A kormány a közlekedés ügyét a polgári berendezkedés egyik legfontosabb elemeként tartja számon, nemcsak infrastrukturális szervezési, hanem társadalmi és kulturális kérdésnek tekinti – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán, az I. Magyar Közlekedési Konferencián, Egerben.
Lázár János előadásában úgy fogalmazott: “ma Magyarországon a közlekedés minősége az életminőség egyik legfontosabb tartópillére”, ezért cél a rendelkezésre álló hazai források minél nagyobb arányát az ágazat fejlesztésére fordítani.
A politikusok, a szakma és a lobbi közös eredménye az a 30 éve egyedülálló program, mely 3 és fél év alatt, összesen 2500 milliárd forintnyi közúti és 1500 milliárd forintnyi vasúti korszerűsítést és kapacitásbővítést tesz lehetővé úgy, hogy az említett összegek nagyobb részét immár nem az unió adófizetői adják össze, hanem hazánk adófizetői finanszírozzák – mondta.
Lázár János szerint ebből az is világosan látszik, hogy ha nincs gazdasági növekedés, akkor e célra nem állnak rendelkezésre a szükséges források. A közlekedés minősége tehát az ország állapotának és teljesítőképességének is fokmérője.
Ma már kijelenthető, “képesek leszünk teljesíteni azt a célkitűzésünket, hogy 2022-re Magyarország Közép-Európa legjobb közlekedési infrastruktúrájával rendelkező országa legyen” – közölte, hozzátéve: az autópályák hossza és a magasabb rendű főutak minősége tekintetében “le fogjuk hagyni a környező országokat”.
Emlékeztetett: a kabinet stratégiai célja, hogy a Közép-európai régió vezető gazdasági-társadalmi hatalma legyen az ország. Ehhez elengedhetetlen a versenyképes gazdaság, amelynek egyik meghatározó szegmense a közlekedési infrastruktúra. Az ehhez szükséges kormányzati döntések megszülettek, a beruházások részben tervezési, részben már kivitelezési szakaszban vannak.
Lázár János az elmúlt évtizedek legsúlyosabb hibájának nevezte, hogy az országot megreformálni törekvő politikai erők mindig ágazati logikában gondolkodtak és önző mechanizmusokat működtettek. Ezzel szemben ma már nyilvánvaló, hogy professzionálisan összehangolt, korszerű és gazdaságos közlekedés nélkül nincs társadalmi mobilitás, amelynek hiányában viszont nem lehet működtetni az országot – hangsúlyozta.