Elengedhetetlen a pénzügyi tudatosságra nevelés

 

Pénz és pénzügyek – Hány éves kortól érdemes oktatni a pénz beosztásának és költésének kérdéseit? Szakértők szerint többszörösen is fontos, hogy a mai fiatalokat beavassuk a praktikus gazdasági, pénzügyi stratégiák tudatos felhasználásának tudományába. A cél nemes, a napi gyakorlat viszont szerteágazó.

Rendszerszerűen nem szerepel az általános tantervben a gazdasági-pénzügyi ismeretek oktatása, mégis sok általános és középiskola próbálkozik valamilyen képet adni a tanulóknak erről a nélkülözhetetlen témakörről. A legjobb modellek sorában gyakran emlegetett finn iskolákban kihagyhatatlan része a tanulmányoknak.

A finn oktatási módszert valósítja meg hazánkban egy alapítványi intézmény

A világ talán legjobbjának tartott finn oktatási mérce szerint is kiváló minősítéssel képzi a gyerekeket pénzügyi és gazdasági ismeretekre az OK Oktatási Központ.

Az OTP Fáy András Alapítvány irányításával működő központot egy 400 kérdéskört feldolgozó tanulmányban értékelte egy finn minősítő szervezet, amely többek között a 21. századi képességek tanítását és a tréningek során használt digitális eszközök bevonását a finn standardokhoz képest is kiemelkedően színvonalasnak minősítette.

Játékos, élményszerű képzési forma

Az OTP Fáy András Alapítvány az elmúlt öt évben több mint százezer gyereket oktatott Magyarországon azzal a módszerrel, amit a finnek értékeltek. A módszer lényege, hogy egészen az alapoktól kezdik az oktatást, a képzés pedig játékos, élményszerű formában történik – mondta Schrankó Péter, az alapítvány ügyvezetője a Kossuth rádió Napközben című műsorában.

A szakértő szerint a pénzügyi ismeret megközelítése az értékekkel kezdődik. „A mai világban még egy felnőtt is nehezen igazodik el azon, hogy mi a valós érték” – fogalmazott. Az alapoktól elkezdve el lehet jutni komplex, gazdálkodási feladatokhoz is, az ismeretanyag megfelelő megalapozása azonban elengedhetetlen – vélekedett Schrankó Péter.

Elmondta: az Egyesült Államokban már korábban rájöttek arra, hogy a pénzügyi ismeretek átadása egy szocializációs folyamat, ami elkezdődik hatéves korban, és a felnőtté váláskor csúcsosodik ki.

Tantárgyakon átívelő kompetenciák a finn oktatásban 

A finn oktatásban egyre inkább előkerülnek a tantárgyakon átívelő kompetenciák, amelyeknek fontos része a pénzügyi tudatosság. A hét fő kompetenciaterület már első osztálytól kezdve végigvonul a kötelező oktatáson Finnországban, a szakmai modulok a tantárgyi témákat is befolyásolják – közölte Fenyvesi Kristóf informatikai szakértő.

Finnországban a tanároknak meglehetősen nagy a mozgásterük abban, hogyan valósítják meg azoknak a céloknak az elérését, amiket a tanterv kitűzött az adott évben – tette hozzá.

38 millió forint összdíjazású pályázat 

Az OTP Fáy András Alapítvány a közelmúltban írt ki egy 38 millió forint összdíjazású pályázatot a legjobb pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási ismereteket közvetítő digitális megoldások felkutatására. A pályázaton minden 14. életévét betöltött természetes személy elindulhat, sőt az sem kitétel, hogy ő maga tudja megvalósítani a gondolatát.

A nevezés feltétele, hogy az ötlet legyen digitálisan megvalósítható, a 12–22 éves célcsoport számára érdekes, izgalmas, illetve valamilyen módon érintse a pénzügyi kultúra fejlesztését. Jelentkezni 2018. január 15-ig a Fayotletpalyazat.hu oldalon keresztül lehet.