Élményt kérünk karácsonyra zokni és hajszárító helyett

 

Mit fogunk adni, és mit szeretnénk kapni? Hogyan és kikkel töltjük a karácsonyt, mit szeretnénk valójában az ünnepek alatt csinálni? A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös, 2000 magyar internetező karácsonyi terveit vizsgáló kutatásából arra is fény derül, hogy egyre többször kerül élményt adó program a fa alá tárgyi ajándék helyett.

Habár az ünnep csak december végén esedékes, a felkészülést nem lehet elég korán kezdeni. Különösen igaz ez az aktív internetező nők esetében, hiszen ötből ketten már októberben elkezdik az ünnepi készülődést és az ajándékötletek gyűjtését. A férfiak hagyományosan jóval tovább halogatják a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatos teendőiket. A felmérésben részt vett, aktív internetező férfiak több mint 25 százaléka az ezen a pénteken esedékes Black Friday kezdete előtt még csak nem is gondolkozik arról, hogy kinek milyen ajándékot vegyen.

Már az élmény a legnépszerűbb ajándék

„Gyerekkorunk emlékei között kutatva a a karácsonyi ajándékok kapcsán a fa körül tornyosuló dobozok képe jelenik meg. Noha a kereskedők ma is mindent megtesznek azért, hogy ez a kép tovább éljen a fejekben, a felnőttek csaknem fele már nem egy újabb tárgyra vágyik karácsonykor. Egyre nagyobb szerep jut ugyanis az ajándékba adott élményeknek. Ezek jellemzően olyan, a szeretteinknek szóló programok, amelyekre, akár az együtt töltött felhőtlen kikapcsolódás, akár a hétköznapokból való kiszakadás okán, évekkel később is szívesen emlékezhetünk vissza”  – emelte ki Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.

Így gondolják ezt az aktív internetezők is, hiszen a GKI Digital által 2017 októberében készített felmérés szerint idén karácsonykor az ajándékozó felnőttek több mint 45 százaléka élményt ad szeretteinek. Természetesen kivételt képeznek ez alól a legfiatalabb családtagok, hisz a gyerekek kívánságlistáit továbbra is a játékok uralják.

Ahány generáció, annyi szokás

Az ajándékozási terveket illetően minden korosztály rendelkezik valamilyen sajátossággal:

  • A 30 év alatti internetezők 60 százaléka a funkcionális ajándékokra esküszik. Olyan ajándékot szeretne venni, (és ő maga kapni is) amire az ajándékozottnak amúgy is szüksége van, például fitneszbérlet, KRESZ-tanfolyam, fogfehérítés stb.
  • A legfiatalabbak (20 év alattiak) és a tanulók közül meglepően sokan (35 százalék) gondolkodnak saját készítésű karácsonyi ajándékon is, vagy olyan élményen, ahol az ajándékozott kreatív módon létrehozhat valamit, ilyen például egy főzőkurzus, szappankészítő tanfolyam, vagy épp egy jobb agyféltekés rajztanfolyam stb.
  • Előre leadott kívánságlistákat és vágyakat leginkább a 30 év felettiek teljesítenek. Esetükben már gyakran kiskorú gyermek is él a családban, illetve nekik van a legkevesebb idejük a kreatív ötletelésre. Egymást viszont előszeretettel ajándékozzák meg élménnyel, falmászással, élményautózással, borkóstolóval.
  • Végül, a 60 felettiek körében minden más korosztálynál jellemzőbb (39 százalék) a pénz vagy ajándékkártya adása. Habár ezek az ajándékok talán fantáziátlannak hatnak, semmiképp se mondhatók feleslegesnek, hiszen egy ajándékkártyával vásárolt személyre szabott élmény is lehet örök emlék.

A legfontosabb, hogy örüljön neki

Az ajándékok személyessége, ötletessége és egyedisége a legfontosabb szempontok a vásárlás során. A kedvezmény mértéke és az ajándék ára csak minden ötödik internetező esetében befolyásolja érdemben a beszerezni tervezett ajándékok körét.

Az élménnyel, emlékkel párosuló meglepetések és az amúgy is szükséges dolgok kettőse határozza meg jórészt a fa alá kerülő élményajándékok összetételét.

Forrás: Shutterstock

Forrás: Shutterstock

A tárgyi ajándék pillanatnyi öröm, az élmény viszont örök emlék

És hogy miért lett az egyik legkedveltebb ajándéktípus az élmény? Az aktív internetezők véleménye szerint az ünnepek alatt szeretteinkkel közösen eltöltött időt egy emlékezetes, ajándékba kapott élmény teheti még feledhetetlenebbé. Az ajándékozók többsége úgy véli, hogy az élmény lehetőséget ad örök emlékek szerzésére. Sokak számára számít pénzben nem kifejezhető értéknek a közösen eltöltött idő és a hétköznapokból való kiszakadás lehetősége. Ráadásul az élményt ajándékozók több mint negyede már kialakult hagyományt követ ezzel a választással.

Az élmények ajándékozásának népszerűségét mutatja, hogy míg az internetezők alig 10 százaléka tud olyan tárgyi ajándékot mondani, aminek igazán örülne, addig a megkérdezettek 30 százaléka választana magának élményt nyújtó programot karácsonyra.

Élmény, élmény, élmény

Az élmények tekintetében széles skálán mozog az, aminek leginkább örülnénk. Csaknem minden harmadik válaszadó számára okozna örömöt közös program a szeretteivel, sokan örülnének, ha ilyen ajándékot kapnának. Legnagyobb arányban valamilyen utazásnak örülnénk, ezen belül is a wellness-, szépség-egészség típusú programok a legkedveltebbek, a válaszadók csaknem 60 százaléka örülne ilyen ajándéknak. Népszerűek a különböző beltéri programok is, csaknem minden második ember örülne mozi-, színház- vagy étteremlátogatást biztosító ajándéknak a fa alatt. Ezzel párhuzamosan a kültéri élmények is vonzóak. A megkérdezettek csaknem kétötöde örülne, ha szabadtéri élményt kapna ajándékba. Az extrém programok különösen népszerűek a legfiatalabbak körében, a 18–24 éves korosztály több mint 40 százaléka venne szívesen részt például sétarepülésen vagy élményautózáson.

Nem lehet, hogy idén csak magunk ünnepeljünk?

Az ajándékozás mellett maga az ünneplés is fontos része a karácsonynak. A három nap jó lehetőség a sokak által vágyott minőségi közös időtöltésre, habár a felmérés eredményei alapján úgy tűnik, hogy az ünneplés nem mindenki számára zajlik az elképzelései szerint.

A többség (62 százalék) otthon tölti az ünnepet a szűk család körében, közülük pedig minden második válaszadó vesz részt vendéglátóként vagy vendégként nagyobb családi összejöveteleken is.

Azonban az így eltöltött ünnep nem feltétlenül egyezik az álmokkal: az internetezők kevesebb vendégségre vágynak.

Az internetezők 40 százaléka szíve szerint inkább elutazna pihenni, kikapcsolódni a legközelebbi családtagjaival, hogy elmeneküljön a kötelező programok elől. A valóságban azonban mindössze csak 6 százalék tesz majd így.

Az egyedül élők esetében azonban ennek fordítottja igaz, miközben 28 százalékuk egyedül tölti majd az ünnepet, önszántából mindössze 13 százalékuk töltené csak így a karácsonyt.

A munka is sokakat gátol az ünnep álomszerű eltöltésében: az internetezők közel 10 százaléka ugyanis részben vagy egészében munkával tölti a karácsonyt.

Legyünk együtt egyedül

A karácsony ideális ünneplése az internetezők nagy része számára társaságban telik, azonban a valóság és a vágyak sok esetben ezen a területen sem egymás tükörképei.

Érdekes a kétoldalúság azok esetében, ahol a gyerekek és a szülők együtt töltik a karácsonyt. Habár a szüleikkel együtt élők 88 százalék velük is tölti a karácsonyt, valójában csak kevesebb mint a felük (46 százalékuk) számára ideális ez az állapot így. Érdekes, hogy a szülők oldaláról sem egyértelmű a lelkesedés. A gyermekükkel élő szülők 94 százaléka ünnepel majd gyermekével, de ezt legszívesebben csak háromnegyedük tenné így.

A párral, családban élők gyakran ünnepelnek párjuk szüleivel is, az ilyen, kötelező rokonlátogatások viszont sokszor messze vannak az ideális karácsonyi társaságtól. Akár saját, akár párunk rokonságáról van szó, ez az erős kettősség jellemzi a távolabbi rokonokkal töltött ünnepet is, és valószínűleg ez az oka a vendégségek iránt mutatkozó alacsonyabb lelkesedésnek is.

Az ideális karácsony mindenkinek más és más, de a kutatás alapján a szűk családdal otthon, vagy máshol pihenéssel töltött ünnep, élményt és minőségi időtöltést biztosító ajándékkal fűszerezve sokak számára biztos recept lehet a nyugodt, békés karácsony valódi megéléséhez.