Így reklámozhatják magukat a pártok

 

A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) pénteki ülésén döntött az országgyűlési választáson listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló műsoridő felosztásáról az ATV-n, az RTL Klubon és az Advenio Zrt. rádióiban, valamint határozott a pártlistát, illetve nemzetiségi listát állító szervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló közszolgálati műsoridő felosztásáról.

Az alaptörvény rögzíti, hogy a demokratikus közvélemény kialakulásához választási kampányidőszakban szükséges megfelelő tájékoztatás érdekében politikai reklám kizárólag ellenérték nélkül, az esélyegyenlőséget biztosító feltételek mellett közölhető. A választási eljárásról szóló törvény (Ve.) részletezi ezt a szabályt, és különbséget tesz a politikai hirdetés, illetve a politikai reklám között: a jogszabály politikai hirdetésnek nevezi az ellenérték fejében, valamely jelölőszervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló és támogatásra ösztönző, sajtótermékben (illetve az interneten és moziban) közzétett tartalmat.

A politikai reklám – amelynek a célja ugyancsak a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítése – televízióban, rádióban jelenhet meg.

A politikai reklám műsoridejét a közszolgálati médiaszolgáltatónál – a Duna Médiaszolgáltató Zrt.-nél – a törvény 300 percben állapította meg. Ezt az időtartamot az országos listát állító jelölőszervezetek között egyenlő arányban kellett felosztani. A politikai reklámokat a közszolgálati médiaszolgáltató legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában kell közzétenni.

A nem közszolgálati médiaszolgáltatók nem kötelesek ilyen jellegű politikai reklámot sugározni, de vállalhatják azt. A nem közszolgálati médiaszolgáltatók február 17-éig jelezhették az NVB-nél, hogy biztosítani kívánják politikai reklám közzétételének lehetőségét.

Határidőig a televíziók közül az ATV Zrt. és az RTL Klub jelentette be, hogy politikai reklámokat tenne közzé a kampányban. Mindkét médiaszolgáltató 300 percben jelölte meg a közzététel összes időtartamát, a pártlistát állító jelölőszervezetek részére 235-235 percet, a nemzetiségi listát állító jelölőszervezetek részére 65-65 percet biztosítanak.

Az NVB pénteki döntése alapján a pártlistát állító jelölőszervezetek egyenként 10 perc 13 másodperc, a nemzetiségi listát állító jelölőszervezetek pedig 5 perc műsoridőre jogosultak ATV és az RTL Klub műsorában.

Jogsértő volt, hogy az Origó Párt egyik képviselőjelöltje a párt Facebook-oldalán arra hívta fel az aktivistákat, osszák meg a lefényképezett ajánlóíveket és azt küldjék el egy megadott címre. Az NVB szerint a felhívás a személyes adatok törvényellenes felhasználására irányul, sérti a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás választási alapelvét. A bizottság határozata nem jogerős, ellene három napon belül lehet a Kúriához fordulni.

Az NVB-nek az Advenio Zrt. is jelezte, hogy három rádiójában (Class FM, Class FM #HU és Class FM #UK) kíván a kampányban politikai reklámot sugározni. A médiaszolgáltató azt jelezte az NVB-nek, hogy csatornánként 1450 percben kíván politikai reklámot sugározni, ebből 1147 percet biztosít a pártlistát állító jelölőszervezeteknek és 303 percet a nemzetiségi listát állító jelölőszervezeteknek. (A Class FM műsorát az interneten sugározza.)

Az NVB döntése alapján egy pártlista hirdetésére 49 perc 52 másodperc, egy nemzetiségi listára pedig 23 perc 18 másodperc jut az Advenio Zrt. médiaszolgáltatásában, csatornánként.

A Ve. szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett teheti közzé a jelöltet, illetve listát állító jelölőszervezetek és a független jelöltek politikai reklámjait, közös jelölt, illetve közös lista esetén a jelölőszervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére.

A politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos. A politikai reklám közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet, és nem fogadhat el.

Az NVB megállapította az országos listák politikai reklámjainak műsoridejét a közszolgálati műsorszolgáltatónál

470 percet reklámozhatnak a pártok a közszolgálati adókon

Az NVB döntött a pártlistát, illetve nemzetiségi listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló közszolgálati műsoridő felosztásáról.

A választási eljárásról szóló törvény szerint az országgyűlési képviselők általános választását megelőző kampányidőszakban a pártlistát állító jelölőszervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló időtartam 470 perc. A jelölőszervezetek rendelkezésére álló időtartamot az egyes pártlisták között egyenlő arányban kell felosztani.

Az NVB által jogerősen nyilvántartásba vett pártlisták száma 23, vagyis a 23 pártlistát állító jelölőszervezet pártlistánként 20 perc 26 másodperc időtartamban teheti közzé politikai reklámját a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-nek a legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában.

Az NVB döntött az országos nemzetiségi listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló közszolgálati műsoridő felosztásáról is.

A választási eljárásról szóló törvény szerint az országgyűlési képviselők általános választását megelőző kampányidőszakban a nemzetiségi listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló időtartam 130 perc. A jelölőszervezetek rendelkezésére álló időtartamot az egyes pártlisták között egyenlő arányban kell felosztani.

Az NVB által jogerősen nyilvántartásba vett nemzetiségi listák száma 13, vagyis a 13 nemzetiségi listát állító jelölőszervezet listánként 10 perc időtartamban jogosult közzétenni politikai reklámját a Duna Médiaszolgáltató Zrt.-nek a legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában.

A határozat ellen három napon belül lehet felülvizsgálati kérelmet benyújtani a Kúriához.