Így lesz a legóból robot – Játékból eszköz a digitális átállás szolgálatában

 

Egyszer egy dán asztalos mester azt mondta: Leg gott! Azaz magyarul Játssz jót – azóta a szállóigéből egy világmárka lett, és gyermekek generációi játszottak évtizedeken át a cég termékeivel, itthon és a világban egyaránt. Viszont technikai fejlődés nélkül nincs siker, így a XXI. században a cég egy új területre is betette a lábát: a robotika területén is igyekszenek maradandó élmény nyújtani. Egy kecskeméti általános iskolába látogatott el a Család és Otthon című műsor kamerája, ahol az iskolások legorobotokkal próbálnak megoldani egyszerűbb és bonyolultabb feladatokat egyaránt.

A műsor kamerája Sára, Luca és Dániel próbálkozásait követte figyelemmel, ahogy egy terepasztalon hajtottak végre feladatot a rájuk bízott robottal. Amiben egyébként már volt sikerélményük, hiszen másodikok lettek egy országos legorobot-versenyen. Dániel ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: szerencséjük volt, mert mind építésben, mind programozásban jók voltak.

A műsorban éppen azt követhető figyelemmel, ahogy beprogramozzák egy számítógép és USB-kábel segítségével a szerkezetet, amely gumikerekeken mozgásra is képes.

A versenyen kapott feladatról elmondták: egy állatkert lakóit kellett a robottal kiszolgálni, ehhez természetesen az állatokat a megfelelő helyre kellett elhelyezni – mesélte el Sára a kamerának. Luca azzal egészítette ki: a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe kellett venni a feladat során.

Az elhangzik: tudatosan készülnek az újabb feladatokra, és az egy tudatos döntés volt, hogy robotszakkörbe jelentkeznek. Luca szerint azért is jöttek ebbe a szakkörbe, mert tudják, hogy ez lesz a jövő tudománya.

Magyarországon 2015 óta része az oktatásnak a Lego módszertan: Kiss Róbert iskolai tanár szerint ez egy komplex, infokommunikációs és természettudományos ismereteket ad a diákoknak. Nagyon sikeres, két év alatt már több mint 50 oktatási intézménybe jutott el ez a módszer, de a cél az, hogy minden általános iskolába elérhető legyen ez a tananyag.

Kiss Róbert szerint, ahhoz hogy ez megvalósuljon, két dolog szükségeltetik ehhez, maguk az eszközök mellett az is, hogy a tanárok megkapják a megfelelő képzést. Ez egyébként a kormány tervei szerint emelt óraszámú továbbképzés keretén belül fog megtörténni.

Czunyiné Bertalan Judit ezzel kapcsolatban elmondta: meg akarták tudni, hogy ez a fajta módszer mennyire illeszthető a magyar oktatási rendszerbe, amiről kiderült, hogy sok területen különösen hatékonyan hozzá tud adni a magyar oktatáshoz. Kijelentette a műsorban: ez a nem a Lego játékelméletén alapul, hanem azon játékos tanulás élményén alapszik.