerepük azonnal meghatározó lett az utakon. A típus üzleti siker lett. Összesen 72 ezer 548 darabot értékesítettek belőle, ezzel a darabszámmal a típus nemcsak az Ikarus, hanem az egész világ autóbusz-termelésének is egyik legnagyobb darabszámban előállított szóló autóbusza. Négy kontinens 26 országába adták el a járműveket.

Budapest, 1971. december 20. Az Ikarus új, 260-as és 280-as típusjelű autóbuszai próbajáraton a Városligetben, a Fővárosi Nagycirkusz előtt. MTI Fotó: Hadas János

Az Ikarus új, 260-as és 280-as típusjelű autóbuszai próbajáraton a Városligetben, a Fővárosi Nagycirkusz előtt (Fotó: MTI/Hadas János)

A terevező világviszonylatban is egyedülálló megoldásokat valósított meg, ráadásul a legkülönbözőbb járműtípusokkal.

Magyarország, 1959. május 27. Egy a Finta László formatervező által tervezett Ikarus 303-as típusú, a világon egyedülálló módon héjszerkezetű karosszériával készült, első hazai légrugós autóbusz parkol az utcán. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Balassa Ferenc

Egy Finta László által tervezett Ikarus 303-as típusú, a világon egyedülálló módon héjszerkezetű karosszériával készült, első hazai légrugós autóbusz parkol az utcán 1959-ben (Fotó: MTI/Balassa Ferenc)

Budapest, 1961. április 24. Orgonavirágokkal díszítik fel a munkások a mátyásföldi gyár udvarán a kisebb turista- és kirándulócsoportok szállítására tervezett Ikarus 303-as autóbuszt.  MTI Fotó: Bojár Sándor

Orgonavirágokkal díszítik fel a munkások a mátyásföldi gyár udvarán a kisebb turista- és kirándulócsoportok szállítására tervezett Ikarus 303-as autóbuszt ezen az 1961-es felvételen (Fotó: MTI/Bojár Sándor)

Budapest, 1963. július 17. Osztrák és nyugatnémet városnéző turisták a budai Várban. Növekvő idegenforgalmunkat szolgálja a MÁVAUT (Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzeme) új típusú, nyitott, műanyagtetős panorámabusza. Az autóbusz hetenként egyszer budapesti városnézésre hozza a Balatonon üdülő külföldieket. Az egyedi kialakítású buszt Finta László tervezte. MTI Fotó: Lajos György

Osztrák és nyugatnémet városnéző turisták a budai Várban 1963-ban. Növekvő idegenforgalmunkat szolgálta a MÁVAUT (Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzeme) új típusú, nyitott, műanyagtetős panorámabusza. Az autóbusz hetenként egyszer budapesti városnézésre hozta a Balatonon üdülő külföldieket. Az egyedi kialakítású buszt is Finta László tervezte (Fotó: MTI/Lajos György)

Budapest, 1962. december 3. Érdeklődők kipróbálják a Magyar Államvasutak Autógépkocsi-üzemében (MÁVAUT) gyártott és Finta László által formatervezett mikrobuszt a fővárosi utcán. A Warszawa motorral hajtott, Nysa alvázra épített gépes rész két pótkocsit vontat és 56 fő szállítására képes. A jármű nyáron Balatonfüred és a tihanyi Motel között közlekedett és most a MÁVAUT Főműhelyében végzett műszaki felülvizsgálat során ismerhették meg a budapestiek is. MTI Fotó: Petrovits László

Érdeklődők kipróbálják a Magyar Államvasutak Autógépkocsi-üzemében (MÁVAUT) gyártott és Finta László által formatervezett mikrobuszt a fővárosi utcán a hatvanas évek elején. A Warszawa motorral hajtott, Nysa alvázra épített gépes rész két pótkocsit vontatott és 56 fő szállítására volt képes. A jármű nyáron Balatonfüred és a tihanyi Motel között közlekedett (Fotó: MTI/Petrovits László)

Budapest, 1963. május 20. Látogatók, érdeklődők nézik az Ikarus Karosszéria és Járműgyár 404 típusú hűtőkocsiját a május 17. és 27. között a Városligetben megrendezésre kerülő Budapesti Nemzetközi Vásáron. A járművet Árva István vezető tervező irányításával Finta László formatervezte. A részben műanyag karosszériájú, Csepel D-414-es motor hajtotta teherautó akár 3500 kilogramm áru hidegen tartását is biztosítja a hűtőaggregátjával. MTI Fotó: Lajos György

Látogatók, érdeklődők nézik az Ikarus Karosszéria és Járműgyár 404 típusú hűtőkocsiját 1963 májusában, a Városligetben megrendezett Budapesti Nemzetközi Vásáron. A járművet Árva István vezető tervező irányításával formatervezte Finta László. A részben műanyag karosszériájú, Csepel D-414-es motor hajtotta teherautó akár 3500 kilogramm áru hidegen tartását is biztosított a hűtőaggregátjával (Fotó: MTI/Lajos György)

Budapest, 1981. május 20. Ikarus 286-os, a vásár nagydíjával kitüntetett csuklós autóbusz a tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Ikarus 286-os, a vásár nagydíjával kitüntetett csuklós autóbusz a tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron 1981-ben (Fotó: MTI/E. Várkonyi Péter)

A 260-as típus sikerén felbuzdulva alkották meg a 415-ös modellt.

Budapest, 2015. március 1. Ikarus 415-ös autóbusz a százéves budapesti autóbusz-közlekedést ünneplő programsorozat megnyitóján a fővárosi Hősök terén 2015. március 1-jén. Az eseményen tizenegy különböző busz alkotta konvoj haladt végig az 1915-ben indított első járat útvonalán. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Ikarus 415-ös autóbusz a százéves budapesti autóbusz-közlekedést ünneplő programsorozat megnyitóján a fővárosi Hősök terén 2015. március 1-jén (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Finta László évtizedeken át tanította dizájnerek generációinak egész sorát az egyetemen. A 84 éves korában elhunyt formatervezőtől csütörtökön vettek végső búcsút szülővárosában, Pomázon.

Budapest, 1976. október 7. Finta László, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formatervezője az egyik Ikarus 293-as duplacsuklós városi autóbuszt vizsgálja. MTI Fotó: Bisztray Károly

Finta László, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formatervezője az egyik Ikarus 293-as duplacsuklós városi autóbusszal 1976-ban (Fotó: MTI/Bisztray Károly)