Sokkal többet vásároltunk márciusban, mint egy éve

 

A kiskereskedelmi forgalom volumene a márciusi nyers adat szerint 8,7 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva – főként a húsvét miatt – 7,3 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit – jelentette csütörtökön második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az első becsléshez képest mind a nyers, mind a kiigazított adatot 0,2 százalékponttal felfelé javította a hivatal. A mostani növekedés részben a húsvét-hatásnak köszönhető. Az ágazat forgalma már 57 hónapja folyamatosan nő.

Felfelé korrigálta a kiskereskedelmi adatokat a KSH. E szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene a márciusi nyers adat szerint 8,7 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva – főként a húsvét miatt – 7,3 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit a statisztikai hivatal. Közölte, az első negyedévi növekedés a naptárhatástól megtisztított adatok szerint szintén 7,3 százalékos lett az előzetesen jelzett 7,2 százalék helyett, a nyers adat 7,8 százalékos növekedést mutat a korábbi 7,7 százalékkal szemben.

KSH kiskereskedelem

A márciusi növekedést az élelmiszer eladások 7,7 százalékos növekedése húzta a februári 3,6 százalék és az előzetesen jelzett 7,0 százalék után, amiben szerepe lehetett a tízezer forintos Erzsébet-utalványoknak és a húsvéti bevásárlásnak.  Az élelmiszer-kiskereskedelem 79 százalék-át adó élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 9,6, százalékkal nőtt a változatlan áron számolt forgalom,  míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzletekben 2,1 százalékkal nőtt.

Iparcikkek, csomagküldés

A nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 7,4, százalékkal nőtt a naptárhatástól megtisztított forgalom az első becslésben közölt 7,8 százalék helyett. A gyógyszer-, gyógyászati termék- és illatszerüzletekben 15,8 százalékkal nőtt az értékesítés,  az iparcikk jellegű vegyesboltokban 7,2 százalékkal, a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk üzletekben 5,7 százalékkal emelkedtek az eladások. A bútor-, műszakicikk-üzletekben 4,6 százalékos volt a növekedés. Ezzel szemben csökkent a forgalom volumene a textil-, ruházati és lábbeli üzletekben 6,1 százalékkal, valamint a használtcikk üzletekben 13,5 százalékkal.

Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 4,0 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 26,6 százalékkal emelkedett. Az üzemanyag-kiskereskedelemben 5,1 százalékkal nőtt az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene. A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai a tavaly márciusi szinten stagnáltak. A KSH jelentése hozzátette: az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 908,6 milliárd forint volt márciusban.

Stockphoto - futár - szállítás- csomag

Sokat rendeltünk online: a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 26,6 százalékkal emelkedett
Shutterstock fotó

Az országos kiskereskedelmi forgalom 49 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 36 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 15 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.

Húsvét hatás

Az úgynevezett húsvét hatással magyarázható a kiskereskedelmi forgalom márciusi növekedése, hiszen a forgalom bővülésében nagy szerepet játszott, hogy megnőtt a kereslet az olyan élelmiszeripari termékek iránt, mint a húsáruk, pékáruk és az édességek – mondta Pomázi Gyula, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára csütörtökön az M1 aktuális csatornán a KSH legfrissebb adataira reagálva.

Kiemelte, a kiskereskedelmi forgalom és azon belül az élelmiszer jellegű termékek forgalma már 57 hónapja folyamatosan nő. Megjegyezte, a kiskereskedelem márciusban 909 milliárd forintos forgalmat ért el, a bevételek 4 százaléka az internetes kiskereskedelemből származott. A webshopok és a digitális kereskedelemhez kötődő értékesítés már több mint 3 éve folyamatosan nő, idén márciusban a bővülés üteme megközelítette a 27 százalékot.